رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در نشستی با حضور مدیران تأمین اجتماعی

مشکلات بیمه‌ای فعالان اقتصادی کرمان بررسی شد

در نشستی با حضور رئیس اتاق کرمان و جمعی از اعضای هیات نمایندگان، مدیرکل تأمین اجتماعی استان و روسای شعب مختلف این سازمان، مشکلات فعالان اقتصادی کرمان در حوزه تأمین اجتماعی بررسی شد و پیگیری برای حل آنها مورد تأکید قرار گرفت.

30 دی 1398
کد خبر : 31937
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه درک درستی از وضعیت اقتصادی کشور در بین مدیران و مجموعه تأمین اجتماعی استان وجود دارد، گفت: از آنها درخواست داریم تا حد امکان و بر طبق قوانین و مقررات با فعالان اقتصادی همکاری داشته باشند تا مشکلات برطرف شود.

سیدمهدی طبیب زاده در نشست مشکلات بیمه‌ای فعالان اقتصادی کرمان که با حضور جمعی از مدیران تأمین اجتماعی این استان برگزار شد، افزود: وجود این روحیه مثبت همکاری، به کارفرمایان در کسب‌وکارهایشان کمک می‌کند و هر چه این تعامل بیشتر باشد اقتصادی پویاتر و بهتر خواهیم داشت و هر دو گروه سود خواهند برد.

در ادامه این نشست عضو هیات رئیسه اتاق کرمان به بیان بخشی از مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه تأمین اجتماعی پرداخت و بیان کرد: درخواست می‌شود بازرسی‌های بیمه از لیست حقوق و دستمزد با توجه به تعداد کارکنان صورت گیرد و هر قراردادی مشمول پرداخت حق بیمه نشود.

عباس جبالبارزی، تصریح کرد: افزایش سرمایه بنگاه اقتصادی از محل تجدید ارزیابی‌ها و همچنین سند افتتاحیه (سندی که مانده اولیه حساب‌ها در ابتدای دوره مالی در آن ثبت شده و دوره مالی جدید با این سند افتتاح می‌شود)، نباید مشمول پرداخت حق بیمه شوند که متأسفانه در برخی موارد این موضوع وجود دارد و باید پیگیری شود.

او ادامه داد: همچنین بخشنامه خرید کالا به‌طور مشخص اعلام می‌کند که خرید برخی کالاهای مشخص شده مشمول حق بیمه نمی‌شود اما در این مورد نیز فعالان اقتصادی مشکلاتی داشته‌اند و مشمول پرداخت حق بیمه شده‌اند.

انجام حسابرسی در مدت‌زمان بیش از یک سال پایانی، رعایت نشدن برخی بخشنامه‌ها، عدم دقت لازم برای تعیین ضریب حق بیمه پیمانکاران، درخواست بازبینی مجدد در قراردادهای برق‌رسانی و تأمین روشنایی معابر، عملی شدن سیستم بارکد برای خارج نشدن پیمانکاران از معافیت‌ها، شفاف و مستدل نبودن متن قرارها، از دیگر مشکلات و خواسته‌های فعالان اقتصادی در این نشست بود.

در ادامه مدیرکل تأمین اجتماعی استان کرمان، با بیان اینکه نگاه این سازمان تعامل، همراهی و همکاری با شرکای خود به‌ویژه کارفرمایان است، گفت: هر چه شرایط اقتصادی کشور مناسب و از پویایی بیشتری برخوردار باشد سازمان تأمین اجتماعی نیز وضعیت بهتری دارد و رضایتمندی در جامعه افزایش می‌یابد.

علی حسینی، در بحث بررسی مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه تأمین اجتماعی در ابتدا به مسئله حسابرسی‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: بخشنامه‌ها و قوانین باید رعایت و اجرا شوند و حسابرسی‌ها نباید از سال‌های گذشته صورت گیرد زیرا در این صورت رأی صادرشده مغایر با قانون است.

او افزود: دوره‌های آموزشی برای همکاران سازمان تأمین اجتماعی با هدف افزایش دانش کاری به‌ویژه در مورد بخشنامه‌ها و مقررات برگزار شده و اینکه 54 درصد محاسبات شعبه فسخ می‌شود نشان دهنده توجه به کارفرمایان است.

حسینی، با بیان اینکه هیات‌های تشخیص مطالبات مستقل هستند و هیات بدوی می‌تواند تصمیم‌گیری کند، بیان کرد: برای این هیات‌ها در حسابرسی‌ها سقف مبلغ مشخص نشده و نیاز به رأی مرجع بالاتر ندارند. مدیرکل تأمین اجتماعی استان کرمان ادامه داد: تعیین ضریب حق بیمه کارفرمایان باید بر اساس ضوابط و مقررات باشد تا دیگر نیاز به اعتراض آنها و تشکیل هیات‌های بدوی نباشد.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان کرمان گفت: در حال حاضر 51 هزار و 300 کارفرما در کارگاه‌های سطح استان فعال هستند و درمجموع 340 هزار نفر به‌طور مستقیم در این کارگاه‌ها اشتغال دارند که حدود 96 درصد آنها نیز حق بیمه خود را به‌موقع پرداخت می‌کنند.

حسینی اظهار کرد: رأی قرار باید به کارفرما اعلام شود و همچنین سند افتتاحیه و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی مشمول حق بیمه نمی‌شود. وی از اتاق کرمان درخواست کرد از فعالان اقتصادی بخواهند که در زمان حسابرسی‌ها همکاری لازم با حسابرس‌ها را داشته باشند تا مشکلی در حسابرسی‌ها به وجود نیاید.

موضوعات :
در همین رابطه