رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

شافعی در نشست هفته اوراسیا مطرح کرد

توسعه روابط اقتصادی ایران با اتحادیه اوراسیا در سایه موافقت‌نامه تجارت ترجیحی

شافعی، رئیس اتاق ایران در نشست هفته اوراسیا از علاقمندی بخش خصوصی ایران به برقراری ارتباط با اتحادیه اقتصادی ارواسیا گفت. بخش خصوصی ایران به‌ویژه فعالان اقتصادی استان‌های هم‌جوار با حوزه اوراسیا آماده توسعه روابط اقتصادی خود با این کشورها، علی‌الخصوص در پرتو پیامدهای مثبت موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.

04 مهر 1398
کد خبر : 30422
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

غلامحسین شافعی، طی سخنانی در نشست اتحادیه اقتصادی اوراسیا- که از سوم مهرماه به مدت دو روز در بیشکک پایتخت قرقیزستان برگزار شده از علاقمندی بخش خصوصی ایران به تعمیق روابط با اتحادیه اوراسیا سخن گفت.

 او روابط گسترده با اوراسیا را یکی از گزینه‌های استراتژیک ایران در نظم جدید دانسته و مطرح کرد: همگی شما آگاهید که ایران در حال حاضر تحت شدیدترین و ظالمانه‌ترین تحریم‌های آمریکا به‌ویژه پس از خروج این کشور از برجام قرار دارد، ولی بااین‌وجود مردم ایران به اتکاء فرهنگ مقاومت فعال نشان داده‌اند که می‌توان این فرهنگ را با تقویت مناسبات اقتصادی خارج از نفوذ اهرم‌های سیاسی – اقتصادی غرب در روابط با کشورهای حوزه اوراسیا و دیگر کشورهای همسایه ترویج و حاکم نمود و مناسبات جدید و پایداری را در نظم در حال شکل گرفتن برقرار کرد.

به گفته شافعی تقویت واقعی و عملی مناسبات اقتصادی درون اتحادیه اقتصادی اوراسیا، یکی از اشکال نظم جدیدی است که در حال شکل گرفتن است.

شافعی مطرح کرد: بخش خصوصی ایران به‌ویژه فعالان اقتصادی استان‌های هم‌جوار با حوزه اوراسیا آماده توسعه روابط اقتصادی خود با این کشورها، علی‌الخصوص در پرتو پیامدهای مثبت موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.

 متن کامل سخنان رئیس اتاق ایران در نشست اوراسیا به شرح زیر است:

جناب آقای رئیس، حضار محترم، خانم‌ها و آقایان

بسیار خوشحالم که در جمع مقامات دولتی و مسئولان و فعالان اقتصادی کشورهای حوزه اوراسیا هستم تا برای بحث و تبادل‌نظر درخصوص مهم‌ترین مسائلی که این منطقه و جهان امروز با آن‌ها مواجه هست با هم گفتگو نماییم. ضمن اینکه با دیدگاه‌های یکدیگر آشنا خواهیم شد، به دنبال ارائه بهترین و کارآمدترین راه‌حل‌ها برای توسعه مناسبات اقتصادی فی‌مابین باشیم.

حضار محترم،

همگی ما در سال‌های اخیر شاهدیم که جهان امروز روبه تغییر بوده و نظم گذشته در حال فروریختن است و هنوز نظم جدیدی شکل نگرفته و این بهترین فرصت برای کشورهای منطقه است که نظم موردنظر را متناسب با جایگاه ژئو استراتژیک خود شکل دهند.

تقویت واقعی و عملی مناسبات اقتصادی درون اتحادیه اقتصادی اوراسیا، یکی از اشکال نظم جدیدی است که در حال شکل گرفتن است. از عمر این اتحادیه بیش از 4 سال نمی‌گذرد و باید با تلاش و تعمیق مناسبات به 5 یا 10 سال آینده این روابط اقتصادی نگاه داشته باشیم.

قدر مسلم منطقه‌ای با مساحت 20 میلیون کیلومترمربع و جمعیتی حدود 184 میلیون نفر که رتبه اول را در تولید انرژی در سطح جهان دارد. پتانسیل لازم را برای تبدیل‌شدن به یک منطقه اقتصادی پویا و روبه رشد دارا بوده و یکی از پایه‌های نظم اقتصادی جدیدی است که شاهد شکل‌گیری تدریجی آن خواهیم بود.

