رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

روحانی با شعار «ابتکار صلح هرمز» به نیویورک سفر می‌کند

رئیس جمهور با بیان اینکه امسال در سازمان ملل متحد با شعار «ائتلاف امید» و «ابتکار صلح هرمز» که خلاصه آن «حب و امید» خواهد بود، حضور خواهیم یافت، اظهار داشت: امسال طرحی را در سازمان ملل پیش روی جهانیان قرار خواهیم داد مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با همکاری کشورهای منطقه می‌تواند امنیت خلیج فارس و دریای عمان را با کمک کشورهای منطقه بوجود آورد.

31 شهریور 1398
کد خبر : 30351
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

حسن روحانی رئیس‌جمهور برای سخنرانی و تبیین مواضع در خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، فردا دوشنبه اول مهر ماه به نیویورک سفر می‌کند.

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور، ضمن اعلام این خبر افزود: رئیس جمهور در این سفر علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی، با مدیران ارشد و نخبگان رسانه‌ای حاضر در نیویورک و جمعی از نخبگان سیاست خارجی آمریکا نیز دیدار و گفتگو خواهد داشت.

پرویز اسماعیلی همچنین از مصاحبه اختصاصی رئیس جمهور با برخی رسانه های بین المللی و نیز برگزاری کنفرانس خبری عمومی در انتهای سفر خبر داد و افزود: دکتر روحانی طی سفر به مقر سازمان ملل با تعدادی از سران کشورهای حاضر در مجمع عمومی، دبیرکل سازمان ملل و احتمالا برخی روسای سازمانهای بین المللی دیدار و گفتگو می کند.

رئیس جمهور صبح امروز در مراسم رژه نیروهای مسلح به مناسبت هفته دفاع مقدس، با بیان اینکه امسال در سازمان ملل متحد با شعار «ائتلاف امید» و «ابتکار صلح هرمز» که خلاصه آن «حب و امید» خواهد بود، حضور خواهیم یافت، اظهار داشت: امسال طرحی را در سازمان ملل پیش روی جهانیان قرار خواهیم داد مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با همکاری کشورهای منطقه می‌تواند امنیت خلیج فارس و دریای عمان را با کمک کشورهای منطقه بوجود آورد.

روحانی گفت: به جهانیان اعلام می‌کنیم که حضور نیروهای بیگانه برای آبراه‌های جهانی، امنیت کشتیرانی و نفت و انرژی، مشکل‌زا است اما مسیر جمهوری اسلامی ایران مسیر اتحاد و هماهنگی با کشورهای منطقه است.

روحانی با بیان‌ این‌که دشمن به جای جنگ نظامی به تدبیر خود جنگ اقتصادی و تعبیر صحیح تروریزم اقتصادی را آغاز کرده است، تاکید کرد: ملت با ایستادگی، هوشیاری و اتحاد و جهاد در میدان اقتصادی از این تنگه سخت هم عبور می‌کند. همه کارآفرینان، سرمایه‌ گذاران، کارگران، شرکت‌های دانش بنیان و مبتکران سردار و سرباز خط مقدم جنگ در برابر دشمن هستند. ما می‌توانیم با ایستادگی و اتحاد از این مسیر سخت عبور کرده و دشمن را وادار کنیم که در مقابل با سرفرود آورد.

رییس جمهور تاکید کرد: ما اهل ذلت و تسلیم نبوده، بلکه مرد مقاومت و ایستادگی هستیم. ما اهل تجاوز به مرزهای دیگران نیستیم و اجازه نمی‌دهیم دیگران به مرزهای ما تجاوز کنند. بی‌تردید هدف اول این جنگ اقتصادی نابودی انقلاب اسلامی است، اما این ملت امتحان خود را در برابر عفلقیان و حزب بعث ثابت کرد و امروز نیز این توان را دارد که در برابر دشمنان ایستادگی کند.

روحانی همچنین با بیان این‌که نقش دشمن در منطقه امنیت‌زدا بوده و دشمن امنیت افغانستان، عراق، سوریه و خلیج فارس را از بین برده است، گفت: هرجا نیروهای مسلح ما حضور پیدا کردند نقش امنیت‌زا داشتند و برای کشورهای منطقه از جمله عراق، سوریه، فلسطین و لبنان امنیت به ارمغان آوردند و تروریست‌های وحشی را ریشه‌کن کردند این فرق ما با دشمن است.

وی در ادامه گفت:. طرحی را در سازمان ملل پیش‌روی جهانیان قرار می‌دهیم که ایران با همکاری کشورهای منطقه امنیت منطقه، خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز را تامین می‌کند و اعلام می‌کنیم حضور نیروهای خارجی برای آبراه‌های جهانی، منطقه، امنیت کشتیرانی و نفت مشکل‌زا و خطرآفرین است. مسیر و راه ما ایجاد وحدت و هماهنگی با کشورهای منطقه است.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: آنهایی که می‌خواهند حوادث منطقه را به ایران نسبت دهند بدانند مانند گذشته دروغ‌های آنها افشا می‌شود اگر آنها دنبال امنیت منطقه هستند این همه سلاح به منطقه ارسال نکنند و اگر راست می‌گویند منطقه ما را تبدیل به مسابقه تسلیحاتی نکنند. اگر دنبال امنیت منطقه هستند از این منطقه خارج شوند، زیرا حضور شما برای منطقه بلا و نقمت بوده است. هر اندازه از این منطقه فاصله بگیرید امنیت بیشتری برای منطقه به وجود می‌آید.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ملت ما در سایه اجرای فرامین رهبری و اتحاد همه ارکان کشور پیروز خواهد شد و نخواهیم گذاشت دشمن ذلت را بر مردم ما تحمیل کند، زیرا که شعار ما به پیروی از سالار آزادگان حضرت حسین بن علی، آزادی و آزادی‌خواهی است.

در همین رابطه