رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

مسعود خوانساری در همایش تجلیل از صادرکنندگان بوشهر

ارز حاصل از صادرات را در مقصد بگیرید

مسعود خوانساری، نائب رئیس اتاق ایران در همایش تجلیل از صادرکنندگان استان بوشهر، به دولت پیشنهاد داد به‌جای ملزم کردن صادرکننده به برگشت ارز صادراتی به کشور، این ارز را در مقصد صادراتی از صادرکننده تحویل بگیرد. به گفته خوانساری، تقاضای صادرکنندگان این است که مسئولان دولتی به دنبال حل مشکلات صادرکننده و ترغیب آنها باشند یا لااقل هرروز مانع جدیدی برایشان ایجاد نکنند.

25 دی 1398
کد خبر : 31878
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مراسم بزرگداشت روز ملی صادرات با حضور رئیس سازمان توسعه تجارت، نایب‌رئیس اتاق ایران، مسئولان استانی و فعالان اقتصادی استان بوشهر برگزار شد. بخش خصوصی برگزار شد. در این نشست، ضمن تجلیل از نقش بخش خصوصی در توسعه صادرات غیرنفتی و تضمین ارزآوری کشور در شرایط جنگ اقتصادی، بر بزم رفع مشکلات و چالش‌های ایجاد شده برای صادرکنندگان تأکید شد.

نایب‌رئیس اتاق ایران در این مراسم با بیان اینکه تقدیر از صادرکنندگان یکی از بهترین اقداماتی ست که در اوج ناامیدی می‌توان انجام داد، گفت: تحریم‌ها جدی است و روزبه‌روز نیز بیشتر می‌شود و سال آینده دورنمای بهتری نسبت به امسال نخواهد داشت و در این میان باوجود کمبود نقدینگی و کسری‌های دولت، شاید سال سخت‌تری را پیش رو داشته باشیم.

مسعود خوانساری با اشاره به راهکارهای موجود در شرایط فعلی افزود: در شرایط فعلی صادرات غیرنفتی و تعامل با کشورهای همسایه از جمله راهکارهایی ست که کل نظام باید به آن توجه کنند. بدین‌صورت که به‌جای متکی بودن به منابع نفتی، صادرات غیرنفتی را توسعه دهیم، ضمن اینکه باید از وجود کشورهای همسایه محصور در خشکی نیز به نحو احسن استفاده کنیم.

او مشکل اساسی در امر صادرات را جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌های اجرایی دانست و تصریح کرد: در این وضعیت بخش خصوصی نیز نتوانسته در کشور به‌طور مطلوب فعالیت خودش را انجام دهد و تقاضای ما این است که برخورد مسئولین به‌جای کاهش درآمد صادرکنندگان، در راستای افزایش درآمد آنان باشد یا اگر این‌گونه نیست، لااقل هرروز مانع جدیدی از سوی دولت برای آنها ایجاد نشود.

نایب‌رئیس اتاق ایران با انتقاد از اقدامات غیر کارشناسی گفت: در شهریورماه امسال، تعرفه‌های اقلام معدنی را 25 درصد افزایش یافت و بعد از سه ماه مجدداً تعرفه‌ها را کاهش دادند. چرا این اقدام صورت گرفت؟ اگر کارشناسی بود چرا به حالت اول برگشت داده شد و اگر کارشناسی نبود چه کسی پاسخگو است؟

خوانساری افزود: اگر نظام و حاکمیت به دنبال کاهش تحریم‌ها است، باید بر روی صادرات غیرنفتی متمرکز شویم و این مهم مستلزم رفع موانع پیش رو است.

او همچنین با اشاره به الزام دولت مبنی بر برگشت ارز حاصل از صادرات به کشور، به دولت پیشنهاد داد: به صادرکنندگان اجازه دهد ارز حاصل از صادرات خود را در مقصد صادرات تحویل دهند و ملزم به تحویل آن در داخل کشور نباشند.

