شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

مهدی پورقاضی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

تورم تک‌رقمی، مقدمه رشد غیر‌تورمی اشتغال‌زا است

پورقاضی، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: پدیده‌های اقتصادی به هم مرتبط هستند؛ با کاهش تورم، اقتصاد از رکود بیرون می‌آید و بعد از رفع رکود، می‌توان به رشد غیرتورمی اشتغال‌زاد در اقتصاد برنامه‌ریزی کرد.

23 مرداد 1395
کد خبر : 3160
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
پورقاضی، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: پدیده‌های اقتصادی به هم مرتبط هستند؛ با کاهش تورم، اقتصاد از رکود بیرون می‌آید و بعد از رفع رکود، می‌توان به رشد غیرتورمی اشتغال‌زاد در اقتصاد برنامه‌ریزی کرد.

مهدی پورقاضی، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران

به نظر می‌رسد دولت از سه چالش مهم اقتصاد ایران توانسته دو چالش را روی ریل عقلانیت بیندازد و شرایط را برای محقق شدن تورم تک‌رقمی و رشد مستمر اقتصادی مهیا کند؛ اما با توجه به اینکه کشور هنوز از بیکاری، به‌عنوان چالش سوم رنج می‌برد، آیا دولتمردان می‌توانند به موازات نسخه خود برای مهار تورم و خروج از رکود، اقتصاد ایران را به سمتی هدایت کنند که رشد غیر‌تورمی اشتغال‌زا به وجود آید؟

مهدی پورقاضی، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران به پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «ترخ تورم 9.7 درصد شده و بعد از 25 سال بالاخره تورم تک رقمی شده است. دولت یازدهم از سال 92 که برسرکار آمد، کاهش نرخ تورم را در دستور کار خود قرار داد و بالاخره هم به هدفش رسید. به هرحال در سال 92، نرخ تورم 34.7 درصد بود و حالا 25 درصد کاهش داشته است. البته دولت هنوز هم بر کاهش بیشتر نرخ تورم تلاش می کند.»

او تاکید می‌کند: «نرخ تورم در حالی کاهش پیدا می کند که عده‌ای معتقدند این تورم تک رقمی به بهای تعمیق شدن رکود رخ داده است. اما گروهی هم معتقدند کاهش نرخ تورم، به پیش بینی پذیرتر شدن اقتصاد کمک کرده است.»

پورقاضی، رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران معتقد است: «پدیده‌های اقتصادی به هم مرتبط هستند. نمی‌توان گفت که کاهش تورم هیچ اثری روی رکود نداشته است. به هرحال، تاثیری در رکود داشته است. اما در یک اقتصاد موفق، نرخ تورم بالا نیست.»

به گفته پورقاضی، اگر انضباط مالی بیشتر و ورود پول به بازار کار کنترل شده باشد ، در آن از ریخت و پاش‌ها و هزینه‌های که سال‌های گذشته می‌شده و می‌توانسته یک رونق صوری را به وجود آورد، کم می‌شود.

او کاهش تورم را مثبت ارزیابی می‌کند که می‌تواند روی سرمایه‌‎گذاری، آرامش خاطر، ثبات در اقتصاد و برنامه‌ریزی درآینده اقتصاد تاثیرگذار باشد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران معتقد است: «اگر اعتماد به نفس در سرمایه‌گذاری و پیش‌بینی اقتصاد بیشتر شود و در طرف مقابل هم نگرانی سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری کمتر شود؛ حتما می‌توان از رشد غیرتورمی اشتغال‌زال سخن گفت.»

او تاکید می‌کند: «دولت باید سیاست آزادسازی اقتصادی را سرلوحه اقدامات اقتصادی خود قرار دهد و تا زمانی که به آن بی توجهیم، فقط از این شاخه به آن شاخه می پریم بدون اینکه به بهره ای برسیم.»

پورقاضی می‌گوید: «اقتصاد ما نیاز به بازسازی یا به نوعی به جراحی نیاز داردغ در این میان ان بنگاه‌هایی که رویکرد صادرات محور دارند.

در همین رابطه