رادیو مجازی اتاق ایران - 30 دی 98

معاون وزیر کار در نشست تأمین نیروی انسانی ماهر در کرمان

راهکار رفع مشکل بیکاری، آموزش بر پایه توانمندی است

نشست هم‌اندیشی تأمین نیروی انسانی ماهر موردنیاز صنایع استان کرمان برگزار شد و علی اوسط هاشمی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در این نشست با اشاره به کمبود نیروی متخصص و ماهر در کشور، گفت: راهکار رفع مشکل بیکاری، مهارت‌آموزی نیروی کار و آموزش مبتنی بر توانمندی‌هاست.

25 آذر 1398
کد خبر : 31498
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
گوگل پلاس
لینک

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه با کمبود نیروی متخصص و ماهر روبرو هستیم، گفت: هیچ نیروی ماهری بیکار نمی‌ماند، پس درمان بیکاری مهارت‌آموزی و راه عبور از چالش امروز، آموزش بر پایه توانمندی است.

علی اوسط هاشمی در نشست هم‌اندیشی با موضوع تأمین نیروی انسانی ماهر موردنیاز صنایع استان، با بیان اینکه بعد از انقلاب در مسیر دانش قرار گرفتیم و فرصت‌های برابر ایجاد شد، افزود: اما در ادامه با جابه‌جایی ارزش‌ها مواجه شدیم و تمامی ارزش‌ها به حضور در عرصه علم و برخورداری از مدارک دانشگاهی معطوف شد.

او ادامه داد: این نگاه تا اندازه‌ای وسعت یافت که دانشگاه آزاد حتی در بخش‌های بسیاری از استان‌ها نیز جای خالی مراکز دولتی را پر کرد و البته چنین روزی را نیز برآورد نکرد که امروز با بحران و حدود 400 هزار صندلی خالی در مراکز آموزش عالی روبرو شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به اینکه در بعضی مراکز آموزشی دانشجو بدون کنکور مشغول به تحصیل می‌شود، اظهار کرد: البته عده‌ای نیز برای تصرف بهترین کرسی‌ها در بهترین دانشگاه‌ها تلاش بسیاری انجام می‌دهند اما بااین‌وجود آمارهای امروز در خصوص دانش‌آموختگان نگران‌کننده است

اوسط هاشمی، افزود: اگر پذیرش در دانشگاه‌ها آسان و پایان‌نامه خریدنی باشد، نتیجه‌ای جز دانش‌آموخته بیکار نخواهد بود. وی با بیان اینکه 40 درصد از دانش‌آموختگان دانشگاه‌های کشور به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای برای شرکت در کارگاه‌های مهارت‌آموزی مراجعه می‌کنند، گفت: در کرمان اکثر آنها دارای مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس هستند که در یکی از این کارگاه‌ها فردی با مدرک فوق‌لیسانس رشته برق در کارگاه چوب مشغول به کار بود و این به معنای وارد شدن خسارت به کشور است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در ادامه با اشاره به راه‌های برون‌رفت از این مشکلات تصریح کرد: باید بدانیم که ارزش‌ها به‌عنوان نیست، ارزش‌ها به صلاحیت و شایستگی‌هاست، در این مدت به توانایی و مهارت کمتر اندیشیده‌ایم، مثلاً اثر اجتماعی موفقیت یک ورزشکار را نباید با نخبه علمی و قهرمان المپیاد مهارتی بررسی کنیم زیرا اصلاً قابل‌مقایسه نخواهد بود.

اوسط هاشمی، آمار شرکت‌کنندگان در رقابت کنکور را سالانه بین 700 تا 800 هزار نفر عنوان کرد و گفت: متأسفانه آموزشگاه‌های کنکور نیز فقط با روش تست‌زنی و اتکا به مطالب حفظ کردنی و نه یادگیری، هزینه و استرس زیادی را به جامعه و خانواده‌های دانش آموزان تحمیل می‌کنند و البته پس از کسب نشدن نتیجه دلخواه دانش آموزان، آن‌ها را به‌گونه‌ای دیگر ترغیب به ادامه همین مسیر و چرخه باطل می‌کنند.

