رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس دادگاه‌های انقلاب اسلامی تهران

بخش خصوصی از پیگیری حل مشکلات اقتصادی خسته نشود

رئیس دادگاه‌های انقلاب اسلامی تهران که در نشست صبحانه کاری میهمان شورای عالی بسیج تجار در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بود، راهکار برطرف شدن مشکلات اقتصادی امروز کشور را حضور مدیران دلسوز، پاک‌دست و پیگیری و مقاومت مستمر بخش خصوصی در برابر مشکلات دانست. وی معتقد بود با وجود مدیران ناسالم نمی‌توان به جنگ اقتصادی رفت.

13 آذر 1398
کد خبر : 31344
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس دادگاه‌های انقلاب اسلامی تهران در نشست صبحانه کاری با جمعی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی شورای عالی بسیج تجار با انتقاد از وجود سیستم فاسد اقتصادی که کارآیی اندکی داشته و مانع از حرکت و فعالیت‌های سالم اقتصادی در کشور می‌شود، تأکید کرد: دستگاه قضا از فساد، قاچاق، انحصار در اعطای مجوزها، برخی نفوذها در سیستم‌های تصمیم‌گیری و مسائلی از این دست خبر دارد، فقط بخش خصوصی نباید از انتشار و پیگیری این موضوعات خسته شود. مأیوس نشوید و احساس سستی نکنید.

در ابتدای این نشست فرهاد نیکزاد، دبیر شورای عالی بسیج تجار با اشاره به اقدامات این شورا از تشکیل 19 کمیته تخصصی در حوزه‌های مختلف اقتصادی خبر داد که در راستای رسیدگی به مسائل کشور فعال هستند.

در ادامه حمید عزت آبادی پور، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق ایران دریافت روزانه مبالغی تا 150 دلار به عنوان حق توقف کانتینر توسط خطوط کشتی‌رانی را اقدامی ناعادلانه و خلاف قانون برشمرد و خواستار رسیدگی قضائی به این مسئله شد.

وی همچنین برخورد با برخی رفتارها از جمله لغو احکام دادگاه با ارائه نامه‌ای از سوی یک وزیر را مسئله‌ای جدی خواند و از رئیس دادگاه‌های انقلاب اسلامی تهران درخواست کرد به این مورد رسیدگی شود.

عبادالله محمدولی، عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا از استعدادها و ظرفیت‌های بالقوه ایران برای توسعه اقتصادی سخن گفت و تصریح کرد: در ایران قوانین خوبی وجود دارد اما بخشنامه‌ها و دست خط‌هایی نیز هستند که مانع از اثرگذاری مثبت این قوانین می‌شوند. برای بهبود شرایط باید از رواج این قبیل اقدامات ممانعت کرد.

رحیم بنامولایی، رئیس اتاق کرج گفت: تنها چیزی که می‌تواند به حل مسائل کمک کند، شفاف‌سازی است. در این رابطه از سال 1380 موضوع دولت الکترونیک مطرح شده اما هنوز محقق نشده است. تمام دستگاه‌ها در راستای همین شفاف‌سازی به طور جزیره‌ای بانک اطلاعاتی خود را تهیه کرده‌اند اما هنوز به هم متصل نشده‌اند. تا زمانی که این پیوند اتفاق نیفتد، شفاف‌سازی صورت نمی‌گیرد.

وی تعدد مراجع تصمیم‌گیرنده و نبود مراجع کارآمد تصمیم سازی را یکی دیگر از دغدغه‌ها مطرح کرد و خواستار رسیدگی به این مسئله شد. همچنین از ممنوعیت‌های لحظه‌ای صادرات انواع کالاهای کشور انتقاد کرد.

در این بین غضنفرآبادی در واکنش به اظهاراتی که مطرح شد با اشاره به ضعفی که در حوزه اقتصادی وجود دارد، تشریح کرد: در کشور ظرفیت‌ها و منابع بسیاری وجود دارد اینکه ما نتوانستیم با استفاده از این استعدادها، اقتصاد خود را ارتقا دهیم باید آسیب‌شناسی شود.

وی به وجود فساد در سیستم اقتصادی و ناکارآمدی این بخش اشاره و تصریح کرد: یک سرمایه‌گذار بعد از کلی دوندگی و تلاش 15 تا 20 درصد سود کسب می‌کند اما فعالیت‌های کاذب 100 درصد سود به دنبال دارد.

به باور او آنچه اهمیت دارد این است که بخش خصوصی خسته نشود و پیگیر مسائل باشد. غضنفرآبادی تصریح کرد: ما از نفوذها در سیستم خبر داریم شاید این دست مسائل در دستگاه قضا هم باشد. شاهد بودیم برخی تلاش کردند به ناحق فعال اقتصادی را زمین بزنند. حتی در این رابطه پرونده‌سازی هم کردند.

رئیس دادگاه‌های انقلاب اسلامی تهران راهکار مقابله با انحصار در اعطای مجوزها را ایجاد شفافیت دانست و ادامه داد: مبارزه با فساد کار ساده‌ای نیست و یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد. باید توجه داشت که خسارت‌های ناشی از فاسد و فعالیت‌های رانتی به راحتی جبران نمی‌شود. دادگاه می‌تواند فرد فاسد را مجازات کند اما قادر به جبران خسارت‌های وارد شده نیست.

در همین رابطه