رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در همایش فرصت‌های تجاری پیوستن ایران به اوراسیا پیشنهاد شد

ورود کنسرسیومی به تجارت با اتحادیه اوراسیا

همایش فرصت‌های تجاری پیوستن ایران به توافقنامه تجاری اتحادیه اوراسیا در اتاق اصفهان برگزار شد. در این همایش ضمن تشریح فرصت‌هایی که در موافقت‌نامه تجاری با اتحادیه اوراسیا ایجاد شده است، پیشنهاد شد فعالان اقتصادی برای موفقیت در بازار اوراسیا، به‌صورت منسجم، هدفمند و کنسرسیومی وارد این بازار شوند.

14 دی 1398
کد خبر : 31756
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق اصفهان با بیان اینکه جنگ اقتصادی موجود فرصت‌هایی را پیش روی فعالان اقتصادی قرار داده است، گفت: کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و توجه بیشتر به بخش خصوصی در این برهه، موجب بهبود وضعیت تولید کشور شده است. مسعود گلشیرازی، تاکید کرد: بخش خصوصی با برنامه‌ریزی دقیق می‌تواند سهم 15 درصدی خود در اقتصاد را به 50 درصد افزایش دهد.

مسعود گلشیرازی در همایش فرصت‌های تجاری پیوستن ایران به اوراسیا افزود: با توجه به شرایط تحریم به‌منظور حفظ و توسعه کسب‌وکار باید بازارهایی که کمتر تحت تأثیر این تحریم‌ها قرار گرفته‌اند مورد توجه قرار داد.

رئیس اتاق اصفهان گفت: با یک برنامه‌ریزی مطلوب می‌توان از اوراسیا به‌عنوان یک بازار دارای پتانسیل‌های مطلوب استفاده کرد.

گلشیرازی با بیان اینکه متأسفانه سهم اصفهان از تجارت با اوراسیا بسیار ناچیز است، خواستار بازنگری در کالاها و اقلام در نظر گرفته در توافق اولیه این پیمان شد.

او توجه به توسعه صادرات را، تنها راه برون‌رفت از مشکلات و فشارهای زمان تحریم دانست و افزود: بنا بر فرموده مقام معظم رهبری دور زدن تحریم‌ها یک تاکتیک بوده و باید راهبرد مصون‌سازی از تحریم‌ها را اتخاذ کرد.

گلشیرازی فولاد، صنایع معدنی و کشاورزی را از جمله اولویت‌های صادراتی استان در سال گذشته عنوان و تصریح کرد: باوجوداینکه بیشترین حجم تجارت اوراسیا با جهان مربوط به روسیه است، سهم صادرات اصفهان به فدراسیون روسیه نسبت به کل کشور 4 دهم درصد است.

او ضعف در حمل‌ونقل بین‌المللی، عدم وجود دانش و تجربه صادرات، عدم وجود شرکت‌های فعال مدیریت صادرات و عدم تولید محصولات صادرات محور را از جمله موانع صادرات فعالان اقتصادی به اوراسیا ذکر کرد.

رئیس اتاق اصفهان، بازار اوراسیا را بازار اجتناب‌ناپذیر صادراتی دانست و گفت: درحالی‌که سهم اصفهان در اقتصاد ملی حدود 10 تا 12 درصد است، سهم ما در صادرات 5 تا 6 درصد است.

او افزود: اتاق اصفهان در دوره نهم فعالیت خود، به‌منظور کمک به افزایش صادرات و تسهیل روند امور فعالان اقتصادی چند بازار را به‌عنوان بازارهای اصلی صادرات استان در نظر گرفته است و برگزاری ماراتون صادرات، ایجاد شتاب‌دهنده‌های صادرات و همایش فرصت‌های تجاری پیوستن ایران به پیمان اوراسیا نیز در همین راستا برگزار شده است.

