رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی کهگیلویه و بویراحمد بررسی شد

استفاده از ظرفیت محیط‌زیست و منابع طبیعی در توسعه پایدار

در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد، استفاده از ظرفیت محیط‌زیست و منابع طبیعی در توسعه پایدار استان بررسی شد.

02 دی 1398
کد خبر : 31600
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

چهل و نهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد با دستور کار بررسی مصوبات جلسات گذشته و استفاده از ظرفیت محیط‌زیست و منابع طبیعی در توسعه پایدار استان برگزار شد.

در ابتدای این نشست جبار کیانی‌پور، رئیس اتاق یاسوج بر تشکیل پنجره واحد سرمایه‌گذاری در استان تأکید کرد و گفت: برخلاف گزارش ارائه شده سازمان مدیریت در شورای برنامه‌ریزی و توسعه جذب سرمایه‌گذار در استان ۱.۶ درصد افزایش داشته و نشان می‌دهد در حوزه سرمایه‌گذاری وضعیت استان چندان هم بد نیست.

او با تأکید بر تغییر رویکرد شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به سمت گفتمان جدید، افزود: جلسات اقتصادی رویکرد آمار و ارقامی پیدا کرده درحالی‌که باید ظرفیت استان در بخش‌های کشاورزی، آب، گردشگری و سایر حوزه‌ها شناسایی و جلسات به این سمت بروند تا دغدغه بیکاری در استان حل شود.

رئیس اتاق یاسوج ادامه داد گفت: بدون شک بخش دولتی و یا دستگاه‌های متولی محیط‌زیست و یا منابع طبیعی بدون همکاری و مشارکت بخش خصوصی قادر نیستند از حدود یک‌میلیون هکتار عرصه زیست‌محیطی و عرصه‌های ملی در این استان حراست و صیانت کنند.

جبار کیانی پور اظهار کرد: مهم‌ترین راهکار در این راستا جلب مشارکت بخش خصوصی و ایجاد بستر و زمینه فعالیت خودجوش آن‌ها و همچنین به مشارکت طلبیدن مردم و جوامع محلی با ایجاد تعامل مثبت به‌جای تقابل با آن‌هاست.

او تأکید کرد: تجربه و یافته‌های علمی و تحقیقاتی ثابت کرده که تقابل با جوامع محلی و یا فعالان زیست‌محیطی همواره به یکی از چالش‌های پیش رو و بروز خطرات و تنگناهای روزافزون در عرصه‌های زیست‌محیطی و حتی افزایش تخریب و نابودی این سرمایه‌های ارزشمند ملی منجر شده است.

ریس اتاق یاسوج گفت: هم‌اینک بیش از ۸۰ سازمان مردم‌نهاد و فعال زیست‌محیطی در این استان مشغول فعالیت هستند و منابع طبیعی و محیط‌زیست استان نیز می‌توانند با جلب مشارکت و همراهی آن‌ها بسیاری از خلأهای موجود در زمینه نیروی انسانی و محیط‌بانان و یا جنگلبانان خود در عرصه‌های طبیعی و زیست‌محیطی را پر کنند.

کیانی پور تصریح کرد: دولت و دستگاه‌های متولی باید تسهیل گری کنند و با ایجاد مشوق‌ها و بسترسازی، مسیر فعالیت و نقش‌آفرینی بخش خصوصی را بیش‌ازپیش فراهم کنند.

وی همچنین خواستار تشکیل کارگروهی متشکل از سازمان حفاظت محیط‌زیست، اداره کل منابع طبیعی، معاونت اقتصادی و عمرانی استانداری، جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی به‌منظور ایجاد راهکاری اصولی و مدون برای حفاظت از عرصه‌های زیست‌محیطی در استان شد.

دولت از طرح‌های پیشنهادی راهگشا در عرصه زیست‌محیطی حمایت می‌کند

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست با اشاره به رویکرد تعاملی با مردم به‌ویژه جوامع محلی برای کاهش میزان تخریب‌ها، حراست و صیانت از منابع طبیعی و زیست‌محیطی گفت: دولت با آغوش باز از طرح‌های راهگشا و اثربخش در عرصه زیست‌محیطی حمایت خواهد کرد.

حسین کلانتری تأکید کرد: دستگاه‌های متولی از جمله منابع طبیعی و محیط‌زیست استان نیز موظف به تعامل، همکاری و همیاری بیشتر با بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد در این عرصه مهم اقتصادی و حیاتی در استان هستند.

او بهره‌مندی از نقش فعال جوامع محلی را یکی از مهم‌ترین، با ارج‌ترین، اثرگذارترین و درعین‌حال کاربردی‌ترین برنامه و راهکار در راستای حفاظت و صیانت از منابع زیست‌محیطی و طبیعی دانست و گفت: رسانه‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد نیز با ایجاد حساسیت، آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی نقش تعیین‌کننده‌ای در جلب و همراهی جوامع محلی با دستگاه‌ها و نهادهای متولی مربوط به حوزه مسائل زیست‌محیطی و منابع طبیعی در استان دارند.

