رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق ارومیه در جلسه هم‌اندیشی فعالان اقتصادی مناطق مرزی ایران و ترکیه

برای توسعه تجارت ایران و ترکیه باید فهرست تعرفه‌های ترجیحی اصلاح شود

حسن انتظار، رئیس اتاق ارومیه در جلسه هم‌اندیشی فعالان اقتصادی مناطق مرزی ایران و ترکیه بر لزوم توسعه تجارت دو کشور تاکید کرد و گفت: برای تحقق این مهم، ابتدا باید مشکلات زیرساختی این گمرکات مرتفع شود و در گام بعدی برای رسیدن به هدف 30میلیارد دلاری تجاری میان ایران و ترکیه باید لیست تعرفه‌های ترجیحی اصلاح و حذف و اضافاتی صورت پذیرد.

19 آبان 1398
کد خبر : 31006
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

جلسه هم‌اندیشی و ایجاد ارتباط میان فعالان اقتصادی مناطق مرزی ایران و ترکیه با حضور رئیس و هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع یوکسک اوا ترکیه، رئیس و هیات نمایندگان اتاق ارومیه ایران، مسئولان استان آذربایجان غربی و رایزنان بازرگانی کنسولگری جمهوری ترکیه در ارومیه برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه در ابتدای این دیدار با اشاره به روابط 400 ساله میان دو کشور و روابط فرهنگی و اقتصادی موجود، گفت: استان آذربایجان غربی در حوزه صنعت به‌ویژه صنایع فولادی یکی از استان‌های سرآمد کشور است و در بخش کشاورزی مانند تولید عسل و سیب نیز رتبه یک کشوری و تولید را کسب کرده است.

حسن انتظار با اشاره به وجود 65 درصدی صنایع تبدیلی و کنسانتره کشور در آذربایجان غربی گفت: استان آذربایجان غربی در بخش‌های مختلف معدنی دارای تنوع معدنی بالایی است و گردشگری در حوزه‌های مختلفی با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالای آن به‌ویژه در بحث پزشکی، با دانشگاه‌های کشور ترکیه همکاری و تبادلات علمی داشته است؛ بر این اساس اتاق ارومیه می‌تواند به‌عنوان پلی میان فعالان اقتصادی آذربایجان غربی و یوکس اوا در توسعه بازار عمل کند.

رئیس اتاق ارومیه با اشاره به مشکلات موجود در گمرکات مشترک ایران و ترکیه گفت: در ابتدا باید مشکلات زیرساختی این گمرکات مرتفع و در گام بعدی برای رسیدن به هدف سی میلیارد دلاری تجاری میان دو کشور باید لیست تعرفه‌های ترجیحی اصلاح و حذف و اضافاتی صورت پذیرد.

در ادامه این جلسه عبدالرحمن پینار، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع یوکسک اوا ترکیه با اشاره به روابط همسایگی و نزدیکی دو شهر ارومیه و یوکس اوا و فاصله صد کیلومتری آنها با یکدیگر گفت: اتاق ارومیه به‌عنوان یک اتاق سرآمد در منطقه مرزی ایران و ترکیه مطرح است؛ ازاین‌رو برای ما دارای اهمیت ویژه‌ای است.

رئیس اتاق بازرگانی یوکس اوا در ادامه با اشاره به اهداف سفر این هیات به آذربایجان غربی گفت: در سفر سه هدف را دنبال می‌کنیم. هدف اول، راه‌اندازی شهرک صنعتی مشترک مرزی فی‌مابین ارومیه و یوکسک اوا به مساحت شش میلیون مترمربع است که آن را با محوریت محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم، هدف دوم ایجاد یک منطقه تجارت آزاد بر مبنای کالاهای تجارت ترجیحی و هدف سوم استفاده از پتانسیل‌های گردشگری دو منطقه در جذب و تبادل گردشگر برای توسعه دو منطقه است.

در این جلسه مدیران و فعالان بخش خصوصی دو طرف به بررسی و بیان مشکلات موجود در تجارت میان دو کشور ایران و ترکیه با محوریت دو شهر ارومیه و یوکسک اوا پرداختند.

موضوعات :
در همین رابطه