رادیو مجازی اتاق ایران - 3 اردیبهشت 1403

معاون سفیر قزاقستان در تهران

قزاقستان بستری برای ورود به بازارهای بزرگ است

رایزن اقتصادی سفارت قزاقستان در تهران، در ملاقات با فعالان اقتصادی استان خراسان شمالی، با اشاره به تسهیلاتی که این کشور برای سرمایهگذاران در نظر گرفته است اعلام کرد: قزاقستان می‌تواند بستری برای ورود سرمایه‌گذاران به بازارهای بزرگ منطقه است.

02 بهمن 1398
کد خبر : 31974
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

حایروف قمزت، معاون سفیر قزاقستان در تهران و رایزن اقتصادی این سفارتخانه، با حضور در جمع تجار استان خراسان شمالی و اعضای هیات مدیره انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل ترکیه (موسیاد شعبه ایران) در اتاق بجنورد، از ظرفیت‌های قزاقستان در روابط اقتصادی با ایران سخن کرد.

قمزت با بیان اینکه قزاقستان کشوری از نظر وسعت پهناور است گفت: این کشور افزون بر ۱۸ میلیون نفر جمعیت دارد اما با احتساب جمعیت کشورهای همسایه خود به 500 میلیون نفر جمعیت دسترسی دارد که در حوزه تجارت می‌تواند مدنظر قرار گرفت.

رایزن اقتصادی سفارت قزاقستان در تهران، این کشور را از نظر جذب سرمایه‌گذاری خارجی بسیار جذاب دانست و افزود: در قزاقستان امتیازهای ویژه‌ای به سرمایه‌گذاران داده می‌شود؛ به‌گونه‌ای که شرکت‌های خارجی در مدت سه روز در این کشور به ثبت می‌رسند و تمامی مراحل برای آنان آسان‌سازی شده است.

به گفته او،  قزاقستان دارای مواد معدنی غنی مختلفی است و در این امر نیز سرمایه‌گذار می‌طلبد.

قمزت با بیان اینکه در قزاقستان هم‌اکنون ثبات اقتصادی وجود دارد، گفت: درآمد ملی این کشور ۱۶۰ میلیارد دلار است و همچنان فضای زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.

همچنین معاون سفیر و رایزن اقتصادی قزاقستان اظهار کرد: این کشور ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی دارد که فعالیت‌های اقتصادی در این مناطق با امتیازهای ویژه انجام می‌شود و از ورود سرمایه‌گذاران به این حوزه استقبال می‌شود.

او از برگزاری اجلاس ایران و قزاقستان در شهریور سال آینده نیز خبر داد و گفت: در این مراسم هر دو کشور کالاها و خدمات خود  را به نمایش می‌گذارند و امتیازهای ویژه‌ای برای تجار ایرانی از جمله کاهش میزان مالیات در نظر گرفته شده است.

در ادامه رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی بجنورد، با اشاره به اینکه قزاقستان کشور ظرفیت و پتانسیل ایجاد دسترسی برای ورود به بازارهای بزرگ‌تر نیز دارد، گفت: استان خراسان شمالی کالاها و خدمات زیادی برای صادرات به این کشور دارد و تلاش می‌کنیم تا با ارتباط هرچه بیشتر زمینه را برای روابط تجاری فراهم کنیم.

پورآبادی افزود: علاوه بر مسائل اقتصادی و تجاری از نظر فرهنگ و مسائل اجتماعی نیز زمینه برای ایجاد روابط فراهم است.

به گفته او، همکاری‌ها اقتصادی ایران و قزاقستان در حوزه گردشگری نیز می‌تواند دستاوردهای قابل‌توجهی به همراه داشته باشد.

پورآبادی افزود: در توسعه مراودات خارجی، بازارهای آسیای میانه و اوراسیا مورد توجه است، بازار اوراسیا شامل کشورهای روسیه، قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان و بلاروس، موقعیت بسیار مناسب برای برقرار ارتباط است و باید از این ظرفیت بیشتر بهره‌برداری کنیم.

موضوعات :
در همین رابطه