رادیو مجازی اتاق ایران - 28 فروردین 1403

وزیر صنعت در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه اصفهان مطرح کرد

موفقیت در جنگ اقتصادی، نیازمند توسعه صادرات و تقویت بخش‌خصوصی

آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان با حضور وزیر صنعت و جمعی از مقامات کشوری و استانی در اتاق اصفهان برگزار شد. رضا رحمانی، وزیر صنعت در این مراسم، ضمن تاکید بر اینکه صادرات در شرایط کنونی یک ضرورت است، تاکید کرد: برای موفقیت در جنگ اقتصادی باید بر توسعه صادرات و تقویت فعالیت‌های بخش خصوصی تمرکز کرد.

01 دی 1398
کد خبر : 31584
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به شرایط موجود و چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان و اقتصاد کشور گفت: امروز حفظ تولید یک موفقیت جهادگونه است، درحالی‌که در بازدیدهایی که از برخی از صنایع استان انجام شد، نه‌تنها شاهد حفظ تولید بودیم بلکه فعالیت‌های این شرکت‌ها توسعه داشته و از فناوری‌های روز جهان نیز بهره‌مند شده‌اند.

رضا رحمانی در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه و رونمایی از شتاب‌دهنده صادراتی اتاق اصفهان، حفظ تولید را اولویت اول وزارت صنعت دانست و تصریح کرد: نباید اجازه دهیم تولید کشور آسیب بیند، علاوه بر آن باید توسعه صادرات را به‌عنوان پیشران تولید و اشتغال کشور، مورد حمایت قرار دهیم.

او در ادامه با تأکید بر نقش صادرات در تأمین درآمدهای ارزی و کمک به خروج از فشار تحریم‌های ناعادلانه بر اقتصاد کشور، افزود: امروز صادرات تنها یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است و برای موفقیت در جنگ اقتصادی، نیازمند توسعه صادرات و تقویت فعالیت‌های بخش خصوصی هستیم.

رحمانی صادرات به کشورهای همسایه را یک فرصت برای اقتصاد ایران دانست و افزود: در حال حاضر تنها 2 درصد از واردات این کشورها را صادرکنندگان ایرانی تأمین می‌کنند که باید این ظرفیت تا سال 1400 به چهار درصد افزایش یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به انجام اقدامات زیربنایی و ترویجی این وزارتخانه برای توسعه صادرات، افزایش 200 میلیون دلاری سرمایه صندوق توسعه صادرات را یکی از برنامه وزارت صنعت عنوان و بر حمایت نمایندگان استان اصفهان در تخصیص این اعتبار در بودجه سال 99 کشور تأکید کرد.

فعالیت‌های شایسته اتاق به‌صورت مناسب اطلاع‌رسانی شود

استاندار اصفهان با بیان اینکه پتانسیل‌های بیشتری در حوزه صادرات استان به‌ویژه به دلیل قرارگیری اصفهان در شاهراه ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب وجود دارد، از راه‌اندازی منطقه ویژه علم و فناوری با همکاری اتاق بازرگانی و دانشگاه در اصفهان و انجام اقدامات لازم برای ایجاد کریدور علم و فناوری برای نخستین بار در کشور در اصفهان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با هماهنگی‌های لازم با رئیس‌جمهور، این کریدور اجرایی شود.

عباس رضایی، خواستار توجه ویژه به صنعتگران طلای اصفهان و لزوم تطبیق ضوابط بانک‌ها با شرایط تحریم شد.

او خام فروشی و صادرات مواد خام را از مشکلات اصلی موجود کشور دانست و در پایان، خود ضمن قدردانی از اقدامات اتاق اصفهان برای فراهم کردن ظرفیت‌هایی برای تسهیل امور فعالان اقتصادی، خواستار اطلاع‌رسانی شایسته این اقدامات و ظرفیت‌های موجود شد.

نیاز به سیاست‌گذاری هدفمند و متناسب با شرایط تحریم

در ادامه این مراسم، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، ستاد تسهیل و کمیته حمایت قضایی از فعالان اقتصادی، بر آگاهی تولیدکنندگان استان از این امکانات فراهم شده به‌منظور کمک به رفع مشکلات آنها تأکید کرد.

مسعود گلشیرازی، 40 مصوبه ملی و 127 مصوبه استانی را از نتایج برگزاری جلسات شورای گفت‌وگو دانست و افزود: از این تعداد 7 مصوبه تحت عنوان بسته حمایتی در قالب حمایت دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف اجرایی از فعالان اقتصادی، به تصویب رسیده و لازم است این بسته‌های حمایتی مدون هر چه سریع‌تر عملیاتی شود.

او شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی را محلی برای کمک به بهبود شاخص‌های محیط کسب‌وکار استان دانست و افزود: خوشبختانه در سطح کلان مدیریتی استان، همت و عزمی جدی در راستای کمک به بهبود این شاخص‌ها ایجاد شده و این همت قابل‌تقدیر است.