خانم‌ها، آقایان

امروزه در جمهوری اسلامی ایران واژه اوراسیا، بیشترین اهمیت را در مناسبات اقتصاد خارجی ایران پیدا کرده است و رویداد جدیدی به شمار می‌رود. متأسفانه ایران تجربیات ناموفقی در ترتیبات تجاری منطقه‌ای داشته است و ازاین‌رو با درس گرفتن از تجربیات گذشته و با توجه به شرایط جدید ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک منطقه و جهان و با سردمداری بخش خصوصی قصد دارد که از این فرصت به وجود آمده و تاریخی حداکثر تلاش را برای توسعه مناسبات خود با کشورهای اوراسیا به عمل آورد.

خانم‌ها و آقایان

من امروز علیرغم مشغله‌ها و مسئولیت‌های متعددی که دارم، سختی این سفر طولانی را پذیرفتم که اشتیاق بخش خصوصی ایران را که افتخار نمایندگی‌اش را بر عهده‌دارم به شما مقامات و مسئولین دولتی و نمایندگان بخش خصوصی کشورهای عضو ابراز داشته و تاکید نمایم که تعمیق روابط با اتحادیه اوراسیا یکی از گزینه‌های استراتژیک ایران در نظم جدید خواهد بود. بخش خصوصی ایران به‌ویژه فعالان اقتصادی استان‌های هم‌جوار با حوزه اوراسیا آماده توسعه روابط اقتصادی خود با این کشورها، علی‌الخصوص در پرتو پیامدهای مثبت موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا است. موافقت‌نامه‌ای که اگرچه موقت است ولی به باور من آغاز راهی است که به استناد بسیاری از عوامل و ملاحظات راهبردی به شکوفایی اقتصادی کشورهای عضو خواهد انجامید.

به اعتقاد ما همسایگی ایران با حوزه اوراسیا به این موافقت‌نامه جنبه استراتژیک و دائمی خواهد بخشید و امیدواریم پس از پایان دوره موقت 3 ساله این موافقت‌نامه، شاهد امضاء موافقت‌نامه تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا باشیم.

حضار محترم خانم‌ها و آقایان

همگی شما آگاهید که ایران در حال حاضر تحت شدیدترین و ظالمانه‌ترین تحریم‌های آمریکا به‌ویژه پس از خروج این کشور از برجام قرارداد ولی بااین‌وجود مردم ایران به اتکاء فرهنگ مقاومت فعال نشان داده‌اند که می‌توان این فرهنگ را با تقویت مناسبات اقتصادی خارج از نفوذ اهرم‌های سیاسی – اقتصادی غرب (به‌ویژه سلطه دلار آمریکا) در روابط با کشورهای حوزه اوراسیا و دیگر کشورهای همسایه ترویج و حاکم نمود و مناسبات جدید و پایداری را در نظم در حال شکل گرفتن برقرار کرد. اقدامی که دولت روسیه و برخی کشورهای دیگر در جهت کاستن از اتکا به ذخایر دلار انجام داده‌اند در راستای کاهش سلطه اقتصاد غرب قابل ارزیابی است.

حضار محترم

یکی از دلایل حضور این‌جانب در هفته اوراسیا، امضاء یادداشت تفاهم همکاری اقتصادی میان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با شورای تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که ضمن نشان دادن اهمیت این مناسبات برای بخش خصوصی ایران، سرآغاز تحکیم مناسبات فی‌مابین بخش‌های خصوصی طرفین به شمار می‌رود. حضور مقامات دولتی کشورهای عضو را مغتنم شمرده و درخواست می‌نمایم که تا حد امکان موانع توسعه روابط اقتصادی بخش‌های خصوصی میان ایران و کشورهای عضو را از میان بردارند و همه می‌دانیم که همکاری دولت‌ها و بخش خصوصی، اثرات هم‌افزایی (Synergic) قابل‌توجهی به دنبال دارد که آثار آن را در مدل‌های توسعه کشورهای شرق آسیا به‌خوبی می‌توان مشاهده کرد.

در انتها ضمن تشکر از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری این اجلاس مهم و به‌ویژه دولت قرقیزستان امیدوارم که ثمره رایزنی‌ها و همفکری‌ها میان مقامات دولتی و نمایندگان بخش خصوصی هفته اوراسیا، توسعه و رفاهی باشد که همگی ما و ملت‌های این منطقه از این تلاش‌ها و کوشش‌ها انتظار دارند.

در همین رابطه