رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در دیدار رئیس شورای تجاری اوراسیا با رئیس اتاق ایران مطرح شد

آمادگی اتاق ایران برای برگزاری اولین اجلاس اتاق‌های بازرگانی اوراسیا

دانیل ایبرایف، رئیس شورای تجاری اوراسیا در دیدار با رئیس اتاق ایران بر تبادل اطلاعات مربوط به کالاها و خدمات ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا به منظور توسعه سطح شناخت این کشورها از یکدیگر تأکید کرد. وی همچنین از تأسیس اتاق بازرگانی اوراسیا و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف برای معرفی بیشتر کشورها به یکدیگر استقبال کرد.

26 آذر 1398
کد خبر : 31543
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق ایران و رئیس شورای تجاری اوراسیا با یکدیگر ملاقات کردند. در این نشست ضمن اعلام آمادگی اتاق ایران برای برگزاری اولین اجلاس اتاق‌های بازرگانی اوراسیا، چندین پیشنهاد در راستای توسعه مناسبات کشورهای عضو اوراسیا با ایران مطرح شد؛ از آن جمله می‌توان به برگزاری نمایشگاه، تأسیس اتاق بازرگانی اوراسیا، ایجاد مکانیزم مالی مشترک برای تسهیل تبادلات پولی، برقراری پروازهای مستقیم بین ایران و کشورهای عضو و تبادل اطلاعات شرکت‌های علاقه‌مند به حضور در بازار اوراسیا و بازار ایران، اشاره کرد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در ابتدا با بیان این مطلب که علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته هنوز دبیرخانه اتحادیه اوراسیا فرم گواهی مبدأ ایران را برای گمرکات کشورهای عضو ارسال نکرده است، گفت: این موضوع موجب شده تا برخی فعالان اقتصادی و تجار ایرانی در حین تجارت با مشکلاتی روبه‌رو شوند. از طرفی درخواست ما این است که تفاهم‌نامه‌های امضا شده در اجلاس بیشکک هرچه سریع‌تر اجرایی شوند.

وی در ادامه پیشنهاد داد: با وجود شناخت نسبی از کشورهای منطقه اوراسیا و ایران باید روی برگزاری نمایشگاه نیز تمرکز کنیم. این کار برای شناخت بیشتر تجار از ظرفیت‌های موجود مناسب است.

ایجاد مکانیزم مالی مشترک و ایجاد بانک اطلاعاتی برای مبادله اطلاعات و دسترسی آسان به آن‌ها موضوع دیگری بود که از سوی رئیس پارلمان بخش خصوصی مورد توجه قرار گرفت.

شافعی همچنین تسهیل در رفت‌وآمد تجار و صدور به موقع روادید برای این افراد را مسئله‌ای مهم ارزیابی کرد و گفت: پس از مذاکره اتاق ایران و تشریح ضرورت برقراری پروازهای مستقیم بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا قرار است پرواز بین ایران و قرقیزستان طی روزهای آینده برقرار شود. بدون شک این اقدام به توسعه مناسبات اقتصادی کمک خواهد کرد. این مهم قرار است با کمک اتاق ایران انجام شود، همچنین سفارت قرقیزستان نیز پیگیر موضوع است.

به باور او اعطای تسهیلات ویژه از سوی کشورهای منطقه موجب می‌شود فعالان اقتصادی به بهترین شکل روابط تجاری بین کشورها را توسعه دهند.

رئیس اتاق ایران بر ضرورت تشکیل اتاق مشترک اوراسیا تأکید کرد و افزود: با راه‌اندازی اتاق مشترک اوراسیا می‌توان کارهای بزرگی انجام داد. اتاق ایران این آمادگی را دارد تا اولین اجلاس اتاق‌های بازرگانی اوراسیا را در تهران برگزار کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حمل‌ونقل و ترانزیت به عنوان یک موضوع بسیار مهم اشاره و تصریح کرد: ایران در مورد توسعه حمل‌ونقل ریلی برنامه‌های خوبی را پیش‌بینی کرده و از طرفی زیرساخت‌های لازم برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل دریایی را پیش‌بینی کرده است. امیدوارم سرعت عمل کافی برای اجرای این طرح‌ها وجود داشته باشد.

دانیل ایبرایف، رئیس شورای تجاری اوراسیا در این دیدار با تأکید بر علاقه اتحادیه اوراسیا به همکاری با ایران به دلیل وجود ظرفیت‌ها و امکانات ایده‌آل در این کشور، خاطرنشان کرد: ایجاد کمیته ویژه اتحادیه اوراسیا در اتاق ایران نشان می‌دهد که شما نیز دنبال اجرایی شدن توافقات و توسعه هدفمند مناسبات هستید.

وی با اشاره به موضوع کاهش عوارض گمرکی برای برخی از کالاها یادآور شد: این موافقت‌نامه موقت بوده و برای زمینه‌سازی توسعه همکاری‌های تجاری بین کشورهاست. در این راستا از هرگونه راهکار برای ارتقای سطح مبادلات استقبال می‌کنیم.

ایبرایف برگزاری نمایشگاه در بین کشورهای منطقه را پیشنهاد خوبی دانست و گفت: در آینده نزدیک سازوکار برگزاری آن را تعیین خواهیم کرد.

رئیس شورای تجاری اوراسیا ضمن تأکید بر راه‌اندازی پرواز مستقیم و قدردانی از تلاش‌های اتاق ایران در این حوزه، توجه به کریدورهای حمل‌ونقلی و ترانزیت کالا از اوراسیا به دیگر کشورها و از ایران به کشورهای منطقه و همسایه را مورد توجه قرار داد.

وی پیشنهاد داد: لیستی از مشخصات شرکت‌های علاقه‌مند به همکاری در کشورهای هدف را تهیه و برای یکدیگر ارسال کنیم تا این ارتباط مستقیم بین تجار کشورها ایجاد شود. همچنین تبادل لیست محصولات تولیدی در ایران و کشورهای اوراسیا می‌تواند به تسهیل روند تجارت بین این کشورها کمک کند.

در همین رابطه