رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در جلسه میز پیاز، گوجه‌فرنگی و زعفران اتاق بجنورد مطرح شد

رایزنی برای صادرات پیاز خراسان شمالی به هند

جلسه میز پیاز، گوجه‌فرنگی و زعفران در اتاق بجنورد برگزار شد و معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی در این جلسه از رایزنی برای صادرات پیاز این استان به هند خبر داد. در این جلسه بر لزوم ترویج فرهنگ آموزش و تخصصی کردن فعالیت‌های کشاورزان بر اساس ظرفیت‌ها و اقلیم هر منطقه نیز تأکید شد.

25 آذر 1398
کد خبر : 31468
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد ترویج فرهنگ آموزش و تخصصی کردن فعالیت‌های کشاورزان را یک امر ضروری دانست و بر اولویت‌بندی نوع کشت محصولات کشاورزی بر اساس ظرفیت و پتانسیل‌های موجود در مناطق مختلف تأکید کرد.

سعید پورآبادی در جلسه میز پیاز، گوجه‌فرنگی و زعفران که در محل اتاق بجنورد برگزار شد، گفت: کشاورزی هر منطقه باید متناسب با اقلیم و ظرفیت‌های کشاورزی آن منطقه توسعه پیدا کند تا ضمن حفظ مزیت رقابتی محصولات، بهره‌وری در استفاده از نیروی کار و منابع نیز محقق شود.

کاووس شادلو، مشاور اتاق بجنورد در حوزه کشاورزی نیز به بخشی از مشکلات پیش رو کشاورزان اشاره کرد و گفت: برای حل این مشکلات، وزارت جهاد کشاورزی باید برای حمایت از کشاورزان اقدام کند و اجازه ندهد این حمایت‌ها به دخالت تبدیل شود.

او تسهیلات بانک کشاورزی در قالب وام با سودهای بالا به کشاورزان را یک مشکل اساسی برای این قشر دانست و افزود: متأسفانه بانک کشاورزی به دنبال کارهای تجاری است و تاکنون معرفی‌نامه‌های جهاد کشاورزی به بانک درصد کمی موفقیت‌آمیز بوده است.

محمد عفتی، معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی نیز با بیان اینکه باید انباشت تولیدات استان را به خارج از کشور صادر کنیم، غالب محصولات صادراتی استان را سیب‌زمینی، پیاز و سیب‌درختی اعلام کرد.

او افزود: در اکثر استان‌های کشور امسال به دلیل بارش‌های فراوان نسبت به سال گذشته با وضعیت کشاورزی خوبی مواجه هستیم و انباشت محصول را درکل کشور داریم.

عفتی به بازگشایی بازار کشورهای اوراسیا از 5 آبان امسال اشاره کرد و تأکید داشت: بنابراین باید هدف‌گذاری‌ها بیشتر به سمت بازارهای اوراسیا باشد و از ظرفیت این کشورها نیز بهره‌مند شویم؛ چراکه درخواست صادرکنندگان ما این است که از ظرفیت کشتی‌رانی امیرآباد به سمت کشور قزاقستان یا مرز زمینی ازبکستان از مشهد یا بجنورد برای امر صادرات به‌صورت اتوبوس‌رانی بهره ببریم.

معاون باغبانی جهاد کشاورزی استان هدف جهاد کشاورزی را دخالت در امر کشاورزان ندانست و گفت: جهاد کشاورزی به دنبال حمایت از کشاورزان در غالب تسهیلات در حوزه آبیاری، گلخانه‌ای، یارانه کود و خریدهای حمایتی است.

عفتی در خصوص پیاز استان نیز گفت: در این رابطه تفاهم‌نامه‌هایی با آستان قدس داشتیم تا بتوانیم محصول پیاز را برای کشور هندوستان صادر کنیم.

او افزود: متأسفانه مشکل حاضر این است اکثر پیاز استان پیاز زرگان است بدین معنا که 85 درصد تولید استان پیاز زرگان است و این پیاز تند نیست و با ذائقه مردم هندوستان همخوانی ندارد.

معاون باغبانی جهاد کشاورزی به کشت پیاز قرمز در سال‌های قبل در استان اشاره کرد و گفت: به خاطر اینکه پیاز زرد تولید و ماندگاری بیشتری دارد، کشاورزان استان به کشت این محصول روی می‌آورند.

عفتی با اشاره به اینکه 12 درصد پیاز استان سفید و حدود 4 درصد قرمز است، اظهار کرد: برای سال آینده درصدد هستیم 5 هزار هکتار کشت پیاز قرمز را در استان داشته باشیم.

عفتی به صادرات 300 تن زعفران از کشور نیز اشاره کرد و گفت: امسال برای اولین بار، خرید حمایتی زعفران را در استان انجام دادیم و درصدد راه‌اندازی یک مرکز خرید در شهرستان فاروج هستیم تا دیگر کشاورزان برای فروش محصول زعفران را به خراسان رضوی نبرند.

او از راه‌اندازی یک آزمایشگاه برای زعفران در استان طی سال آینده خبر داد و گفت: بحث‌های صادراتی زعفران در حال پیگیری و انجام است.

 معاون باغبانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی در رابطه با محصول گوجه‌فرنگی نیز گفت: امسال خرید حمایتی از گوجه را انجام دادیم و حدود یک هزار و 891 تن تولید گوجه از استان داشتیم.

او مشکل کشاورزان را تسهیلات سرمایه در گردش دانست و اظهار داشت: این تسهیلات در تمام کشور 18 درصد است و درصدد هستیم منابع تسهیلات ارزان‌قیمت برای کشاورزی تأمین کنیم تا دغدغه کشاورزان کمتر شود.

عفتی بر الزام بازگشایی مرز پروسه سو از استان خراسان شمالی با کشور ترکمنستان تأکید کرد و گفت: با بازگشایی این مرز ظرفیت بسیار خوب برای صادرات استان انجام خواهد شد.

موضوعات :
در همین رابطه