رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در نشست توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری با عمان مطرح شد

مسیر همکاری اقتصادی با عمان هموارتر شده است

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و عمان با توجه به ظرفیت‌های موجود در بازار عمان به ویژه در حوزه صادرات مجدد از صدور یک میلیارد و ۱۶۱ میلیون دلار محصولات ایرانی به این کشور تا پایان سال ۹۷ خبر داد.

29 آبان 1398
کد خبر : 31154
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بررسی راه‌های توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری با عمان موضوع نشستی بود که با حضور نایب رئیس اتاق مشترک ایران و عمان و جمعی از علاقه‌مندان به تجارت با این کشور در حاشیه نمایشگاه اینوکس ۲۰۱۹ برگزار شد.

امین صباغی‌زاده، نایب رئیس اتاق مشترک ایران و عمان با اشاره به این نکته که تا پایان سال ۹۷ میزان صادرات ایران به عمان یکمیلیارد و ۱۶۱ میلیون دلار بوده، تصریح کرد: در سال ۹۶ این رقم بالغ بر ۷۲۸ میلیون دلار بود و با پیگیری‌های اتاق مشترک و ارائه تسهیلات مختلف از سوی دولت عمان زمینه برای کار در این کشور برای تجار ایرانی آسان‌تر شده است.

در همین ارتباط آرزو جمالی، دبیر اتاق مشترک ایران و عمان ضمن توضیح راه‌های ثبت انواع شرکت‌های تولیدی و خدماتی در سرزمین اصلی و مناطق آزاد عمان، تصریح کرد: طی تفاهم صندوق ضمانت صادرات ایران با طرف عمانی، این کشور علاوه بر ریسک‌های اقتصادی، ریسک‌های سیاسی احتمالی را هم پوشش می‌دهد. هرچند عمان از جمله کشورهایی است که از ثبات اقتصادی و سیاسی بالایی برخوردار بوده و کشوری بدون ریسک به شمار می‌آید. در این شرایط تجار و سرمایه‌گذاران به راحتی می‌توانند از بیمه‌نامه‌های صادراتی صندوق ضمانت استفاده کنند.

جمالی، عمان را بازار مناسبی برای صادرات مجدد تولیدات ایرانی دانست و افزود: عمان موافقت‌نامه تجارت آزاد را با کشورهای مختلفی امضا کرده و برای همین می‌تواند با این کشورها با تعرفه صفر درصد تجارت داشته باشد.

دبیر اتاق مشترک ایران و عمان از آمادگی فعالان اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در ایران خبر داد و گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذاریهای خوبی توسط فعالان این کشور در کرمان، سیرجان، چابهار و چند شهر دیگر صورت گرفته است. البته در این رابطه مشکلات و محدودیت‌هایی به دلیل تحریم وجود دارد که تا حدودی کار را پیچیده کرده است.

او از علاقه‌مندی عمان به همکاری آموزشی و دانشگاهی با ایران خبر داد و گفت: در صورت آمادگی دانشگاه‌های مطرح کشور برای کار در این کشور، بسترها برای هماهنگی‌ها و ایجاد شعبه این دانشگاه‌ها در عمان فراهم است.

در ادامه حاضران در این نشست سوالات و ابهامات در مورد سرمایه‌گذاری و تجارت با عمان را مطرح کردند.

حمید علی بیکی، مشاور توسعه بازار در کشورهای همسایه توضیحاتی در مورد بازار شرکت‌های دانش‌بنیان در عمان ارائه داد. مالکیت این شرکت‌ها صددرصد خارجی خواهد بود و بازار بسیار بکری در اختیار دارند.

بر اساس اظهارات او زمینه همکاری با شرکت‌های خارجی در حوزه تحقیق و توسعه نیز وجود دارد که تا به امروز حدود ۱۰ طرح توانستهاند پذیرش دریافت کنند.

در همین رابطه