رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

غلامحسین شافعی، در دیدار با رئیس شورای تجاری اتحادیه اوراسیا

شرایط برای شروع فصلی نو در مناسبات ایران و اوراسیا مهیاست

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در دیدار با رئیس شورای تجاری اتحادیه اوراسیا بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های موجود برای ارتقای همکاری‌ها و توسعه مناسبات تأکید کرد. به عقیده شافعی، تأمین 65 درصد نیازهای کشورهای منطقه اوراسیا از تولیدات داخلی، امتیاز ویژه‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد.

03 مهر 1398
کد خبر : 30403
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به سفر قبلی رئیس‌جمهور کشورمان به قرقیزستان، گفت: در جریان سفر حسن روحانی به قرقیزستان و دیدار با مقامات عالی آن کشور، سطح جدیدی از روابط بین دو کشور ایجاد شده که می‌تواند برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری مورد استفاده قرار بگیرد.

غلامحسین شافعی در دیدار با رئیس شورای تجاری اتحادیه اوراسیا افزود: با توجه به اینکه اوراسیا مقام اول در انرژی جهان و مقام چهارم در فلزات و آهن را داراست و با توجه به توانایی این منطقه، نقش آن در معادلات اقتصادی جهانی بسیار ارزنده است.

او ادامه داد: قرابت طولانی میان فعالان اقتصادی دو کشور وجود داشته است و این سفر می‌تواند فصلی نو نیز در توسعه همکاری‌ها با اوراسیا ایجاد کند.

شافعی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اوراسیا می‌تواند زمینه همکاری با منطقه هندوچین و شرق را فراهم کند و با توجه به اینکه بیش از 65 درصد از نیازهای کشورهای عضو در داخل خودشان قابل تأمین است، باید از این امتیاز ویژه بهره ببرد.

در ادامه ایبرایف، رئیس شورای تجاری اتحادیه اوراسیا با ابراز امیدواری نسبت به ارتقای روابط تجاری ایران و اوراسیا، گفت: تحریم‌های ایران باعث کاهش سطح روابط دو کشور شده و پیشنهاد می‌شود از ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور استفاده کرده و بحث سرمایه‌گذاری مشترک نیز در اولویت کار قرار گیرد.

ایبرایف با تأکید بر اینکه باید نقشه راه همکاری‌ها را با توجه به نقطه نظرات این جلسه تدوین کنیم، افزود: ایران و قرقیزستان می‌توانند در حوزه‌های گردشگری و گردشگری سلامت، صنایع کشاورزی، مصالح ساختمانی، تولید مشترک در قرقیزستان برای صدور به روسیه و سایر کشورهای منطقه با یکدیگر همکاری کنند.

 ایجاد شرکت مشترک برای توسعه داروهای گیاهی و سنتی و صادرات گوشت با کیفیت گوسفند به ایران و حل‌وفصل مشکلات بانکی از دیگر محورهای مذاکرات بود.

در این جلسه مقرر شد اتاق‌های دو کشور نسبت به تشکیل کمیته مشترک همکاری‌ها اقدام کنند و برای تحقق نقشه راه ترسیمی در این جلسه تلاش شود.

در همین رابطه