رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

علی‌اصغر جمعه‌ای در نشست هیات نمایندگان اتاق سمنان

اصلاحات بنیادی در قوانین مالیاتی یک ضرورت است

علی‌اصغر جمعه‌ای، رئیس اتاق سمنان در نشست هیات نمایندگان این اتاق، به مسائل مالیاتی که خصوصاً تولیدکنندگان را تحت تأثیر قرار می­دهد اشاره کرد و گفت: سازمان امور مالیاتی باید نسبت به اصلاح بنیادین قوانین این حوزه اقدام کند تا مردم مجبور به تخلف نشوند.

16 شهریور 1398
کد خبر : 30188
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
علی‌اصغر جمعه‌ای، رئیس اتاق سمنان در نشست هیات نمایندگان این اتاق، به مسائل مالیاتی که خصوصاً تولیدکنندگان را تحت تأثیر قرار می­دهد اشاره کرد و گفت: سازمان امور مالیاتی باید نسبت به اصلاح بنیادین قوانین این حوزه اقدام کند تا مردم مجبور به تخلف نشوند.

علی‌اصغرجمعه‌ای رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان گفت: ظرفیت‌های تولید محصولات کشاورزی در بسیاری از مناطق کشور بسیار بالاست اما تاکنون استراتژی مناسب برای خلق ارزش‌افزوده در این بخش تدوین و عملیاتی نشده است.

علی‌اصغر جمعه‌ای در نشست هیات نمایندگان اتاق سمنان افزود: با توجه به نزدیکی استان سمنان به پایتخت، شهرستان شاهرود می‌تواند بزرگ‌ترین تولیدکننده گل و محصولات گلخانه‌ای و تأمین‌کننده نیازهای تهران باشد؛ زیرا تمام زیرساخت‌ها، شرایط اقلیم و لجستیک در این شهرستان مهیاست و مثلاً در هر شبانه‌روز حدود 110 قطار از شاهرود به تهران عبور می‌کند اما از این فرصت‌های اقتصادی استفاده مکفی نشده است.

او در بخش دیگری از سخنانش، هدف از ایجاد تشکل‌ها را انجام کار تخصصی توسط بخش خصوصی دانست و تصریح کرد: در بند «ک» ماده 5 قانون اتاق مصوب 1363، ایجاد تشکل‌های اقتصادی به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی واگذار شده و علاوه بر آن در قانون بهبود محیط کسب کار نیز ایجاد و ساماندهی تشکل‌ها به اتاق سپرده شده است؛ اما قانون‌گذار منعی برای ایجاد تشکل‌ها در وزارتخانه‌ها ایجاد نکرده و به همین واسطه می‌بینیم تشکل‌های همسو و موازی با تشکل‌های قبلی در وزارتخانه‌ها تشکیل می‌شود که اقدامات تشکل‌های قبلی را خنثی می‌کند.

جمعه‌ای اضافه کرد: زمانی یک تشکل قوی می‌شود که بتواند با مجلس و دولت مذاکره کند، ازاین‌رو این مباحث باید در کمیسیونها و تشکل‌ها مطرح شود، به‌طوری‌که قبل از اجرای قانون باید از بخش خصوصی و تشکل‌ها وابسته نظرخواهی شود تا قانونی تصویب شود که قابلیت اجرا داشته باشد.

رئیس اتاق سمنان خطاب به حسینی، معاون کمیسیون مجلس اقتصادی مجلس که در این نشست حضور داشت، گفت: مجلس قوانینی مانند بند (و) تبصره 16 را که می‌توانست راهگشا باشد مصوب کرد که متأسفانه اجرا نشد یا در برنامه ششم در بند (خ) ماده 33 تکلیف شد بدهی کشاورزان سه سال تقسیط و جرائم آن بخشیده شود اما قانون سلیقه‌ای عمل می‌شود و به نفع خودشان تفسیر و یا طبقه‌بندی می‌کنند درصورتی‌که قانون صراحت دارد.

رئیس اتاق سمنان خاطر نشان کرد: موانع کسب کار در کمیسیونها مجلس بسیار مورد مطالعه قرار گرفته در اینجا یک سؤال مطرح می‌شود که آیا اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده با این روش مانع کسب کار است یا نیست، طبق قانون، مالیات بر ارزش‌افزوده باید توسط مصرف‌کننده پرداخت شود اما در حال حاضر روند پلکانی اجرایی شده است و عملاً مطرح می‌شود که اصناف مستثنا هستند.

جمعه‌ای افزود: قانون‌گذار باید از خود بپرسد که مگر تولیدکننده کالای خود را پشت درب کارخانه نمی‌فروشد، پس چرا باید زحمت پرداخت مالیات ارزش‌افزوده هم به او تحمیل شود؟ این قانون چه حمایتی از تولیدکننده می‌کند و آیا نباید مکانیسمی مانند مالیات بر مصرف نهادینه شود؟

جمعه‌ای معتقد است با نهادینه کردن مالیات بر مصرف مسائلی همانند قاچاق کالا و دیگر مسائل جاری برطرف و شفاف‌سازی مناسب اتفاق خواهد افتد.

رئیس اتاق سمنان خطاب به مدیران مالیاتی گفت: متأسفانه نظام مالیاتی اخذ مالیات از شناسنامه دارها که شناخته شده و معتبر هستند را اجرایی می‌کند اما از کسانی که در نظام مالیاتی شناخته نیستند و در لیست پنهان قرار گرفته‌اند نتوانسته مالیاتی اخذ کند.

رئیس اتاق سمنان ادامه داد: مردم سالم هستند و نباید با اجرای قوانین نادرست آنها را وادار به تخلفاتی نظیر داشتن دو دفتر مالیاتی کرد ازاین‌رو سازمان امور مالیاتی باید هر چه زودتر اصلاحات بنیادی را در حوزه قوانین مالیاتی آغاز کند.

موضوعات :
در همین رابطه