رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

با حضور نمایندگان دولتی و بخش خصوصی ایران و روسیه

سرای تجاری مازندران در ولگاگراد افتتاح شد

اتحادیه اوراسیا به زودی امتیازات و ویژگی‌های خوبی برای مراودات دو کشور برقرار می‌کند. برای بیش از 800 کالا معافیت بین 5درصد تا 95 درصد برقرار می‌شود بهترین فرصت را برای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی جهت ارتباطات بیشتر و مراودات ایجاد می‌کند.

03 مهر 1398
کد خبر : 30417
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سرای تجاری مازندران در استان ولگاگراد روسیه با حضور رئیس اتاق ساری، استاندار مازندران، معاون اول استاندار ولگاگراد، سفیر ایران در روسیه و رئیس اتاق بازرگانی ولگاگراد، افتتاح شد.

این رویداد مهم تجاری در اجرای مفاد تفاهمنامه همکاری مشترک بین دو استان محقق شد.

در پی سفر سال گذشته "آندری بوچاروف" استاندار ولگاگراد روسیه به استان مازندران، مقرر شد که سرای تجاری این استان در ولگاگراد راه‌اندازی شود و در همین راستا استاندار مازندران به عنوان نماینده دولت و رئیس اتاق ساری به عنوان نماینده بخش خصوصی سفری به استان ولگاگراد داشتند و سرای تجاری با 76 ویترین در طبقه فوقانی ساختمان اتاق بازرگانی ولگاگراد افتتاح شد.

در مراسم افتتاحیه، احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران ابتدا از استانداران قدیم و اتاق های بازرگانی دو طرف که سبب تحقق تفاهمنامه همکاری تجاری بین دو استان شدند قدردانی کرد.

وی با تاکید بر اینکه این تفاهمنامه‌ها باید توسط افرادی اجرا شود، افزود: تفاهمنامه‌ها و توافق‌نامه‌های متعددی معمولا توسط مدیران و مسئولان تنظیم می‌شود اما مشکل اینجاست که ما هم در استمرار اینگونه موارد و هم در پیگیری برای اجرای برنامه کوتاهی می‌کنیم.

استاندار مازندران بیان کرد: همیشه اولین کارها سخت است اما مطمئن هستم اگر با برنامه ریزی درست و کار اصولی پیش برویم حتما در آینده اتفاقات مهمی برای مردم می‌افتد.

حسین‌زادگان گفت: امروز را به خاطر می‌سپاریم که در فضای محدود و در حالی که همه سر پا ایستاده‌ایم حاضر هستیم؛ اینجا شاید مکان بزرگی نباشد ولی امید است روزی را ببینیم که در یک سالن بزرگ و تجارت خیلی گسترده، شاهد اتفاق بزرگ و روابط گسترده‌تر بین این دو استان باشیم.

وی با بیان اینکه ایران در رژیم گذشته و به واسطه وابستگی به کشورهای غربی ارتباط با کشور دوست و همسایه روسیه را محدود بود، یادآور شد که چیزی قریب به 70 سال بین روسیه و حوزه خزر برقرار نشده بود اما امروز شاهد روابط بین دو کشور در سطح بالا هستیم.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه روسیه یک کشور مستقل است، اظهار داشت: با نظامی که در ایران ایجاد شد؛ با اصرار و تصمیم درستی که بویژه دولت آقای روحانی، و از طرفی دولت آقای پوتین دارند؛ این ارتباطات بیش از هر زمان دیگری برقرار شده است.

وی ادامه داد: اتحادیه اوراسیا به زودی امتیازات و ویژگی‌های خوبی برای مراودات دو کشور برقرار می‌کند. برای بیش از 800 کالا معافیت بین 5درصد تا 95 درصد برقرار می‌شود بهترین فرصت را برای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی جهت ارتباطات بیشتر و مراودات ایجاد می‌کند.

استاندار مازندران با اشاره به سخنان معاون فرماندار ولگاگراد متذکر شد که بخش خصوصی باید فرصت را از دولت بگیرند و اساسا دولت‌ها کارشان ایجاد فرصت برای مراودات نزدیک است و اجرای کار مناسب در فضا و بستر مناسب به عهده بخش خصوصی است.

