رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت خبر داد

ایجاد شناسه برای ثبت سفارش کالاها در دستور کار وزارت صنعت

اعضای کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران در نشستی که با حضور سعید عباسپور مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، به بیان مهم‌ترین مشکلات خود در خصوص تخصیص ارز و ثبت سفارش کالا پرداختند.

30 دی 1398
کد خبر : 31942
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در تازه‌ترین نشست کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران، اعضای این کمیسیون با حضور سعید عباسپور مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت به بیان مهم‌ترین مشکلات خود در خصوص تخصیص ارز و ثبت سفارش کالا پرداختند. عباسپور در این نشست از دستور کار قرار گرفتن ایجاد شناسه برای ثبت سفارش کالاهای وارداتی خبر داد.

به باور برخی از واردکنندگان حاضر در این جلسه، در حال حاضر ثبت سفارش کالاها سلیقه‌ای صورت می‌گیرد و بروکراسی ثبت سفارش کالا از طرف بانک مرکزی و وزارت صنعت منجر به طولانی شدن فرآیند ثبت سفارش کالا و تأمین ارز از سوی نهادهای ذی‌ربط می‌شود.

مجتبی جلالوندی نایب رئیس اتاق اراک گفت: بسیاری از واردکنندگان که قبلاً موفق به ثبت سفارش کالاها شدند و ارز هم به آنها تخصیص پیدا کرده است، به دلیل طولانی شدن پروسه تأمین ارز، با افزایش قیمت کالاها مواجه شده‌اند و همین موضوع موجب شده تا عملاً ارز تخصیص داده شده برای فعالان اقتصادی ضرر محسوب می‌شود تا منفعت.  در همین زمینه او با با تاکید بر اینکه ثبت سفارش‌ها شامل قیمت‌های جدید نمی‌شود خواستار ایجاد گزینه ویرایش در سیستم الکترونیکی ثبت سفارشات واردات کالا شد.

محدودیت‌های تخصیص ارز 4200 تومانی از دیگر مشکلاتی بود که فعالان حاضر در این نشست به آن پرداختند. به عقیده اعضای کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران، محدودیت‌های ایجاد شده در تخصیص ارز ترجیحی منجر به حذف واردکنندگان خرد شده است.

حذف سقف ثبت سفارش از جمله دیگر مواردی بود که از سوی نماینده انجمن شرکت‌های واردکننده تجهیزات یارانه مطرح شد. موضوعی که پیش از این از سوی مسئولان وزارت صنعت قول اجرایی شدن آن داده شده بود اما پس از مدتی به فراموشی سپرده شد.

اعضای کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران همچنین خواستار تخصیص ارز با اولویت کالاهایی که در گمرک بلاتکلیف مانده‌اند، شدند.

اعمال محدودیت بر واردات کالاهای ساخت داخل، تصمیم‌گیری‌‌های لحظه‌ای، طولانی بودن فرآیند ثبت سفارش و تأمین ارز، عدم وجود وحدت رویه در میان نهادهای مسئول، عدم آشنایی برخی نهادها با پروسه ثبت سفارش و ... از دیگر مهم‌ترین موضوعاتی بود که به عنوان جمع بندی از سوی سید محمد جعفری رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران مطرح شد.

رویکرد وزارت صنعت حمایت از تولید داخل است

سعید عباسپور مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت نیز با تاکید بر اینکه واردکنندگان و تولیدکنندگان همه در یک جبهه هستند، تعامل را مهم‌ترین راه حل مشکلات در شرایطی دانست که با عنوان «جنگ اقتصادی» توصیف می‌شود.

او همچینن خاطرنشان کرد: شرایط فعلی عادی نیست و بر مبنای تئوری آشوب در شرایط تحریم بدیهی است که تصمیمات خلق‌الساعه گرفته شود.

عباسپور رویکرد وزارت صنعت را حمایت از تولید داخل عنوان و تصریح کرد: این وزارت‌خانه سیاست‌های خود را بر مبنای حمایت از این امر قرار داده است. مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت در همین زمینه سیاست ممنوعیت واردات کالاهای ساخت داخل را فرصتی برای رشد تولید داخل دانست.

او در ادامه پس از شنیدن مشکلات واردکنندگان به بیان توضیحاتی پرداخت و اعلام کرد: ایجاد شناسه برای کالاها در دستور کار قرار دارد که همین اقدام، فرآیند ثبت سفارش را آسانتر خواهد کرد.

در همین رابطه