رادیو مجازی اتاق ایران - 3 اردیبهشت 1403

سفر هیات اقتصادی ایران به ترکمنستان؛ افزایش روابط تجاری تهران-عشق‌آباد در دستور کار

هم‌زمان با برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان، هیات تجاری اتاق ایران به سرپرستی حسین سلاح‌ورزی همراه با محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به عشق آباد پایتخت ترکمنستان سفر کرده است.

24 مهر 1398
کد خبر : 30722
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هیات تجاری اتاق ایران به سرپرستی حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق ایران و همراه با محمد اسلامی، وزیر راه وشهر سازی برای شرکت در کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکمنستان به عشق آباد سفر کرده است.

وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان و رشید مردوف وزیر خارجه ترکمنستان نیز ریاست هیات کشور متبوعش را در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان بر عهده دارند.  

به گفته مقام‌های دولتی ایران و ترکمنستان، ایران سومین شریک مهم تجارت خارجی ترکمنستان بوده و همکاری های دو کشور بطور عمده روی بخش حمل و نقل و ترانزیت، ساخت جاده، تولید برق و گاز تمرکز یافته است. دو کشور در سال 2014 روابط تجاری 2 میلیارد دلاری را تجربه کردند، اما از این سال به بعد حجم تجارت دو کشور رو به کاهش گذاشته است.

با این حال همانطور که فعالان بخش خصوصی ایران و ترکمنستان اظهار می‌کنند حجم مبادلات اقتصادی دو کشور ایران و ترکمنستان تا ۱۰ برابر وضعیت فعلی قابل افزایش است. در همین زمینه، محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران تاکید می‌کند: «ما با ترکمنستان نیز هم‌مرز هستیم و معتقدیم با استفاده از ظرفیت‌های دو کشور می‌توان دوره جدیدی در روابط اقتصادی دوجانبه آغاز کرد و باور داریم که می‌توان روابط تجاری را به 3 میلیارد دلار افزایش داد.»

هشتم فروردین سال جاری هم در جریان سفر حسن روحانی به عشق آباد و دیدار او با با قربانقلی بردی محمد اف رئیس جمهور ترکمنستان، اقتصاد به عنوان محور توسعه همکاری‌های دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.

به اعتقاد روحانی، ایران و ترکمنستان دو کشور توانمند در زمینه انرژی هستند و در مذاکرات تصمیم گرفته شد که همکاری های خود را در این حوزه بیش از پیش ارتقاء دهیم. علاوه بر این، ترکمنستان و ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی که از آن بهره مند هستند به عنوان دو دروازه مهم برای آسیای مرکزی و آب های آزاد جنوب محسوب می شوند و می توانند ترانزیت منطقه را هم تسهیل کنند.

 

در همین رابطه