صادرکنندگان، جهادگران عصر تحریم‌اند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم گفت: باوجود مشکلاتی همچون حمل‌ونقل، تحریم‌ها و روابط بانکی صادرکنندگان ایرانی با این حجم صادرات جهان را شگفت‌زده کردند که باوجود عملکرد صادرکنندگان و تاجران ایرانی در چنین شرایطی تحسین‌برانگیز و باید بر دستان آنها بوسه زد که در چنین شرایطی برای کشور جهاد می‌کنند.

حمید زادبود افزود: در ۹ ماه امسال همچنین ۳۱.۸ میلیارد دلار واردات از کشورهای مختلف به ایران انجام شده که درمجموع حجم تجارت خارجی ایران نزدیک به ۶۴ میلیارد دلار در این شرایط سخت به ثبت رسیده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه امروز صادرات ارزش دینی دارد و جهاد با اموال و انفس است گفت: یک روز جهاد در جبهه‌های جنگ بود اما امروز جهاد در جبه‌های دیگری از جمله عرصه اقتصادی است که باید انجام شود.

او ادامه داد: در زمان حاضر شکل کمیته کارشناسی شورای عالی صادرات به سمت ستاد توسعه صادرات هدایت شده و انتظار است با گرفتن مصوبه برای این ستاد مشکلات حوزه صادرات حل‌وفصل شود.

زادبوم افزود: تصمیم‌های محرمانه برای تجارت در شورایی با عنوان ستاد مقابله با تحریم‌ها مطرح و در شورای عالی امنیت ملی پیرامون آن تصمیم‌گیری می‌شود و استانداران و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت در استان‌ها می‌توانند موارد مدنظر خود را به این ستاد ارائه دهند.

او اضافه کرد: اقتصاد قوی، بخش خصوصی قوی و بخش خصوصی قوی، اتاق بازرگانی قوی می‌خواهد و در این چند سال اتاق بازرگانی به‌سرعت رشد کرده و امروز مرجع برخی از اطلاعات تجاری اتاق‌های بازرگانی هستند که این ماهیت در ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته وجود نداشته است.

راه خودکفایی از توسعه صادرات می‌گذرد

در این مراسم خورشید گزدرازی، رئیس اتاق بوشهر نیز با تأکید بر اینکه صادرات غیرنفتی، اصلی‌ترین گزینه خودکفایی و استقلال اقتصادی کشور است، گفت: صادرات غیرنفتی می‌تواند با جلوگیری از خام فروشی و جایگزین کردن صادرات کالاهایی با ارزش‌افزوده بالا و با افزایش تعامل با دیگر کشورها می‌توان به اهم اهداف و سیاست‌های کشور در حوزه اقتصاد دست پیدا کرد.

گزدرازی در ادامه، تسهیل صادرات در جهت کاهش هزینه صادرات، حذف بروکراسی‌های اداری، لغو محدودیت صادرات، عدم برداشت سلیقه‌ای از قوانین و بخشنامه، حذف عوارض بر صادرات، پرداخت یارانه‌های حمل‌ونقل کالاهای صادراتی و تخفیف در هزینه‌های انبارداری و تخلیه و بارگیری از سوی سازمان بنادر را از جمله درخواست صادرکنندگان بخش خصوصی عنوان کرد و خواستار اجرای آنها شد.

رئیس اتاق بوشهر افزود: از فعالان اقتصادی و صادرکنندگان انتظار داریم در جهت رونق صادرات، با افزایش و تعدد اقلام کالاهای صادراتی و پرهیز از خام فروشی، رعایت بهداشت و استاندارد بازارهای هدف، توجه به فرهنگ و سلیقه و ذائقه خریداران در نحوه بسته‌بندی، افزایش دانش و مهارت در حوزه بازاریابی حرفه‌ای و همچنین تثبیت و توسعه بازار هدف را سرلوحه خود قرار دهند.

رئیس اتاق بوشهر این مراسم را مراسم تقدیر از کسانی دانست که باوجود تحریم‌های همه‌جانبه و موانع داخلی توانسته‌اند وضعیت سخت اقتصادی را به سمتی هدایت کنند که دشمن مأیوس شده و نیازهای کشور تأمین شود

در همین رابطه