رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

زمین در آینده چقدر گرم می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای تعیین میزان تغییرات آب‌وهوایی، درجه حرارت آب اقیانوس‌هاست؛ می‌توان از این مشاهدات راهی برای مقابله با گرمایش زمین نیز پیدا کرد.

17 مرداد 1395
کد خبر : 3053
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

برای کسانی که نگران گرمایش زمین هستند، دو پرسش حیاتی وجود دارد؛ «زمین به چه سرعتی گرم می‌َشود؟» و «زمین در آینده چقدر گرم خواهد شد؟» گاردین در گزارشی به طور مفصل به پاسخ این پرسش‌ها پرداخته‌است. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از این گزارش نشان می‌دهد سنجش دمای آب اقیانوس‌ها می‌تواند راهی مناسب برای تشخیص میزان گرمایش زمین باشد.

پرسش نخست را می‌توان به شکل‌های مختلفی پاسخ داد. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش گاردین نشان می‌دهد یکی از راه‌ها اندازه‌گیر افزایش نرخ انرژی در نظام زمین است. این را می‌توان از طریق اندازه‌گیری تغییرات دمایی اقیانوس نیز به دست آورد. همچنین می‌توان به کمک ماهواره‌هایی که به جو زمین فرستاده می‌شود نیز تغییرات دمایی را سنجید. یک راه دیگر نیز اندازه‌گیری افزایش سطح دریاست که می‌توان به صورت تقریبی میزان گرمایش زمین را نشان بدهد.

بخش اصلی افزایش سطح دریا از افزایش میزان حرارت آب دریا ناشی می‌شود و اطلاعات در این زمینه می‌تواند میزان دقیق گرمایش زمین را نشان بدهد. مطالعه گذشته زمین و همچنین استفاده از مدل‌های تغییرات آب‌وهوایی نیز روش دیگر سنجش سرعت گرمایش زمین است.

در اکثر مطالعات روشی ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همه این مطالعات نیز نشان می‌دهد دمای هوا در حال افزایش است. حال با توجه به اینکه می‌دانیم دمای هوا به سرعت در حال افزایش است، چگونه می‌توانیم آینده آب‌وهوایی زمین را پیش‌بینی کنیم؟ بهترین ابزار برای این کار، مدل‌های آب‌وهوایی هستند. اما نتیجه همیشه بر پایه فرضیات است. البته ادعایی نیز وجود دارد که بعید است درست باشد اما می‌گوید زمین در حال گرم شدن نیست. به هر حال جدا از این نظرات و ادعاها، می‌توان به راحتی ثابت کرد که زمین در حال گرم‌تر شدن است و نیاز به اقدامات جدی انسان‌ها دارد.

یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای تعیین میزان تغییرات آب‌وهوایی، درجه حرارت آب اقیانوس‌هاست. می‌توان با روش‌های مختلف دمای اقیانوس‌ها را سنجید. این مشاهدات می‌تواند آغازی باشد برای یافتن راهکارهای جدید تا با گرمایش زمین مقابله کنیم.

در همین رابطه