وی با اعلام اینکه هر دو کشور ایران و روسیه واردات بسیاری از کالاهای مهم اساسی را از کشورهای دور تامین می کنند، افزود: این وظیفه اساسی فعالان اقتصادی دو کشور است که راه‌ها را کوتاه و نیازمندی‌های خود را از کشورهای همسایه به ویژه حوزه خزر تامین کنند.

حسین‌زادگان یادآور شد: مازندران در 14 محصول کشاورزی رتبه نخست دارد و در صنعت، صنایع تبدیلی و حوزه زیرساخت، دارای چند فرودگاه و 4 بندر و زیرساختهای حمل و نقل مناسب است.

استاندار مازندران همچنین موقعیت جغرافیایی مازندران و ولگاگراد که ارتباط نزدیک بین اروپا و حوزه خلیج فارس برقرار می‌کند را مهم دانست و اظهار امیدواری کرد که کریدور شمال- جنوب توسط این دو استان شکل بگیرد.

وی اظهار امیدواری کرد: با پیگیری دولت و تلاش فعالان بخش اقتصادی و با برنامه ریزی و ارائه راهکارهای مناسب توسط اساتید دانشگاه‌ها و متخصصان استمرار داشته باشد تا روزی بیاییم اینجا و جشن بگیریم که بیشترین مراودات بین دو استان و دو کشور برقرار شده است.

حسین‌زادگان از سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، استاندار ولگاگراد، روسای دولت دو کشور، روسای اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی دو استان مازندران و ولگاگراد قدردانی کرد.

راه‌اندازی سرای تجاری ولگاگراد فرصت مناسب برای افزایش مبادلات

عبدالله مهاجر دارابی، رییس اتاق ساری به عنوان نماینده بخش خصوصی، افتتاحیه سرای تجاری ولگاگراد را سرآغاز توسعه تجارت و مبادلات اقتصادی بین دو استان برشمرد و اظهار کرد: هدف ما از راه‌اندازی سرای تجاری در استان ولگاگراد، استفاده از ظرفیت‌های دو استان و افزایش ارتباط تجار دو کشور است. اتاق‌های بازرگانی دو کشور به عنوان نمایندگان بخش خصوصی مسوولیت مهمی در این راه دارند.

وی با تاکید بر ارتقای تجارت بین دو استان، افزود: همانطور که در سال گذشته قول تاسیس سرای تجاری را به بخش خصوصی دادیم امروز نیز نوید ارتقای تجارتی بین دو استان را به تجار دو کشور می‌دهیم و امیدوارم روزی جشن افزایش مبادلات تجاری بین دو استان را بگیریم.

مهاجر دارابی راه‌اندازی سرای تجاری ولگاگراد را فرصت مناسبی برای افزایش مبادلات تجاری با روسیه دانست و ادامه داد: استان ولگاگراد روسیه ظرفیت‌های خوبی برای تجار مازندران دارد و می‌تواند دروازه‌ای برای ورود به استان‌های دیگر روسیه برای مبادلات اقتصادی باشد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی مازندران با بیان اینکه استان ولگاگراد با 114 کشور دنیا مبادلات اقتصادی دارد، گفت: در حال حاضر استان مازندران با کشور روسیه تبادل کشاورزی در زمینه گل، سبزی و محصولات شیلاتی دارد که افتتاح سرای تجاری ارتباط دو سویه بین تجار ایرانی و روسیه را فراهم می کند.

تاکید بر بعد فرهنگی و اجتماعی در کنار تفاهمنامه‌های بازرگانی

آلکساندر دورژدیئف، معاون اول استاندار ولگاگراد نیز در افتتاحیه سرای تجاری مازندران در استان ولگاگراد یادآور شد که در سال 2018 یادداشت تفاهم اقتصاد خارجی بین دو استان به امضا رسیده است و ما امروز شاهد اجرای مفاد آن هستیم.

وی اعلام کرد: نخستین قدم در این زمینه آن است که به دو طرف کمک می‌کند تا یکدیگر را بیشتر و بهتر درک کنیم.

