رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

علی‌اصغر جمعه‌ای در نشست اتاق سمنان

قانون تجارت جدید، قاضی محوری را گسترش می‌دهد

علی‌اصغر جمعه‌ای، رئیس اتاق سمنان در نشست هیات نمایندگان این اتاق ضمن انتقاد از بررسی و تصویب عجولانه موارد لایحه اصلاح قانون تجارت، گفت: این لایحه تا حدود زیادی قاضی محوری را گسترش می‌دهد درحالی‌که دستگاه قضایی ظرفیت پذیرش این حد از اختیارات را ندارد.

03 مهر 1398
کد خبر : 30399
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان، گفت: لایحه اصلاح قانون تجارت به‌صورت یک‌طرفه و عجولانه در مجلس بررسی شد به‌طوری‌که در عرض چند روز 322 ماده آن تصویب رسید.

علی‌اصغر جمعه‌ای در دهمین نشست هیات نمایندگان با انتقاد از فرایند تصویب اصلاح قانون تجارت، افزود: این قانون 90 کلمه متعارف دارد و به همین واسطه قاضی محوری به حد زیادی در این قانون گسترش پیدا می‌کند؛ درحالی‌که دستگاه قضایی ما ظرفیت لازم برای افزایش این اختیارات را ندارد.

رئیس اتاق سمنان اضافه کرد: آسیب‌شناسی لایحه قانون تجارت همراه با نقد فرآیندی مصوبه مجلس توسط اتاق تهیه و تدوین‌شده است پیشنهاد می‌شود مجلس هر چه زودتر ایرادات این لایحه را به‌سرعت رفع کند.

او همچنین ضمن نقد به‌نظام بروکراسی اداری گفت: در شرایط پیش رو که تحریم‌ها به‌صورت ناعادلانه به کشور تحمیل‌شده، قوانین حاضر پاسخگویی لازم را ندارد ازاین‌رو تشکیل نهاد فرا قوه‌ای برای تدوین قوانین جدید بسیار ضروری است که خوشبختانه مقام معظم رهبری به این مهم توجه لازم را داشته و اختیارات لازم را به سران سه قوه برای حل مشکلات اقتصادی تفویض کردند.

جمعه‌ای ادامه داد: اصلاح و تغییر قوانینی شامل قانون تجارت، مالیات بر ارزش‌افزوده، قوانین کار و دیگر موارد مرتبط باید به‌صورت ویژه باقابلیت اجرایی وسیع توسط کارشناسان زبده تدوین بشود به‌طوری‌که این قوانین خلاصه و مفید بوده و عاری از هرگونه دستورالعمل اجرایی و تفسیرهای نامتعارف باشد.

در ادامه این نشست، اعضای هیات نمایندگان اتاق سمنان، موارد مطرح شده درباره قانون تجارت فعلی را مورد بازخوانی و واکاوی قراردادند.

موضوعات :
در همین رابطه