رئیس اتاق اصفهان در ادامه با تأکید بر اینکه در زمانی که دشمنان به دنبال تزریق ناامیدی هستند باید از تهدید، فرصت ساخت، تصریح کرد: در شرایط موجود باید تمهیداتی اندیشید که به‌جای چرخ اقتصاد، چرخه اقتصاد به حرکت درآید یعنی مجموع فرآیندهای ما به‌گونه‌ای شکل گیرد که اقتصاد به‌صورت همگون و همساز بچرخد.

گلشیرازی لازمه این همگونی را توجه به شبکه‌سازی میان اعضاء و توجه ویژه به نیازهای جامعه بیان کرد.

او همچنین وظیفه شتاب‌دهنده‌های بازاریابی، صادرات و تجارت الکترونیک را کمک به فراهم‌سازی زیرساخت‌های تجارت استان دانست و افزود: پایه تجارت ما در اصفهان بنیادی نیست و لازم است همگام کننده، تاجر و صادرکننده را نیز مورد توجه قرار دهیم.

رئیس اتاق اصفهان یکی از مهم‌ترین لازمه‌های تجارت و صادرات را راه‌اندازی شتاب‌دهنده صادراتی بیان و تصریح کرد: در حال حاضر تنها دو شرکت مدیریت صادرات در استان وجود دارد و اتاق اصفهان برای رفع این خلأ با راه‌اندازی اولین شتاب‌دهنده صادراتی کشور طی یک برنامه سه‌ساله، قصد ایجاد 70 شرکت مدیریت صادرات را دارد.

گلشیرازی داشتن برنامه جزءبه‌جزء را در توسعه صادرات بسیار مهم دانست و تصریح کرد: در شرایط تحریم نیازمند سیاست‌های جزءبه‌جزء هستیم و باید وزارت صنعت در اجرای سیاست‌های عام که در زمان قبل از تحریم قابل‌استفاده بود، تجدیدنظر کند.

ضرورت هدفمندسازی صادرات به کشورهای همسایه

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز در این مراسم ملزم ساختن فعالان اقتصادی به بازگرداندن ارز و رفع تعهدات ارزی را زمینه‌ساز افت صادرات دانست و خواستار بازبینی اولویت‌بندی واردات شد.

ایرج موفق همچنین پیشنهاد داد: در راستای توسعه صادرات، استان‌های معین برای فعالیت با کشورهای همسایه و هدفمند شدن صادرات به این کشورها تعیین شود.

او در پایان توجه به صادرات خدمات فنی و مهندسی استان، تفویض مجوز برگزاری نمایشگاه ملی فرش در اصفهان شد و همچنین ایجاد سازوکاری برای تأمین مواد اولیه موردنیاز کارخانه‌های استان اصفهان را خواستار شد.

اهمیت به‌کارگیری استراتژی توسعه صادرات به کشورهای همسایه

رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران، محدودیت‌های بانکی و ارزی، بالا بودن قیمت تمام‌شده کالا، مشکلات مربوط به تأمین منابع و تحریم‌های مربوط به لجستیک و... را از جمله مشکلاتی دانست که ریشه در اقتصادی با ساختار مبتنی بر نفت دارد و افزود: تدوین استراتژی‌های توسعه صنعتی بر اساس توسعه صادرات در این برهه بسیار راهگشاست.

افروز بهرامی در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان، با اشاره به سهم ناچیز ایران از صادرات 25 تریلیون دلاری دنیا گفت: این سهم 23 صدم درصدی با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور قابل‌قبول نیست.

بهرامی تنوع هر چه بیشتر کالاهای صادراتی و تمرکز کمتر بر مقاصد صادراتی را در مدیریت هر چه آسان‌تر تحریم‌ها مؤثر دانست و تصریح کرد: هر چه ساختار اقتصادی کشورهای هدف منسجم‌تر باشد، اعمال قوانین تحریم‌ها در آنها بیشتر بوده و در این برهه باید از ظرفیت استان‌های مرزی استفاده کرده و استراتژی توسعه صادرات کشو را بر اساس کشورهای همسایه برنامه‌ریزی کنیم.

رئیس صندوق ضمانت صادرات، مدیریت ریسک را مهم‌ترین مسئله فعالان اقتصادی در شرایط تحریم دانست و گفت: در این برهه استفاده از خدمات و حمایت‌های صندوق ضمانت صادرات بیش‌ازپیش معنا پیدا می‌کند.

در پایان این مراسم، ضمن تقدیر از صادرکنندگان برتر ملی و استانی، از نخستین شتاب‌دهنده صادراتی کشور در اصفهان نیز رونمایی شد.

موضوعات :
در همین رابطه