 ا با بیان اینکه ما نیازمند تغییر نگاه هستیم، اذعان کرد: در بعضی از کشورها 21 هزار رشته پروانه استاندارد دارند درحالی‌که در ایران این رقم در پنج هزار و 400 رشته باقی‌مانده که باید بخشی از این تغییر نگاه توسط دولت و همچنین بخش دیگر با پرچم‌داری بخش خصوصی و فعالان حوزه صنعت و تولید ایجاد شود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، بر ایجاد موج و جریان در زمینه مهارت‌آموزی تأکید کرد و گفت: این مهم را ابتدا از رئیس‌جمهور آغاز کردیم تا بر روی گواهینامه مهارت ارزش بگذاریم، امروزه افراد جویای کار در خارج از کشور، می‌دانند که مدرک مهارت ارزش بیشتری نسبت به مدرک دانشگاهی دارد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به وجود برخی خلأهای موجود تأکید کرد: باید دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها را در کارگاه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای متناسب با رشته آنها آموزش داد و این‌گونه نباشد که به‌طور مثال فردی با مدرک فوق‌لیسانس برق در کارگاه چوب کار کند.

فقدان مهارت در جامعه بیداد می‌کند

رئیس اتاق کرمان نیز در ادامه این هم‌اندیشی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های جامعه مهارت‌آموزی و اشتغال است، گفت: زمینه آموزش فنی و حرفه‌ای بحث گسترده‌ای است که در ضرورت آن شکی نیست.

سیدمهدی طبیب زاده افزود: تحقیقات نشان می‌دهد، شانس یافتن شغل برای کسی که حداقل یک مهارت دارد 22 درصد بیشتر از افراد معمولی است.

به گفته او، تلاش و برنامه‌ریزی زیادی برای مهارت‌آموزی انجام می‌شود، اما سؤال اینجاست که چرا فقدان مهارت در جامعه بیداد می‌کند؟

طبیب زاده، با اشاره به لزوم بهره‌گیری از آموزش نوین و نوآورانه خاطرنشان کرد: هنوز مشاهده می‌شود که در آموزش‌ها از روش‌ها، مربیان و تجهیزات قدیمی استفاده می‌شود که همین موارد موانع این راه هستند.

او با تأکید بر اینکه نیازهای جامعه باید در بحث اشتغال شناسایی و بر اساس آن آموزش‌های مهارتی ارائه شود، خاطرنشان کرد: مهارت، برای بانوان خانه‌دار تا افراد شاغل در صنعت و کشاورزی نیاز است.

رئیس اتاق کرمان با اشاره به لزوم آموزش مهارت صرفه‌جویی در مصرف آب و دیگر انرژی‌های خدادادی گفت: اتلاف انرژی در استان زیاد است و همچنین باوجود کم‌آبی شدید در کرمان، دومین استان پرمصرف آب هستیم.

طبیب زاده، در بخش دیگری با بیان اینکه در زندان انجمنی مبنی بر حمایت از زندانیان پس از آزادی تشکیل شده است، تأکید کرد: اگر در این انجمن مهارت‌آموزی را آغاز کنیم، در حقیقت کمک بزرگی به آنها، خانواده‌هایشان و جامعه کرده‌ایم زیرا فردی که از جامعه طرد شده و دلسرد است را به جامعه و بازار کار برمی‌گردانیم.

به گفته او، به نظر می‌رسد که سند مهارت‌آموزی جامعی نداریم و باید سند مهارت‌آموزی را برای مشخص شدن وظیفه هر سازمان و مجموعه تدوین کرد.

طبیب زاده، افزود: اقداماتی در خصوص پیوند دانشگاه و صنعت صورت گرفته که در این زمینه باید به ایجاد مهارت برای ایجاد اشتغال بیشتر کمک کرد و در این صورت است که هم دانشگاه و هم صنعت پیشرفت خواهند کرد.

موضوعات:
ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
در همین رابطه