رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

غلامحسین جمیلی در شورای گفت‌وگوی زنجان

برای رشد شاخص‌های اقتصادی باید به صنایع کوچک پرداخت

غلامحسین جمیلی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان، با اشاره به نقش صنایع کوچک و متوسط در اقتصادهای توسعه‌یافته، گفت: در سال رونق تولید که نگاه‌ها به سمت توان داخلی چرخیده است، باید توجه به صنایع کوچک و متوسط در اولویت قرار بگیرد تا اثرات مثبت آنها در اقتصاد بیشتر نمایان شود.

14 مهر 1398
کد خبر : 30548
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

چهل و ششمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان با حضور محسن صالحی نیا، مدیرعامل شهرک‌های صنعتی برگزار شد.

غلامحسین جمیلی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران در این نشست بر اهمیت ویژه صنایع کوچک و متوسط در رشد اقتصادی تأکید کرد و گفت: توجه به صنایع کوچک در جوامع پیشرفته اگر بیشتر از صنایع مادر نباشد، کمتر نیست؛ ازاین‌رو استقرار صنایع کوچک ایران در شهرک‌های صنعتی و توجه به آنها نیز می‌تواند رشد شاخص‌های اقتصادی را تقویت کند.

رئیس اتاق زنجان با اشاره به اینکه بر اساس تجربه کشورهای صنعتی، هرچه جایگاه صنایع کوچک قوی‌تر باشد، شاخص‌های اقتصادی پیشرفت بهتری خواهد داشت، افزود: در سال رونق تولید که نگاه به توان داخلی در اولویت قرار گرفته، هرچه استقرار صنایع و ایجاد صنایع کوچک رشد بیشتری داشته باشد، اثرات مثبت آنها در اقتصاد بیشتر نمایان می‌شود.

جمیلی در ادامه به تغییراتی که در بخش قوانین اقتصادی کشور در حال انجام است اشاره کرد و تصریح کرد: در روزهای اخیر قانون تجارت مورد بازنگری قرار گرفته و باید توجه داشت که این قانون تأثیر مستقیمی در فضای کسب‌وکار و فعالیت بنگاه‌های تولیدی دارد و بررسی و تصویب آن باید با وسواس و مشورت با ذینفعان و کارشناسان انجام شود.

سهم 93 درصدی صنایع خرد و کوچک در صنعت ایران

در ادامه این جلسه محسن صالحی نیا، معاون وزیر صنعت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران، گفت: ۸۱۳ شهرک و ناحیه صنعتی در کشور وجود دارد و وزارت صنعت برای فعالیت مجدد ۱۳۵۰ واحد راکد برنامه‌ریزی کرده است.

صالحی نیا با بیان اینکه در حال حاضر ۹۳ درصد صنایع کشور شامل صنایع خُرد و کوچک است، افزود: در سطح کشور ۴۴ هزار واحد تولیدی و صنعتی در ۸۲۰ شهرک صنعتی مستقر است که حدود ۲۲ درصد این واحدها در حالت رکود قرار دارد و سایر واحدهای تولیدی با ظرفیت بین ۳۰ تا ۵۰ و ۵۰ تا ۷۰ و ۷۰ درصد به بالا مشغول فعالیت تولیدی هستند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به اشتغال‌زایی ۸۸۰ هزار نفری واحدهای صنعتی در کشور اشاره کرد و افزود: از این تعداد برای ۲۰ هزار و ۵۰۰ نفر در زنجان اشتغال‌زایی ایجاد شده است.

صالحی نیا با اشاره به اینکه سعی ما بر این بوده در مصوبات کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به حمایت از تولیدکنندگان تأکید شود، گفت: تلاش می‌شود نقدینگی و تسهیلات با درصد مناسب برای صنعتگران در بودجه در نظر گرفته شود که البته این مهم هماهنگی بیشتر بانک‌ها برای تأمین مالی این تسهیلات را می‌طلبد، البته این تسهیلات توسط بانک مرکزی ابلاغ شده و باید این تسهیلات طبق قانون و مصوبات پرداخت شود.

او با بیان اینکه شرکت شهرک‌ها زنجان با ۱۶ شهرک و تأسیس یک شهرک صنعتی درحال‌توسعه است، خاطرنشان کرد: هرچند اعتقاد ما توسعه شهرک‌های موجود است و توسعه زیرساخت‌ها با هزینه بخشی از ارزش‌افزوده در دستور کار قرار دارد.

 مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران از اجرای طرح ۵۴ قلم محصول صنعتی در پنج ماه نخست سال جاری خبر داد، افزود: امسال تولید صنایع مبتنی بر فرآوری معادن مانند فولاد، مس، سیمان، کاشی و سرامیک روند افزایشی داشته و کانال‌هایی مانند لوازم‌خانگی، خودرو به دلیل کاهش نقدینگی و کاهش سهم بازار با روند کاهشی مواجه بوده است.

لزوم تلاش برای تقویت واحدهای تولیدی

در پایان این جلسه، فتح‌الله حقیقی، استاندار زنجان گفت: شرایط فعلی کشور، شرایط خاصی است و بر همین اساس باید متناسب با شرایط اقدام شود.

حقیقی با بیان اینکه برگزاری مستمر جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان زنجان در دستور کار است، افزود: در شرایط کنونی هدف در کارگروه ستاد تسهیل اعطای تسهیلات نیست، بلکه حضور عملی در میدان اقتصادی و پشتیبانی از صاحب صنعت و سرمایه است تا انگیزه این افراد افزایش یابد.

استاندار زنجان با تأکید بر اینکه باید نگاهی صحیح و واقعی به مسائل کشور داشت، اظهار کرد: با روند موجود، تکمیل برخی پروژه‌های زنجان 80 سال زمان می‌برد؛ پس باید مبنای هر عملی قانون باشد و اگر کاری بنیه و اساس نداشته باشد، از آن صرف‌نظر شود.

موضوعات :
در همین رابطه