رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

در نشست بررسی روابط اقتصادی ایران و سوئد مورد تأکید قرار گرفت

تقویت روابط ایران و سوئد نیازمند راه‌اندازی کانال مالی و تهاتر کالا

نشست «بررسی روابط اقتصادی ایران و سوئد» به همت اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئد با حضور مسئولان و فعالان اقتصادی و احد معصومی‌فر سفیر جدید ایران در سوئد برگزار شد. نقل و انتقال مالی از جمله مهم‌ترین مشکلاتی بود که فعالان اقتصادی ضمن بیان آن در حضور سفیر جدید ایران در سوئد، خواهان پیگیری و حل آن شدند.

23 آذر 1398
کد خبر : 31473
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 نشست «بررسی روابط اقتصادی ایران و سوئد» به همت اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئد با حضور احد معصومی‌فر سفیر جدید ایران در سوئد و مسئولان و فعالان اقتصادی برگزار شد و فعالان بخش‌خصوصی در حوزه‌های مختلف به طرح مشکلات خود در تجارت با سوئد پرداختند.

معصومی‌فر با تأکید بر این موضوع که همفکری بخش خصوصی و وزارت امور خارجه را در شرایط فعلی باید ارزشمند دانست به پیشینه روابط تاریخی و تجاری ایران و سوئد اشاره کرد و خواستار ارائه نقشه راه از سوی فعالان بخش خصوصی برای آغاز مأموریت خود شد.

سفیر ایران در سوئد تأکید کرد: سوئدی‌ها ازجمله کشورهای پیش‌رو در تحولات بین‌المللی هستند و یکی از مهم‌ترین خصایص آن‌ها نقش‌آفرینی در مناطق مختلف است. فرصتی که به نظر من برای ایران بسیار حائز اهمیت است و می‌توان از آن برای ایجاد روش‌های نوین در تجارت بهره برد.

به گفته او، بررسی کارنامه روابط تجاری ایران و سوئد نشان می‌دهد که باید با اتخاذ نگاهی نو و ایجاد همفکری و خلاقیت در روابط دو طرف تجدیدنظر کنیم. سفیر ایران در سوئد در همین زمینه افزود: باید بپذیریم که همه مشکلات به تحریم‌ها ربطی ندارد. برای نمونه در رابطه با FATF در سطوح مختلف، موضوعات بسیاری مطرح شده است؛ شک نداشته باشید اگر این مسئله هرچه سریع‌تر تصمیم‌گیری نشود،  حتی اگر فرض کنیم تحریم‌ها برداشته خواهد شد، بازهم شرایط به‌مراتب بدتر از دوران تحریم‌ها خواهد بود.

معصومی‌فر خاطرنشان کرد: متأسفانه یکی از عادت‌های غلط رایج در کشور این است که همه‌چیز حتی مسائل اقتصادی، سیاسی می‌شوند و همین موضوع منجر به کند شدن تصمیم‌گیری درباره آن‌ها می‌شود.

معصومی‌فر از ایجاد معاونت دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تغییرات این وزارت خانه طی سال‌های اخیر یاد و تأکید کرد: در ساختار جدید به وجود آمده تمام ظرفیت‌ها در اختیار فعالان اقتصادی و تجار قرار دارد و همه زیرمجموعه‌های وزارت امور خارجه نیز به دنبال تسهیل و بسترسازی برای حضور ایران در بازارهای جهانی هستند.

او در پایان تأکید کرد: وزارت امور خارجه و شخص آقای ظریف بارها تأکید داشته‌اند که بخش خصوصی کارفرمای آن‌هاست. با همین نگرش هم من از همه فعالان اقتصادی در سوئد تقاضا دارم تا مشکلات خود را مستقیما مطرح کنند.

خودتحریمی به جای حمایت فعالان اقتصادی

عبدالرضا رضایی هنجنی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئد در این نشست گفت: در شرایطی که به واسطه تحریم‌ها، تداوم فعالیت اقتصادی سخت شده است، انتظار می‌رود از فعالان اقتصادی حمایت شود، اما متاسفانه فعالان اقتصادی ما درگیر خودتحریمی‌ها شده‌اند. نتیجه هم این می‌شود که کشوری مانند سوئد که تا قبل از این مشوق توسعه همکاری‌های تجاری بود، الان مایل به هر نوع همکاری باشد جز از نوع تجاری.

او تاکید کرد: در چنین شرایطی انتظار می‌رود که تصمیم‌گیران حداقل شرایط را برای فعالیت بخش‌خصوصی فراهم کنند.

تهاتر کالا و راه‌اندازی SPV؛ دو پیشنهاد برای تقویت تجارت ایران و سوئد

در ادامه بهروز حسن الفت مدیرکل اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت بابیان اینکه سوئد به‌عنوان کشوری نوآور از توسعه روابط خود با ایران استقبال می‌کند، افزود: در نشست مشترکی که با حضور فعالان بخش خصوصی و مسئولان وزارت صنعت برگزار شد، مشکلات مالی و بانکی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین موانع فعالیت با شرکت‌های سوئدی اعلام شد که در همین زمینه راه‌اندازی SPV به‌صورت مستقل و تهاتر کالا از جمله پیشنهادهایی بوده که بارها در کمیسیون مشترک ایران و سوئد مطرح شده است. از طرفی اعلام آمادگی سوئد برای پیوستن به اینستکس را باید مثبت ارزیابی کرد اما اینکه اینستکس تا چه اندازه عملیاتی باشد، موضوعی جداست که امیدواریم تکلیف آن در ماه‌های آتی مشخص شود.

او افزود: سازمان توسعه تجارت در حال حاضر رویه تهاتر کالا با برخی کشورها را دنبال می‌کند که نتیجه خوبی هم حاصل شده است؛ بنابراین تهاتر عملیاتی خواهد بود؛ اما یکی از موانع موجود نسبت دادن تهاتر کالا به مسائل پولشویی و همچنین FATF است که باید بدانیم واکنش دقیق سوئدی‌ها به این موضوع چیست.

الفت با بیان اینکه 336 میلیارد دلار حجم روابط تجاری سوئد با دنیا برآورد شده است، گفت: با در نظر گرفتن این حجم تجاری نیاید انتظار داشته باشیم که سوئد آینده روابط اقتصادی خود را به خاطر ایران به خطر بیندازد.

در ادامه این نشست، فعالان اقتصادی حاضر به بیان مهم‌ترین مشکلات خود در حوزه تخصصی پرداختند. بر همین اساس نقل و انتقال مالی از جمله مهم‌ترین مشکلاتی بود که فعالان اقتصادی ضمن بیان آن در حضور سفیر جدید ایران در سوئد، خواهان پیگیری و حل آن شدند.

در همین رابطه