معاون فرماندار ولگاگراد ادامه دادِ: غیر از برنامه‌های بازرگانی که ما در نظر داریم؛ این خیلی مهم است که به بخش فرهنگی و اجتماعی نیز توجه داشته باشیم.

دورژدیئف از طرف استاندار ولگاگراد ضمن خیرمقدم به میهمانان ایرانی و آرزوی موفقیت برای طرفین قرارداد، تاکید کرد که "ما باید با هم کار کنیم تا ظرفیتهای موجود دو طرف را به اجرا درآوریم و محقق کنیم".

گام مهم در استان‌های جنوبی روسیه

مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: حجم روابط تجاری دو کشور در شش ماهه نخست سال 2019 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 رشد داشته است که این مسئله بیانگر آن است که تلاش‌های دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری به ثمر نشسته است.

وی افزود: افتتاح سرای تجاری و نمایشگاهی مازندران در ولگاگراد دومین گام مهم در استان‌های جنوبی روسیه است چرا که در اکتبر 2017 نخستین سرای تجاری پس از تعطیلی 17 ساله آن در شهر آستاراخان راه‌اندازی شد و تجار ایرانی به ویژه مازندران در آن حضور پیدا کردند.

سنایی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی برای روابط اقتصادی بین دوکشور وجود دارد، افزود: روسای جمهور دو کشور برای افزایش حجم روابط اقتصادی به 8 میلیارد دلار توافق کردند که این افزایش با تلاش‌های بخش دولتی و خصوصی دو کشور محقق می‌شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با بیان اینکه بر اساس برآورد تحلیلگران حوزه اقتصادی، کشورهای حوزه دریای خزر می‌توانند حدود 70 درصد نیازهای مشترک خود را در تجارت با یکدیگر تامین کنند، گفت: با وجود این ظرفیت ها میزان تامین نیازهای مشترک کشورهای حاشیه دریای خزر 4 تا 12 درصد است که نشاندهنده آن است که این کشورها از ظرفیت‌های قابل توجه خود استفاده نکرده‌اند.

وی تاکید کرد: ترسیم راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا گام بزرگی برای رسیدن به تامین 70 درصدی نیازهای مشترک کشورهای منطقه است.

سنایی با تاکید بر ارتباط بیشتر تجار ایران و روسیه، بیان کرد: تاسیس سرای تجاری ایران در ولگاگراد و در آینده نزدیک در مسکو همچنین تاسیس سرای تجاری روسیه در تهران به ویژه در استان‌های دو کشور کمک شایانی به عمیق‌تر شدن روابط تجاری دو کشور خواهد کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با بیان اینکه همکاری‌های استانی یکی از موضوعات مهمی است که مقامات عالی دو کشور بر آن تاکید کردند، گفت: ولگاگراد و مازندران دارای قابلیت‌های فراوان تجاری هستند و این وظیفه مهم تجار دو کشور است که از فرصت تاسیس سرای تجاری ایران در ولگاگراد استفاده کرده و تبادلات تجاری خود را توسعه دهند.

روابط خوبی بین نمایندگان ولگاگراد و مازندران وجود دارد

وادیم تکاچنکو رییس اتاق بازرگانی ولگاگراد با بیان اینکه پیشنهاد تاسیس سرای تجاری در این استان یکسال پیش توسط رییس اتاق بازرگانی ساری با هدف ارتباط دو سویه بین تجار دو کشور داده شده است، گفت: در سال 2018 شورای بین‌المللی اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر در ولگاگراد برگزار شد و برای نخستین بار رئیس اتاق بازرگانی ساری اعلام کرد که سرای تجاری را در این استان راه‌اندازی می‌شود.

وی با بیان اینکه بین نمایندگان بخش دولتی و نمایندگان اتاق بازرگانی دو استان روابط خوبی برقرار شده است، گفت: با راه‌اندازی سرای تجاری در ولگاگراد، بازرگانان دو استان می‌توانند با هم مذاکره و مراودات تجاری داشته باشند.

در همین رابطه