او با استقبال از نقش‌آفرینی رسانه‌های جمعی و حتی شبکه‌های اجتماعی و حساسیت تشکل‌های مردم‌نهاد در آگاهی بخشی، اطلاع‌رسانی و تحریک‌پذیری جامعه در راستای تخریب حوزه‌های زیست‌محیطی بر ادامه همکاری‌ها و ارائه راهکارهای مناسب از سوی آن‌ها تأکید کرد.

کلانتری همچنین با اشاره به چالش‌ها و بحران موجود تغییرات آب و هوایی در سطح جهان و کشور ایران، گفت: بدون شک باید برش منطقه‌ای و استانی مناسبی از همه تهدیدها و خطرات موجود در این راستا تهیه و راهکارهای لازم و کارشناسی نیز برای آن تدوین و ارائه شود.

او مدیریت صحیح در مصرف منابع آبی برای جلوگیری از بحران‌های خشک‌سالی، استفاده بهینه از حوزه زیست‌محیطی و منابع طبیعی استان در زمینه اجرای طرح‌های عمرانی را از دیگر راهکارهای مناسب برای کاهش خطرات و تهدیدهای زیست‌محیطی و تغییرات آب و هوایی ذکر کرد.

ظرفیت‌های موجود زیست‌محیطی، منابع مهم توسعه پایدار هستند

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز بر ضرورت همکاری‌های گسترده رسانه‌ای، اطلاع‌رسانی عمیق و مشارکت هدفمند و قانونمند مردم در زمینه مسائل زیست‌محیطی تأکید کرد و گفت: هر میزان هزینه در این راستا، سرمایه‌گذاری برای آیندگان است.

سید اسدالله هاشمی تصریح کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) با ساختار و شرایط سازمان‌دهی شده بهترین حلقه اتصال بین مردم و سازمان‌های متولی در حوزه مسائل زیست‌محیطی و منابع طبیعی هستند.

او با بیان اینکه امکانات و نیروی انسانی از سوی نهادهای متولی برای حفاظت و صیانت از عرصه‌های طبیعی و زیست‌محیطی به‌هیچ‌وجه جوابگو نیست، افزود: بسیاری از تخریب‌ها و چالش‌های این حوزه ناشی از سهل‌انگاری‌ها و دخالت‌های انسانی است.

هاشمی با اشاره به چالش‌ها و بحران موجود تغییرات آب و هوایی در سطح جهان و کشور ایران، گفت: باید برش منطقه‌ای و استانی مناسبی از همه تهدیدها و خطرات موجود در این راستا تهیه و راهکارهای لازم و کارشناسی نیز برای آن تدوین و ارائه شود.

هاشمی یکی از چالش‌های جدی زیست‌محیطی در کهگیلویه و بویراحمد را مربوط به تولید، پایش و بازیافت زباله‌ها و موضوع پسماندهای خانگی و صنعتی دانست و افزود: رفع این معضل منوط به اجرای طرح جامع پسماند در شهرهای مختلف استان است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: گرچه تاکنون مطالعه دقیق و جامعی برای شناسایی گونه‌های گیاهی در استان انجام نشده اما برخی گونه‌های جانوری در این منطقه هم‌اینک در معرض خطر تهدید قرار دارند.

هاشمی با اشاره به بیش از هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی معادل ۱۶ درصد گونه‌های گیاهی کل کشور در منطقه حفاظت شده دنا، گفت: ۲۵ درصد گونه‌های دارویی کشور در این منطقه رشد می‌کند.

او با تأکید بر اینکه ظرفیت‌های موجود زیست‌محیطی مناطق حفاظت شده و گونه‌های گیاهی و جانوری امروزه از سرمایه‌های اصلی و منابع مهم توسعه پایدار محسوب می‌شوند، خواستار همکاری و اهتمام ویژه مردم، مسئولان و دستگاه‌های مختلف اجرایی برای حفاظت از این منابع ارزشمند شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد بر ضرورت همکاری‌های گسترده رسانه‌ای، اطلاع‌رسانی عمیق و مشارکت هدفمند و قانونمند مردم در زمینه مسائل زیست‌محیطی تأکید دارد و معتقد است: هر میزان هزینه در این راستا، سرمایه‌گذاری برای آیندگان است.

هاشمی با تأکید بر اینکه پساب‌های خانگی در سطح روستاها نیز سبب آلودگی‌های زیست‌محیطی، آب‌های سطحی، سفره‌های زیرزمینی و دشت‌های آبخوان شده، بر ضرورت نگاه ویژه دولت برای اجرای طرح‌های دفع بهداشتی فاضلاب در سطح روستاها و همکاری بیشتر دهیاران در این زمینه نیز تأکید کرد.

او بوته کنی‌های گسترده گیاهان خوراکی و دارویی، افزایش بی‌رویه شکار گونه‌های جانوری، کاهش محسوس منابع آبی، استفاده‌های بی‌رویه از سموم در زمین‌های کشاورزی به‌جای مبارزه بیولوژیکی از سوی کشاورزان را از دیگر آسیب‌ها و چالش‌های موجود زیست‌محیطی در کشور و این استان دانست.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت که برخی از چالش‌های زیست‌محیطی گر چه علل فراملی و منطقه‌ای دارند اما بروز بسیاری از این دغدغه‌های جدی ناشی از دخالت‌های انسانی است.

موضوعات :
در همین رابطه