گلشیرازی در پایان سخنان خود از راه‌اندازی پرواز مستقیم اصفهان – مسقط برای تسهیل روند فعالیت تجار اصفهانی با عمان خبر داد.

همچنین داود میرزاخانی، دستیار وزیر نیرو در امور کمیسیون دائمی همکاری‌های تجاری اقتصادی ایران و فدراسیون روسیه در این همایش با تاکید بر اینکه حدود 76 درصد اقتصاد اوراسیا متعلق به روسیه است، گفت: این کشور ازلحاظ شاخص جمعیت، مساحت، GDP و حجم واردات و صادرات بازار بسیار مطلوبی برای ایران است.

او 4 بازار هدف داخل روسیه را شامل مسکو، سن‌پترزبورگ، تاتارستان و باشقیرستان و همچنین قفقاز شمالی دانست.

میرزاخانی گفت: با استفاده از توافقنامه مذکور می‌توان به رفع موانع غیر تعرفه‌ای پرداخته و زیرساخت‌های توسعه روابط با همسایگان شمالی را بهبود بخشید.

دستیار وزیر نیرو در ادامه ضمن توصیه به اینکه برای تعاملات با روسیه از مناطق آزاد استفاده کنید، گفت: برای ورود موفق به بازار اوراسیا باید به‌صورت منسجم و هدفمند و کنسرسیومی حرکت نمود و اصفهان می‌تواند در این زمینه پایلوتی برای سایر استان‌ها باشد.

میرزاخانی اقلام دارویی، محصولات کشاورزی، شوینده‌ها، کاشی و سرامیک، کیف و کفش و چرم، گل و گردشگری را مزیت‌های صادراتی به روسیه معرفی و تاکید کرد: با توجه به اینکه اصفهان یکی از قطب‌های گردشگری کشور است، لازم است بهره‌برداری مناسبی از این ظرفیت صورت گیرد.

او وجود 20 میلیون نفر جمعیت مسلمان در روسیه را ظرفیت عظیمی در بخش غذای حلال دانست و افزود: متأسفانه تاکنون به دلیل پراکندگی تولید در این بازار موفق نبوده‌ایم.

در ادامه حسین کاخکی، مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌المللی گمرک ضمن ارائه گزارش اقدامات گمرک در اجرای قانون موافقت‌نامه تشکیل منطقه آزاد تجاری ایران و اوراسیا گفت: اتحادیه اوراسیا با ادغام اتحادیه امور گمرکی منطقه اوراسیا و جامعه اقتصادی اوراسیا به‌منظور مدرن سازی همه‌جانبه همکاری و بهبود رقابت‌پذیری اقتصاد ملی و ایجاد شرایط توسعه پایدار به‌منظور بهبود شرایط زندگی جمعیت کشورهای عضو تشکیل شده است.

او ایجاد اشتغال، رقابت‌پذیری کالاهای ایرانی و تخفیف‌های تعرفه‌ای را از جمله نقاط قوت اتحادیه اقتصادی اوراسیا دانست و افزود: کاهش وابستگی به دلار، تسهیل تجارت بین ایران و اتحادیه، کاهش آثار سوء تحریم‌های آمریکا علیه ایران و همچنین تقویت نقش ویژه ایران در کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال جنوب از مزایای عضویت ایران در این اتحادیه اقتصادی است.

کاخکی مجموع صادرات ایران به اوراسیا از 5 آبان تا 30 آذر سال جاری را 207 میلیون دلار دانست.

تقی تقی پور، مدیرکل ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد نیز در این همایش استان اصفهان را از منظر تولید کالاهای کیفی، جزو استان‌های برتر کشور دانست.

او از ایجاد بسته حمایتی سازمان استاندارد به‌منظور رونق تولید خبر داد و تصریح کرد: حلقه واسط نگه‌دارنده صادرات، تولید و اشتغال پایدار؛ کیفیت و استاندارد است.

موضوعات :
در همین رابطه