رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

مانور ریزش قیمت در بورس تهران

دقیقاً در سالگرد ریزش سنگین شاخص بورس تهران در مهرماه 1397، امروز هم فعالان بازار سرمایه برای فروش دست به ماشه شدند و اغلب نمادهای حاضر در بازار را به محدوده منفی سنگین و حتی صف فروش رساندند؛ با این تفاوت که در مهرماه پارسال، ریزش بازار به دنبال یک اختلال مشکوک در هسته معاملات سازمان بورس آغاز شد و امسال با فشار فروش حقوقی‌ها.

09 مهر 1398
کد خبر : 30488
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بورس تهران در سالگرد ریزش 9 مهرماه 1397، دوباره با تشدید عرضه و منفی شدن قیمت‌ها مواجه شد. در جریان معاملات امروز از ابتدا معاملات سهام بسیاری از شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه در بازه مثبت و حتی صف خرید آغاز شد اما از میانه جلسه معاملاتی با شدت گرفتن فروش حقوقی‌ها، به‌تدریج روند قیمتی بازار نزولی شد و عاقبت برخی از نمادها را در صف فروش قفل کرد.

البته در جریان معاملات امروز بورس تهران، شاخص کل به مدد رشد اولیه‌ای که در دو ساعت نخست بازار کسب کرد، با 1398 واحد رشد به کار خود پایان داد و تا آخر وقت همچنان سبز ماند اما روند معاملاتی در بسیاری از نمادهای بازار نوسان منفی سنگینی را تجربه کرد و فاصله بالاترین و کمترین قیمت معامله شده در آنها به 5 تا 10 درصد رسید.

فعالان بورس تهران معتقدند به‌واسطه ورود موج جدید نقدینگی به این بازار، ذات بورس تهران با سال قبل بسیار متفاوت است و احتمال وقوع ریزش‌هایی نظیر 9 مهر 97 در این بازار، حداقل در مقاطع فعلی بسیار پایین است بااین‌وجود، بازهم بروز هیجان مقطعی در بازار می‌تواند به منفی شدن یکی دو روزه بازار منجر شود.

شاخص بورس تهران فعلاً روی رقم 326 هزار واحد ایستاده که بالاترین رقم آن در طول تاریخ بازار سرمایه ایران بوده و به‌زعم بسیاری از تحلیلگران همچنان می‌تواند بالاتر هم برود؛ اما احتمال اصلاح سنگین این شاخص در ماه‌های آتی دور از ذهن نیست.

امروز در شرایطی که بازار سرمایه کار خود را با عقب‌نشینی خریداران و نزولی شدن روند قیمتی اغلب سهام به پایان رساند، در بازارهای ارز و طلا نیز روند قیمت‌ها منفی بود.

تا لحظه تنظیم این گزارش، قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران با 42 هزار تومان کاهش وارد کانال 3 میلیون تومان شد و 3 میلیون و 987 هزار تومان معامله شد. همچنین قیمت دیگر انواع مسکوکات طلا نیز در معاملات امروز با افت 3 تا 20 هزار تومانی مواجه بود.

در بازار ارز نیز تا لحظه تنظیم این گزارش روند قیمتی معاملات همه ارزهای رایج در بازار ارز تهران منفی بود و قیمت هر دلار آمریکا با 50 تومان کاهش به 11 هزار و 450 تومان رسید.

در معاملات امروز بازار ارز هر یورو نیز 12 هزار و 650 تومان دادوستد شد که 50 تومان ارزان‌تر از روز قبل است.

در همین رابطه