رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

غلامحسین شافعی در بازدید صنایع مشهد مطرح کرد

لزوم رفع چالش‌های حمل‌ونقلی در مسیر تعامل با اوراسیا

رئیس اتاق ایران، در جریان بازدید از واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی ماشین‌سازی و فناوری‌های برتر مشهد، بر لزوم حمایت از تولید داخل تأکید کرد. غلامحسین شافعی در گفت‌وگو با فعالان اقتصادی، مشکلات زیرساخت‌های حمل‌ونقلی در خطه خراسان را یکی از چالش‌های اساسی برشمرد و نسبت به اثرگذاری این محدودیت‌ها بر تعامل کشور با اتحادیه اقتصادی اوراسیا ابراز نگرانی کرد.

02 دی 1398
کد خبر : 31604
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در جریان بازدید از چند واحد تولیدی در شهرک صنعتی ماشین‌سازی و فناوری‌های برتر خراسان رضوی، با جمعی از تولیدکنندگان و صنعتگران این استان گفت‌وگو کرد و در جریان مشکلات و موانع پیش روی فعالیت آنها قرار گرفت.

غلامحسین شافعی در حاشیه این بازدیدها، به مشکلات حوزه حمل‌ونقل استان اشاره کرد و گفت: خطه خراسان با چالش‌های عمیقی در حوزه حمل‌ونقل مواجه است و متأسفانه تدابیر لازم برای ایجاد زیرساخت‌های این حوزه، در برهه‌ای که کشور از درآمدهای هنگفت نفتی بهره می‌برده، صورت نگرفته است؛ درحالی‌که موقعیت ویژه جغرافیایی ایران می‌توانست ظرفیت‌های فراوانی را در بخش حمل‌ونقل برای ما به همراه آورد اما غفلت‌ها به از دست رفتن فرصت‌ها منجر شد.

رئیس اتاق مشهد افزود: با توجه به مشکلات زیرساختی موجود، نگرانیم چنانچه تعامل ما در حوزه اقتصادی با اوراسیا به اتفاقات خوبی در بخش تجارت و صادرات منجر شود، محدودیت ظرفیت‌ها در بخش حمل‌ونقل، به مانعی در این حوزه بدل شود.

شافعی در ادامه با تقدیر از تلاش‌های تولیدگران و صنعتگران استان، فعالیت اقتصادی در این بزنگاه دشوار را تلاشی شجاعت‌آمیز توصیف کرد و گفت: مسائل و مشکلات اقتصادی آن‌قدر تکرار شده که همه بر آن واقف هستند. امروز علی‌رغم شعارهایی که توسط مسئولان بیان می‌شود، شاهد جفای مضاعف به بخش تولید با ایجاد موانع و یا غفلت از تسهیلگری هستیم.

او ادامه داد: در حال حاضر شاهد هیچ اولویت‌گذاری مؤثری در روند تخصیص منابع در کشور نیستیم. یکی به مدد سفارش و به اتکای تعاملاتش از منابع بهره‌مند می‌شود اما آن تولیدکننده‌ای که رانت ندارد و کسی سفارش او را نمی‌کند، به‌رغم نیاز بیشتر از این منابع محروم می‌ماند و در مشکلاتش غرق می‌شود.

شافعی از تلاش‌های ستاد تسهیل برای کمک به واحدهای تولیدی تقدیر کرد و گفتد: این ستاد باوجود پیگیری‌هایش، باید به سمت روش‌های مؤثرتر برای کمک به بخش تولید حرکت کند و موانع اساسی که بخش عمده‌ای از جامعه تولیدی ما را گرفتار ساخته، مرتفع سازد.

او یادآور شد: باید اذعان کنیم که امروز عمق ساخت داخل در صنعت ما کم است و آن‌هایی که می‌خواهند گامی برای کمک به این بخش بردارند، باید به این مهم توجه داشته باشند.

رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از اظهارات خود، نسبت به واردات محصولاتی که مشابه آن در کارخانه‌های داخلی تولید می‌شود، انتقاد کرد و گفت: چرا همان محصول یا قطعه‌ای را که یک واحد تولیدی داخلی با دشواری فراوان تولید می‌کند، از چین یا کشورهای دیگر وارد می‌کنند. در پس پرده چنین اقداماتی حتماً رانت یا فسادی وجود دارد.

شافعی ادامه داد: نگران آن روزی هستیم که قبح فساد و رانت از بین برود. اگر به دنبال حل مشکلات هستیم، باید با رویکردی ریشه‌ای به مسائل بپردازیم. درمان فساد نیز باید با نگاه عمیق به علت‌ها ممکن می‌شود.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: متأسفانه تولید در کشور ما هیچ جذابیتی ندارد و تمام مشوق‌ها و حمایت‌ها متوجه بخش‌های غیرمولد است. این سیستم اشتباه، انگیزه را از سرمایه‌گذار برای ورود به عرصه تولید دریغ می‌کند؛ چراکه فرصت‌های بهتر و کم‌ریسک‌تری در بخش‌های غیرمولد برای او و سرمایه‌اش وجود دارد.

شافعی تصریح کرد: رونق تولید با کاهش ریسک در این بخش و هدایت سیستم پاداش‌دهی به سمت بخش‌های مولد، ممکن خواهد شد نه آنکه تولیدکننده در هراس مالیات‌هایی باشد که هر سال سنگین‌تر بر او تحمیل می‌شوند. بودجه سال 99 نیز چشم‌انداز خوبی را برای بخش‌های مولد ترسیم نمی‌کند.

رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از اظهارات خود، تولید را کار دل دانست و گفت: تا چند سال پیش ضریب هوشی افراد، به‌عنوان عامل توفیق آن‌ها عنوان می‌شد، اما اگر معیار این بود، چرا همه شاگردان اول‌ها و سوگلی‌های درس‌خوان الزاماً به آدم‌های موفقی تبدیل نشدند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ضریب عاطفی و احساسی نیز می‌تواند عامل اصلی موفقیت باشد.

شافعی تصریح کرد: این اصل مسلم را همه قبول دارند که مغز و فکر مهم است و تولید اندیشه‌های بزرگی می‌کند اما تحقق و عملیاتی کردن این افکار و ایده‌ها نیازمند انگیزه است که منبع آن دل و احساس آدمی است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی افزود: آن‌هایی که به اقشار نیازمند کمک می‌کنند، جایگاه ویژه‌ای نزد خداوند دارند اما اگر نگران فقر و آسیب‌های اجتماعی هستیم و رستگاری جامعه را دنبال می‌کنیم؛ باید به دنبال کمک‌هایی مؤثرتر و ماندگارتری باشیم. اعانه دادن، افراد را توانمند نمی‌کند. ایجاد اشتغال پایدار در بخش صنعت از جمله اقداماتی است که می‌تواند برکات زیادی را برای جامعه به ارمغان بیاورد.

شافعی افزود: واحدهای تولیدی که بازدید کردیم، در شرایط تحریمی و به‌رغم مشکلات و موانع داخلی، مسیر اعتلای خود را متوقف نکرده و اقدامات ارزشمندی را به انجام رسانده‌اند.

شافعی یادآور شد: معتقدم اگر به توانمندی‌های داخلی خود تکیه کنیم، آینده روشن‌تری را در عرصه اقتصاد انتظارمان را می‌کشد.

موضوعات :
در همین رابطه