رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

سازمان تجارت جهانی به آمریکا برای اعمال تعرفه بر اروپا چراغ سبز نشان داد

سازمان تجارت جهانی روز چهارشنبه به واشنگتن برای اعمال تعرفه های سالانه بر کالاهای اروپایی چراغ سبز نشان داد.

11 مهر 1398
کد خبر : 30512
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سازمان تجارت جهانی روز چهارشنبه به واشنگتن برای اعمال تعرفه های سالانه بر کالاهای اروپایی به ارزش 7 میلیاد و 500 میلیون دلار، به تلافی حمایت اتحادیه اروپا از شرکت هواپیمایی ایرباس، چراغ سبز نشان داده است.

این حکم، بزرگترین پاداش حکمیت در تاریخ تاسیس سازمان تجارت جهانی است و از اهمیتی در نزاع 15 ساله دو شرکت هواپیمایی ایرباس و بوئینگ برخوردار است.

این مناقشه هوایی، خطر تشدید روابط تجاری تیره بین آمریکا و اتحادیه اروپا را دربردارد. اتحادیه اروپا بی درنگ تهدید کرد به هر گونه اقدامی از سوی آمریکا پاسخ می دهد.

بروکسل با صدور بیانیه ای اعلام کرد: اگر آمریکا تصمیم بگیرد ، اقدامات مقابله جویانه مجاز دانسته شده از سوی سازمان تجارت جهانی را عملی کند، این مساله اتحادیه اروپا را در وضعیتی قرار می دهد که چاره ای جز اقدام تلافی جویانه نخواهد داشت.

این مناقشه در سال 2004 آغاز شد، ‌ زمانی که آمریکا، چهار کشور انگلیس، فرانسه، آلمان و اسپانیا را به ارائه یارانه های غیرقانونی و هدایایی برای حمایت از تولید طیفی از محصولات ایرباس متهم کرد.

انگلیس در حالی که تا خروج از اتحادیه اروپا کمتر از یک ماه زمان دارد، با صدور بیانیه ای اعلام کرد که نباید مشمول تحریم های واشنگتن بر اتحادیه اروپا شود.

در همین حال، بروکسل بزودی از شانس اعمال تعرفه های خود که به تائید سازمان تجارت جهانی رسیده است، برخوردار می شود.

بروکسل درپی مجوز سازمان تجارت جهانی برای اعمال تعرفه های تلافی جویانه بر کالاهای آمریکا به ارزش 12 میلیارد دلار است.

احتمال دارد که این سازمان در مورد رقم پایین تری از مبلغ درخواستی، تصمیم گیری کند.

در پرونده جداگانه ای که در سال 2005 به جریان افتاد، اتحادیه اروپا، شرکت بوئینگ را متهم کرد که  19 میلیارد و یکصد میلیون دلار یارانه از بخش های مختلف دولت آمریکا دریافت کرده است.

اروپایی ها چندی پیش پیشنهاد اعلام آتش بس دادند تا طرفین ضمن قبول تخلفات خود، راه های مهار یارانه های هوایی را مورد بررسی قرار دهند. اتحادیه اروپا و آمریکا در گذشته به چنین توافقی رسیده بودند.

«سسیلیا مالمستروم» کمیسر تجاری اتحادیه اروپا در هفته جاری اعلام کرد که تاکنون پاسخ مثبتی از طرف آمریکا به این پیشنهاد داده نشده است.

وی یادآور شد که اتحادیه اروپا به پیگیری دستیابی به توافق ادامه می دهد تا از اعمال تعرفه های بیشتر و وخامت اوضاع تجاری جلوگیری شود.

در بیانیه اتحادیه اروپا با اشاره به آمادگی این نهاد برای دستیابی به توافقی منصفانه، بر پیشنهاد قاطعانه اتحادیه اروپا به آمریکا برای ایجاد رژیم جدیدی در مورد یارانه های هوایی تاکید شده است.

جنجال ایرباس – بوئینگ، یکی از چند موضوع مورد مناقشه آمریکا و اتحادیه اروپاست که از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در سال 2017 شدت گرفته است.

ترامپ ، تعرفه هایی بر آلومینیوم و فولاد وارداتی از اتحادیه اروپا و متحدان دیگر اعمال کرده و همچنین تهدید به وضع تعرفه بر خودروهای اروپایی کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا و «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا ژوئیه ( تیر و مرداد) 2018 (1397)  در مورد آتش بس و مذاکرات تجاری توافق کردند، ‌ اما این توافق تاکنون راه به جایی نبرده است.

در همین رابطه