رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

کیوان کاشفی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

مرز خسروی پیشرفته‌ترین مرز ایران با عراق است

بعد از حدود چهار سال مرز خسروی بازگشایی شد؛ این مرز در ایام محرم برای تردد زائران استفاده خواهد شد و بعد از آن تجار می‌توانند کالاهای خود را به عراق صادر کنند. به گفته کیوان کاشفی رئیس اتاق کرمانشاه، این مرز در اقتصاد منطقه، استان کرمانشاه و استان دیاله عراق تاثیرگذار خواهد بود. مرز خسروی زیرساخت‌های خوبی برای صادرکننده‌ها و گردشگران دارد.

17 شهریور 1398
کد خبر : 30205
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پانزدهم شهریورماه مرز خسروی با حضور وزیر کشور، استاندار کرمانشاه و مقامات عراقی بازگشایی شد. مرز خسروی نزدیک‌ترین پایانه مرزی ایران به بغداد، کربلا، کاظمین و سامرا است، این مرز تا بغداد، پایتخت کشور عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا نیز ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد. به گفته عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور بازگشایی مرز خسروی فرصت خوبی برای زائران است که با خدمات بهتر و تسهیلات مناسب‌تر سفر به عتبات را انجام دهند.

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران درباره بازگشایی مرز خسروی به پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: مرز خسروی یکی از مهم‌ترین مرزی‌های زمینی ایران با کشور عراق است؛ این مرز مهم‌تر از مرز مهران و پرویزخان بوده و جزو اولین مرزهایی است که بعد از سقوط صدام ارتباط تجاری ایران با کشور عراق از آن شروع شد.

کاشفی می‌گوید: در این سال‌ها امکانات و زیرساخت‌های خوبی در مرز خسروی فراهم‌شده است؛ این مرز به لحاظ گمرکی، جاده و سایر زیرساخت‌های لازم از همه مرزهای ایران با کشور عراق پیشرفته‌تر است و به لحاظ مسافت هم به عراق نزدیک‌تر است. در این سال‌ها در قصرشیرین هتل‌ها و امکانات گردشگری زیادی تدارک دیده‌شده که می‌تواند به رونق مرز خسروی کمک کند.

رئیس اتاق کرمانشاه به زمان تعطیلی مرز خسروی اشاره می‌کند: داعش که به استان دیاله، یکی از محروم‌ترین استان‌های عراق حمله کرد، به دلیل مسئله امنیتی مرز خسروی تعطیل شد اما این روزها بار دیگر امنیت به این استان بازگشته است. مدت‌هاست که هیات تجاری و مقامات سیاسی عراق از مرز خسروی بازدید کرده و مشتاق همکاری از طریق این مرز هستند.

او ادامه می‌دهد: در ایام اربعین مرز خسروی برای تردد زائران باز خواهد بود و بعد از آن تجار می‌توانند از این مرز کالاهای خود را به عراق صادر کنند. البته قبلاً در ایام اربعین تجار ایرانی از مرز سومار کالاهای خود را به عراق صادر می‌کردند ولی امسال هنوز مرز جایگزینی برای صادرات اعلام‌نشده است.

کاشفی تاکید می‌کند: ما باید در ایام محرم از فرصت بازار عراق به نفع اقتصاد خود بهره بگیریم. برای همین باید مرزهای سومار، چنگوله در اختیار صادرکننده‌ها باشد تا تجار ایرانی در بازار رقابتی عراق فرصت ارائه کالاهای ایرانی را از دست ندهند.

او به بازارچه‌های مرزی در مرز خسروی اشاره می‌کند که به دلیل حضور گمرک فعال است، البته حتی هنوز هم صادرات از این مرز انجام می‌شود ولی به‌ میزان مرز پرویزخان نبوده که ممکن است بعد از این، وضعیت بهتر شود.

او درباره بازگشایی مرز خسروی و تأثیر آن بر اقتصاد منطقه می‌گوید: این مرز حتماً تأثیر زیادی بر اقتصاد قصرشیرین خواهد گذاشت. چندین سال است که هتلداری در قصر شیرین راکد بود و با وام‌های دولتی سرپا بود، امیدواریم بعد از این بتوانند مثل قبل به رونق اقتصادی برگردند.

در همین رابطه