رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

یادداشت علی رحمانی درباره نسبت ارز دیجیتال با بازار ایران

شرط ورود رمزارزها به بازار مالی ایران

علی رحمانی کارشناس بازارهای مالی در یادداشتی به بررسی وضعیت ورود رمزارزها به بازارهای مالی پرداخته است.

علی رحمانی

کارشناس بازارهای مالی
08 مهر 1398
کد خبر : 30480
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
علی رحمانی کارشناس بازارهای مالی در یادداشتی به بررسی وضعیت ورود رمزارزها به بازارهای مالی پرداخته است.

علی رحمانی،‌مدیرعامل سابق بورس تهران

استقبال از ارزهای دیجیتال به دلیل داشتن ویژگی رمزنگاری درحین انتقال در اینترنت برای امنیت بیشتر، حذف واسطه ها و ناشناس بودن روز به روز در حال افزایش است. گرچه حجم رمز ارز در مقابل ارزهای رایج بسیار ناچیز است ولی با تحولاتی که انقلاب صنعتی چهارم یا همان دگردیسی دیجیتالی ایجاد کرده در آینده ای نه چندان دور حجم بیشتری از مبادلات بین المللی را به خود اختصاص می دهد و نشانه های پیشران چنین صنعتی هم رمز ارزهای بیت کوین است. با چنین تحولاتی در دنیا انتظار می رود که گسترش استفاده از رمزارزها تاثیرات بالقوه ای بر سیاست های پولی و ارزی کشورمان نیز بگذارد و در شرایط تحریمی که در آن قرار داریم روی این حوزه بیشتر کار شود.  افزایش ورود صنعتگران به استخراج رمز ارز باعث شده تا جزئیات فعالیت دولت برای آینده بازار رمز ارزها پیگیری شود. چرا که امروز علاوه بر اینکه ورود منابع صادراتی به کشور با چالش همراه است، قیمت ارز در ایران نیز تحت تاثیر این محدودیت ها قرار گرفته که با ورود ایران به بازار ارزها میزان نوسانات این بازار تعدیل خواهد شد.

از سویی دیگر در شرایطی که ارزهای رایج خود به عنوان ابزار سرمایه گذاری دارای بازار گسترده و واسطه گری هستند ظرفیت ایران برای پذیرش رمز ارز به دلیل انرژی های در دسترس و ارزان بسیار مطلوب است. شرایط لازم برای ایجاد و تولید رمز ارز و امکان استفاده آن در معادلات و مبادلات تجاری هم وجود دارد. از ظرفیت های صنعت استخراج ارزهای مجازی می توان علاوه بر دور زدن تحریم ها برای کاهش اتلاف انرژی، پرداخت بدهی های برقی، احداث و توسعه نیروگاه ها و حتی کاهش قیمت برق مشترکان نیز استفاده کرد.

با تمام این شرایط اما هنوز به دلیل فراهم نبودن بسترهای قانونی برای این کار، نگرانی هایی برای ورود فعالان اقتصادی به این حوزه جود دارد گرچه اقداماتی در حال انجام است اما روند کند آن موجب ایجاد اختلال در توسعه هر چه بیشتر صنعت رمز ارزها در ایران شده. در کشور نبایستی اجازه بدهیم یک ناهنجاری همچون موسسات مالی غیر مجاز یا مضاربه هایی که قبلا اتفاق افتاده رخ دهد و پس از آن به فکر اصلاح باشیم. باید یک روش پیش دستانه و پرو اکتیو را به کار گرفت و بسترهای قانونی و مقرراتی آن را فراهم کرد. از سویی نظارت بانک مرکزی هم باید تا حد ممکن اعمال شود. اگر چه این پروسه خاصی است و هنوز بحث نظارت پذیری این رمز ارزها در هاله ای از ابهام است.

رمز ارزها و ارزهای رایج ابزار سرمایه گذاری هستند که حجم زیادی از معاملات از این طریق انجام می شود و در این میان شکل گیری تکانه های ارزی از بحث های جدی در این زمینه است. چون به هر حال قرار است رمز ارزها همانند ارزهای رایج مانند ریال قیمت گذاری شود. تکانه هایی که تاکنون با بروز مسائل سیاسی مانند انتخابات در ایران و آمریکا، سال نو میلادی، ایام اربعین، برجام و تمدید قانون داماتو در سنای آمریکا؛ بیشترین تاثیرگذاری را در افزایش ناگهانی قیمت ارز داشته اند. باید به این نکته توجه داشت که تکانه نرخ ارز، تقاضای کل اقتصاد را از طریق واردات، صادرات و تقاضای پول و همچنین عرضه کل اقتصاد را از طریق هزینه های کالاهای واسطه ای وارداتی تحت تأثیر قرار می دهد. بنابراین تغییرات این متغیر به راحتی، بر ساختار اقتصادی کشور اثر می گذارد. بنابراین نیاز به سیاست گذاری و مدیریت ارزی دقیقی بیش از پیش در صنعت رمز ارزها احساس می شود تا از اثرات منفی رشد اقتصادی به تبع حاکمیت سیستم نرخ ارز شناور و تکانه های ناشی از آن جلوگیری به عمل آید. شاید مناسب باشد که از ظرفیت های بازار سرمایه به نحو مطلوبی استفاده شود گرچه تاکنون این اتفاق نیافتاده. در بازار ارز و رمز ارز، ابزارها و نهادها بسیار مهم هستند و ایجاد بازار مناسب برای کشف قیمت و توزیع ریز از موضوعات اساسی است. لازم است مقام ناظر پول که بانک مرکزی است و بازار سرمایه در این حوزه، تعاملات بیشتری را داشته باشند تا به نتایج خوبی برسند. در مجموع صنعت رمز ارزها فرصت مهمی برای اقتصاد ایران است که اگر درست به استقبال آن برویم و درست تعریفش کنیم و حالت ابهام و غیر شفاف به آن ندهیم، شاهد توسعه این صنعت خواهیم بود.

موضوعات :
در همین رابطه