رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رضا رحمانی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید اصفهان

هدف برنامه توسعه رونق تولید رسیدن حق به حق‌دار است

نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان اصفهان با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در اتاق اصفهان برگزار شد. رضا رحمانی در این نشست با تأکید بر لزوم تأمین نیاز بازارهای داخلی با رونق تولید، گفت: هدف ما در برنامه رونق تولید، رسیدن حق به حق‌دار است و از همه تولیدکنندگان حمایت می‌کنیم.

09 مهر 1398
کد خبر : 30478
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نباید در بازار کمبود داشته باشیم، گفت: هدف ما در برنامه رونق تولید رسیدن حق به حق‌دار است و در این راه از همه تولیدکنندگان حمایت می‌کنیم و پروانه بهره‌برداری در تدوین قواعد جدید ملاک نیست.

رضا رحمانی در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان اصفهان افزود: یکی از راهکارهای مقابله با تحریم پای‌کار آمدن همه بخش‌های اقتصادی کشور است و هر نهاد اقتصادی که قصد دارد تصمیماتی در این زمینه بگیرد باید پیش از تصمیم‌گیری با تشکل‌ها ارتباط برقرار کرده و با بخش خصوصی مشورت کند.

او ادامه داد: تشکل‌ها هم باید پای‌کار باشند و ضمن دفاع از تصمیم‌های خود، در برابر آنها مسئولیت‌پذیر باشند؛ چراکه اگر بخش خصوصی از تصمیم‌های خود دفاع نکند، نمی‌تواند در اقتصاد کشور به موفقیت دست پیدا کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اصفهان می‌تواند یک الگو برای اجرای طرح‌های پایلوت در کشور باشد. اصفهان قطب صنعتی ایران است و بیش از ۱۰ درصد از صنعت کشور در این استان واقع شده است. توقع داریم استان‌هایی همچون اصفهان نه‌تنها مشکلات خود را حل کنند، بلکه به مشکلات صنعتی در کل کشور بیندیشند و با ارائه طرح‌های اقتصادی دغدغه صنعتی داشته باشند.

رحمانی گفت: نمی‌توانیم در جنگ اقتصادی تعدادی از فعالان صنعتی کشور را گیر بیندازیم. همه صنعتگران باید در زمینه بهبود وضعیت اقتصادی کشور مساعدت کنند. سیستم را به‌گونه‌ای چیدمان کرده‌ایم که فعالان اقتصادی با خیال راحت به تجارت و فعالیت اقتصادی بپردازند.

او ادامه داد: برآورد کرده‌ایم که در سال ۹۸ ازلحاظ اقتصادی به چه منابعی نیاز داریم زیرا حفظ وضع موجود تولید به تعبیر مقام معظم رهبری یک عمل جهادی است. حداقل کاری که می‌توانیم بکنیم این است که تولید در سال ۹۸ به میزان تولید در سال ۹۷ باشد.

لزوم تشکیل میز اصفهان در وزارت صنعت

در ادامه این نشست، استاندار اصفهان گفت: با توجه به وضعیت صنایع اصفهان، باید به‌منظور پیگیری مشکلات این استان به‌عنوان دومین استان صنعتی کشور پس از تهران، میز اصفهان در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شود.

عباس رضایی افزود: این میز باید با محوریت یکی از معاونان وزارت صنعت راه‌اندازی شود تا از یکسو مسائل مختلف استان اصفهان در آن مطرح و از سوی دیگر مشکلات بخش تولید استان نیز به‌سرعت پیگیری شود.

او در تشریح شرایط بخش‌های صنعتی و تولیدی استان اصفهان گفت: استان اصفهان با هفت هزار و ۵۶۳ واحد صنعتی و تولیدی، ۱۰ درصد از کل سهم تولید در کشور را داراست. حجم سرمایه‌گذاری در این استان ۲۷۱ هزار و ۲۵۳ میلیارد ریال و تعداد اشتغال واحدهای صنعتی آن ۲۷۳ هزار نفر است که به ترتیب سهم ۸ و ۱۰ درصدی کل کشور را در اختیار دارد.

استاندارد اصفهان همچنین تعداد طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی استان را سه هزار و ۷۷۲ طرح که دارای رتبه اول کشوری است، اعلام و تصریح کرد: تعداد اشتغال در واحدهای نیمه‌تمام استان ۱۲۸ هزار نفر است که سهم ۸ درصدی از کل کشور را به خود اختصاص داده است.

رضایی با اشاره به ۸۲۶ پروانه بهره‌برداری بخش معدن اصفهان اظهار کرد: این استان رتبه دوم کشور را در این بخش داراست و در تعداد معادن فعال نیز با داشتن ۴۹۸ معدن فعال، رتبه اول کشور را در اختیار دارد.

او درباره مزیت‌های صنعتی و تولیدی استان اصفهان نیز اظهار کرد: ۷۰ درصد از سنگ‌های ساختمانی و تزیینی و بیش از نیمی از فولاد ایران در استان اصفهان تولید می‌شود که رتبه اول کشور محسوب می‌شود و علاوه بر تأمین نیاز داخلی، بزرگ‌ترین صادرکننده فولاد کشور است.

سهم اصفهان از تسهیلات تبصره 18 یک‌دوم میانگین کشور

در ادامه، رئیس اتاق اصفهان با اشاره به پرداخت تسهیلات تبصره 18 قانون رفع موانع تولید، گفت: سهم استان اصفهان از این تسهیلات یک‌دوم میانگین کشوری است و این یعنی میزان اشتغال مورد انتظار با مشکل مواجه می‌شود و عملاً نمی‌توان انتظار داشت که در برنامه اشتغال سال 98 به‌طور کامل اجرا شود.

مسعود گلشیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح مشکلات واحدهای نساجی و پلیمری استان گفت: انتظار می‌رود آنچه به‌عنوان کار کارشناسی در کمیته تخصصی استان با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام شده، مورد تأیید وزارت صنعت قرار گیرد و با اختصاص منطقی سهمیه استانی، مشکلات بیش از 95 واحد بزرگ تولیدی نساجی و پلیمری برطرف شود.

موضوعات :
در همین رابطه