رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از تحولات بازار کار در پاییز

ریزش پاییزی نرخ بیکاری در آمار

تازه‌ترین اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، از نرخ بیکاری ۱۰.۶ درصدی در پاییز امسال حکایت دارد که نسبت به پاییز سال قبل 1.2 درصد کاهش دارد. در این فصل نرخ مشارکت اقتصادی کشور معادل 0.2 درصد افت کرده و 0.4 درصد نیز به جمعیت شاغل کشور افزوده شده است.

15 دی 1398
کد خبر : 31776
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مرکز آمار ایران نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در پاییز ۱۳۹۸ را منتشر کرد و از افت 1.2 درصدی این شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل خبر داد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در پاییز امسال، ۴۴.۳ درصد از جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر در ایران ازنظر اقتصادی فعال بوده‌اند و یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل ۰.۲ درصد کاهش داشته است.

بر اساس آمار، از میان جمعیت 27 میلیون و 338 هزار نفری که ازنظر اقتصادی فعال بوده‌اند، 24 میلیون و 446 هزار نفر، معادل 89.4 درصد از این جمعیت در گروه شاغلان قرار گرفته‌اند و در مقابل دو میلیون و 893 هزار نفر، معادل 10.6 درصد از جمعیت فعال کشور به جمعیت بیکاران کشور پیوسته‌اند.

در جریان تحولات بازار کار ایران در پاییز امسال، به‌واسطه افت 0.2 درصدی نرخ مشارکت اقتصادی و افزایش 472 هزار نفری جمعیت شاغلان، نرخ بیکاری کل معادل 1.2 درصد نسبت به پاییز پارسال کاهش پیدا کرده؛ هرچند این شاخص در مقایسه با تابستان امسال با افزایش 0.1 درصدی مواجه بوده است.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در پاییز امسال، سهم بخش کشاورزی از کل اشتغال کشور 0.1 درصد افت کرده و در مقابل به سهم بخش‌های صنعت و خدمات از اشتغال کشور افزوده شده است. بر این اساس، در پاییز امسال سهم بخش صنعت از اشتغال کشور با افزایش 0.1 درصدی به 32.9 درصد رسیده و سهم بخش خدمات نیز با رشد 0.1 درصدی به 50 درصد افزایش یافته است.

بررسی تغییر سهم بخش‌های مختلف اقتصادی از اشتغال کشور حاکی از این است که در فصل پاییز امسال، بخش عمده متقاضیان تازه‌وارد به کشور در بخش‌های صنعت و خدمات جذب شده‌اند؛ اما در این میان سهم بخش خدمات به‌مراتب از سایر بخش‌ها پررنگ‌تر بوده است.

طبق آمار از مجموع 472 هزار نفر اشتغال جدید در یک سال منتهی به پاییز امسال، 70 هزار و 341 نفر در بخش کشاورزی، 156 هزار و 443 نفر در بخش صنعت و 248 هزار و 412 نفر در بخش خدمات مشغول به کار شده‌اند. این آمارها هرچند با سهم این سه بخش از بازار کار کشور تناسب دارند اما جذب بخش عمده متقاضیان جدید بازار کار در بخش خدمات می‌تواند تا حدودی ناشی از مشکلات بخش تولید و کشاورزی باشد.

در پاییز امسال، نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله حاکی از آن است که ۲۵, ۸ درصد از فعالان این گروه سنی در پاییز ۱۳۹۸ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل ۱.۲ درصد کاهش یافته اما همچنان به‌واسطه نبود تناسب میان نیاز بازار با مهارت یا کیفیت نیروی کار، نرخ بیکاری این بخش بالاست.

همچنین بررسی نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله نیز نشان می‌دهد که در پاییز امسال، ۱۷.۹ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به پاییز پارسال به میزان ۱.۴ درصد کاهش یافته اما همچنان از نرخ بیکاری کل بالاست.

در رابطه با سهم اشتغال ناقص جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر آمار از این حکایت دارد که در پاییز امسال ۱۰.۶ درصد جمعیت شاغل، به دلایل اقتصادی (فصل غیر کاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ۳۶.۵ درصد از شاغلین ۱۵ ساله و بیش‌تر، ۴۹ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

در همین رابطه