رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

معاون سازمان ملی استاندارد مطرح کرد

درآمد ۱۲۵ میلیارد دلاری با ورود به بازار حلال

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد می‌گوید: اگر ایران بتواند 5 درصد بازار حلال را تصاحب کند، سالانه 125 میلیارد دلار درآمد کسب خواهد کرد که 2.5 برابر درآمد نفتی کشور است.

20 مهر 1398
کد خبر : 30632
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد گفت: چنانچه بتوانیم پنج درصد از بازار گسترده حلال را در دنیا برای کشور هدف‌گذاری کنیم، حدود ۱۲۵ میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور حاصل می‌شود که ۲.۵ برابر درآمد نفتی کشور است.

وحید مرندی مقدم با بیان اینکه این سازمان در حوزه‌های جدید و نو وارد شده، افزود: اکنون استانداردهای نانو، هسته‌ای، گردشگری و مسئولیت‌های اجتماعی تدوین می‌کنیم. در حوزه نانو با توجه به گزارش دبیر ستاد نانو، کشور رتبه

چهارم را در علم و تکنولوژی نانو به دست آورده است. همچنین در حوزه تدوین استاندارهای نانو بعد از چین و انگلستان رتبه سوم را در دنیا دارد و همه این‌ها شرایطی فراهم می‌کند که در این عرصه اقتصادی حضور فعال‌تر داشته باشیم.

وی یادآور شد: ایران در سازمان ایزو یا استاندارد جهانی، هم عضو هیات مدیره است و یک کرسی از ۱۵ کرسی را در اختیار دارد که این موضوع در شرایطی که اغراض سیاسی در مسائل فنی هم خودش را نشان می‌دهد، کاری دشوار بوده است.

این مقام مسئول ضمن اشاره به کسب موفقیت در استاندارهای حلال افزود: استانداردهای کشورهای اسلامی در موسسه استاندارد و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی تدوین می‌شود و امروز استانداردهای لازم دراین‌ارتباط مدون شده و مورد تأیید قرار گرفته، اکنون استانداری نوشته شده که نیاز و دغدغه‌های تمام فرقه‌های مذهبی را پوشش می‌دهد.

وی اضافه کرد:‌ بر اساس برنامه‌ریزی انجام گرفته در حوزه حلال، امروز فقیه ناظر بر امور حلال و تأیید شورای نگهبان داریم و همچنین شورای فقهی حلال تشکیل شده است.

معاون سازمان استاندارد با بیان اینکه حلال از دو منظر قابل بررسی است، توضیح داد: نخستین حوزه حلیت و دغدغه‌های شرعی است که در این مورد موفقیت‌های لازم را به دست آوردیم. اما از منظر اقتصادی باید گفت: اکنون در حوزه حلال در دنیا بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار گردش مالی حلال اعم از غذای حلال، دارو، پوشاک و گردشگری جریان دارد.

مرندی تصریح کرد: چنانچه رقم پنج‌درصدی پیش‌بینی شده، محقق شود، می‌توانیم کشور را از درآمدهای ارزی نفت مستقل ساخته. یعنی همان چیزی که دشمن به‌عنوان نقطه‌ضعف کشور از آن استفاده می‌کند، صنعت حلال می‌تواند جایگزین آن شده و ایران را از درآمدهای ارزی نفت مستقل کند. این‌گونه می‌توانیم تهدید تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کنیم.

این مقام مسئول شرط تحقق این اتفاق را وجود مؤلفه‌هایی همچون پاکدستی و حرکت جهادی دانست و افزود: چنانچه در حوزه‌های اقتصادی دو مؤلفه پاکدستی و حرکت جهادی را مدنظر داشته باشیم، می‌توانیم با موفقیت از این شرایط تحریم عبور کنیم.

در همین رابطه