رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

با حضور مسئولان کشوری و استانی

میز ملی توسعه صادرات محصولات کشاورزی در بیرجند برگزار شد

میز ملی توسعه صادرات محصولات کشاورزی زعفران، زرشک و عناب با حضور مسئولان کشوری و استانی در بیرجند برگزار شد. در این رویداد ضمن تأکید بر لزوم برندسازی و توسعه صادرات این محصولات، پیشنهادهایی برای تشکیل صندوق حمایت از زعفران و جلوگیری از خام‌فروشی این محصول ارائه شد.

25 آبان 1398
کد خبر : 31091
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با تأکید بر لزوم تشکیل صندوق حمایت از زعفران، گفت: لازم است نیم درصد از درآمد حاصل از صادرت زعفران به این صندوق واریز شود و در راستای بازارسازی، معرفی و تبلیغات این محصول هزینه شود.

محسن احتشام در میز ملی توسعه صادرات محصولات کشاورزی زعفران، زرشک و عناب که با حضور مسئولان کشوری و استانی در بیرجند برگزار شد، افزود: در حال حاضر شش هزار تن عناب، ۲۱ هزار تن زرشک خشک و ۷۰ تن زعفران در خراسان جنوبی تولید می‌شود افزود: سال گذشته ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت زعفران بود که ۳۸۲ تن محصول تولید شد و امسال سطح زیر کشت زعفران ۱۲۰ هزار هکتار است که پیش‌بینی می‌شود از این میزان ۴۵۰ تن محصول برداشت شود.

رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به خام فروشی این محصول تصریح کرد: می‌خواهیم فرایند صادرات زعفران به نحوی مدیریت شود که خامی منصفانه بفروشیم زیرا کشاورزان در برابر رنج متحمل شده مزد واقعی خود را دریافت نمی‌کنند و قیمت زعفران در بازارهای نوظهور با مبلغی که از کشاورز خریداری می‌شود، تفاوت زیادی دارد.

به گفته احتشام پایین بودن راندمان تولید و کمبود نیروی انسانی از مشکلات پیش روی زعفران کاران است و ما خواستار مکانیزاسیون مرحله برداشت محصول هستیم زیرا مکانیزاسیون زعفران نیاز فعلی و آینده است و باید مورد توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.

 وی با بیان اینکه لازم است مزارع زعفران شناسنامه‌دار شود افزود: شورای ملی زعفران خواهان هم‌افزایی مثبت در بورس در راستای حفظ منافع کشاورز است و از سازمان تعاون روستایی خواستاریم هرگونه اقدامی را با مشورت بخش خصوصی انجام دهد.

او امارات متحده عربی، اسپانیا، هنگ‌کنگ، ایتالیا، افغانستان، قطر، هند، آلمان و فرانسه را کشورهای خریدار عمده زعفران ایران دانست و ادامه داد: در شش‌ماهه نخست سال ۷۷ تن زعفران به نقاط مختلف دنیا صادر شده است.

به گفته رئیس اتاق بیرجند، تولید، توزیع و صادرات حلقه‌های یک زنجیر است که باید مورد توجه باشد بنابراین نیازمندیم کشاورزی قراردادی و بهره‌مندی کشاورزان از مکانیزاسیون این بخش مورد توجه قرار گیرد.

رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: در زمینه برگشت ارز حاصل از صادرات باید تجدیدنظر شود و روش‌های نوین کاشت، داشت و برداشت به کشاورزان آموزش داده شود.

زرشک باید به دنیا معرفی شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند همچنین با اشاره به وضعیت تولید و صادرات زرشک گفت: در حال حاضر سهم ما از سبد کالای استراتژیک پایین است، باید میز تخصصی بسته تشویقی تدوین شود تا زرشک را در دنیا به‌درستی معرفی کنیم و بازار بسازیم هرچند در روند خشک کردن و فرآوری ضعف‌هایی وجود دارد، اما از متولیان خواستاریم در راستای ایجاد بارگاه‌های زرشک، سود تسهیلات را پایین بیاورند.

80 درصد زعفران باید صادر شود

در این رویداد، مدیرکل دفتر توسعه صادرات بخش کشاورزی سازمان توسعه تجارت نیز گفت: ۸۵ درصد تولید زعفران دنیا مربوط به استان‌های خراسان جنوبی و رضوی است و باید بازاریابی و صادرات زعفران از اولویت‌های اول کشور باشد چراکه معتقدیم 80 درصد محصول زعفران کشور که در داخل مصرفی برای آن نداریم باید صادر شود.

به گفته بازاری، مرز خام فروشی و غیر خام فروشی مرز صنعتی است و در حوزه زعفران کمتر از ۱۰ درصد آن به‌صورت بسته‌بندی کوچک بوده و بقیه به‌صورت حجم‌های زیاد صادر می‌شود.

او با بیان اینکه با هرگونه خرید توافقی محصولات استراتژیکی مانند زعفران، پسته و خرما مخالف هستیم به‌خصوص محصولاتی که بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد آنها باید صادرات شو، افزود: از ثبت برندهای محصولات استراتژیک حمایت می‌کنیم و هرچند در سال جاری 780 میلیارد تومان بودجه برای ما تعریف شده که تاکنون یک ریال تخصیص نیافته است و تا بودجه نباشد، نمی‌توانیم حمایت کنیم.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات بخش کشاورزی سازمان توسعه تجارت به اختلاف قیمت زعفران در بازارهای داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت: ارزش‌افزوده بسته‌بندی بر کسی پوشیده نیست و تمام کمک و هدف‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت برای معرفی و بازاریابی محصول زعفران بر آخرین بازار و مصرف‌کننده نهایی است.

به گفته او در حوزه زعفران که درمجموع به 45 کشور صادرات می‌شود شاید کمتر از 10 درصد به‌صورت بسته‌بندی است اما عمدتاً (بیش از 90 درصد) به‌صورت بسته‌بندی بزرگ‌تر (فله‌ای) صادر می‌شود.

موضوعات :
در همین رابطه