رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

مهم‌ترین نکات اقتصادی سخنان رئیس‌جمهوی در سفر به یزد

حسن روحانی در سفر به استان یزد از رونق صادرات غیرنفتی در شرایط تحریم گفت. او همچنین عنوان کرد که در رابطه با موضوع مبارزه با فقر دولت سه لایحه تدوین کرده است: لایحه شفافیت، لایحه مبارزه با فساد و لایحه تعارض منافع.

19 آبان 1398
کد خبر : 31011
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

امروز حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در سفر به استان یزد در حسینیه امیر چخماق سخنرانی کرد. روحانی در این سفر گفت: در طول سال 1397، ملت ایران به واسطه فشار اقتصادی دشمنان روزهای سختی را از لحاظ اقتصادی داشتند اما در عین حال امروز با ایستادگی، وحدت و تلاش پیگیر مردم به جایی رسیده‌ایم که آمریکا مأیوس شده و به خوبی می‌داند که ملت بزرگ ایران در برابر فشار دشمنان ایستادگی و مقاومت می‌کند.

به گفته رئیس‌جمهور از اردیبهشت‌ماه امسال، در هر ماه شرایط کشور بهتر شده است.

مهم‌ترین نکات اقتصادی سخنرانی رئیس‌جمهوری را بخوانید:

-علیرغم فشار دشمن ملت ایران توانسته است فشار تورم را از اردیبهشت ماه تا مهر ماه، هر ماه کنترل کند و بر اساس آمار بانک مرکزی، نرخ رشد تورم در خرداد 2.3 درصد، در تیر ماه 2.2 درصد، در مرداد 0.8 درصد و در شهریور نیز 0.8 درصد بوده است.

- صادرات غیرنفتی در کشور رونق دارد و این به معنای تلاش و کوشش در کشور است. باید بتوانیم در این شرایط در کنار هم در زمینه علم، دانش و فعال نمودن شرکت‌های دانش بنیان شاهد تحول بزرگی در کشور باشیم.

-دولت در مبارزه با فساد سه لایحه مهم به مجلس ارسال کرده است؛ مهم‌ترین مساله در مبارزه با فساد شفافیت است لذا همه مردم، مسوولان، شرکت‌های دولتی و دستگاه‌ها باید در نهایت شفافیت کاری را که انجام می‌دهند برای مردم تشریح کنند.

-دولت لایحه مبارزه با فساد را نیز تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است و لایحه تعارض منافع در دولت در حال بررسی است و در آینده تقدیم مجلس خواهد شد.

- قوه قضاییه که با فسادهای میلیونی و میلیارد تومانی برخورد می‌کند می‌خواهم که مبارزه با فساد میلیارد دلاری را هم برای مردم توضیح دهد.

- اینکه هنوز بعد از گذشت چند سال برای ما روشن نیست آقایی که 2 میلیارد و 700 میلیون پول مردم را خورد و او را دستگیر کرده و حتی حکم اعدام هم برایش صادر شد و اکنون در زندان است الان، این پول کجاست و چه کسانی مسوول هستند و چرا آنهایی که در این زمینه نقش داشتند برای مردم توضیح داده نمی‌شود.

- از همه مسوولین می‌خواهم که جریان 2 میلیارد و 700 میلیون دلار را برای مردم شفاف کنند چرا که این پول، پول نفت، بیت المال و خزانه بوده است.

- باید 947 میلیون دلار و آنهایی که در این زمینه مسوول بودند که یک نهادی است که آن را گرفته و پس نداده به مردم توضیح داده شود و بایستی حسابرسی شده و این مبلغ پس گرفته شود.

- می‌خواهم نهادهایی که بیش از 700 میلیون دلار بدهکارند به مردم توضیح داده شود و در همه این زمینه‌ها از وزیر نفت می‌خواهم که این آمار و ارقام را برای مردم روشن کند.

- رییس بانک مرکزی را مسوول می‌کنم تا پرونده 2 میلیارد دلاری را به مردم گزارش کند و از دستگاه‌های نظارتی نیز می‌خواهم که سرنوشت 947 میلیون دلار را برای مردم روشن کنند.

- شرکت ملی نفت ایران و بخش اکتشاف شرکت نفت در ادامه تلاش‌های خود به ویژه از سال 95 تا هفته گذشته توانستند یک میدان جدید نفتی بزرگ را کشف کنند و این یک هدیه کوچکی از دولت و وزارت نفت به ملت ایران است.

- ذخیره میدان نفتی تازه کشف شده به اندازه 53 میلیارد بشکه نفت است و این میدان بزرگ نفتی از بستان تا امیدیه به طول 2400 کیلومتر مربع وسعت و 80 متر عمق دارد.

-در میدان بزرگ نفتی تازه کشف شده موضوع مهم ضریب بازیافت است اینکه از 53 میلیارد بشکه نفت چه مقدار می‌توان استحصال کرد و به فروش رساند و در این زمینه با استفاده از دانش و تکنولوژی روز، یک درصد بازیافت بیشتر به معنای 32 میلیارد دلار درآمد بیشتر برای کشور است.

-در شورای عالی آب تصویب کردیم آب آشامیدنی 30 سال آینده استان تأمین شود. تمام جزئیات مصوبه مربوط به آن روشن است که این آب از کدام حوضه آب‌ریز برای مردم تأمین خواهد شد.

- برای تأمین آب صنعتی استان، آب جنوب کشور شیرین‌سازی می‌شود و سال آینده 20 میلیون متر مکعب از خلیج فارس به استان وارد خواهد شد. تمام نیازمندی‌های آب صنعتی و کشاورزی استان یزد از خلیج فارس و دریای عمان تأمین می‌شود و هر سرمایه گذاری که علاقمند باشد می‌تواند برای اجرای این طرح انتقال آب سرمایه‌گذاری کند.

-در سفر قبلی به استان یزد 46 طرح و پروژه به شما قول دادم با 970 میلیارد تومان اعتبار، تاکنون 1091 میلیارد تومان برای پیشرفت و تکمیل این پروژه‌ها پرداخت کرده‌ایم، اما برخی از این طرح‌ها هنوز تکمیل نشده است.

در همین رابطه