رادیو مجازی اتاق ایران - 27 فروردین 1403

رئیس بانک مرکزی با اشاره به راه‌اندازی کانال مالی سوئیس و ایران

صرف انجام مکانیزم فنی بدون امکان انتقال پول، کارساز نیست

رئیس کل بانک مرکزی صِرف انجام مکانیزم فنی مبادله بدون امکان انتقال منابع را کافی ندانست و فراهم‌سازی مکانیزم انتقال منابع و تأمین مالی آن را معیار مهمی برای ارزیابی صحت ادعای آمریکایی ها اعلام کرد.

11 بهمن 1398
کد خبر : 32062
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی  در واکنش به اخبار منتشره درمورد سازوکار مبادله کالاهای کشاورزی و دارو اعلام کرد: داروی مبادله شده با پیگیری و درخواست سفارت دولت سوئیس و درحد ۲ و نیم میلون دلار آن هم از طریق منابع موجود بانک مرکزی نزد یک بانک سوئیسی و از طریق شرکت‌های سوئیسی بوده است.

همتی با اشاره به کارشکنی مداوم آمریکایی‌ها در نقل و انتقال منابع برای مبادلات کالاهای اساسی و دارو تأکید کرد: اگر آمریکایی ها واقعاً مدعی همراهی برای تأمین دارو و کالاهای کشاورزی هستند، باید مکانیزم بانکی برای انتقال و تأمین منابع خرید کالاهای اساسی را فراهم سازند.
رئیس بانک مرکزی صرف انجام مکانیزم فنی مبادله بدون امکان انتقال منابع را کافی ندانست و فراهم سازی مکانیزم انتقال منابع و تأمین مالی آن را معیار مهمی برای ارزیابی صحت ادعای آمریکایی‌ها اعلام کرد.

دولت سوئیس روز پنجشنبه ۱۰ بهمن در اطلاعیه ای اعلام کرد که اولین پرداخت از طریق کانال تجاری این کشور با ایران برای ارسال دارو، سه روز پیش به طور آزمایشی انجام شده است و به زودی به شکل کامل به جریان خواهد افتاد.

سفارت سوئیس در تهران هم در توییتی با اعلام راه افتادن این کانال نوشت: روز نقطه عطف مهم پس از اولین پرداخت موفق برای محموله دارویی، به طور آزمایشی، و آماده شدن بستر ساز و کار مالی جهت تحویل کالاهای انسان‌دوستانه، تامین اقلام کشاورزی، غذایی، دارویی و تجهیزات پزشکی. با تشکر از تمامی مقامات ایرانی، سوئیسی و آمریکایی.

گزارش شده که اولین محموله مربوط به داروهای درمان سرطان و داروهای ضروری برای جراحی پیوند اعضا بوده است.

پیش از این، فریال مستوفی عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفته بود: در مرحله قبلی تحریم‌ها دولت سوئیس کانالی مالی را برای تبادل غذا و دارو با ایران داشت و به گفته سفیر این کشور در تهران، سوئیس قصد دارد بار دیگر این کانال را احیا کند.

وی توضیح داد که در دفعه قبلی تحریم‌ها دولت سوئیس از طریق این کانال مالی اقلام بشردوستانه، غذا، دارو و تجهیزات پزشکی را در اختیار ایران قرار می‌داد و قصد دارد تا بار دیگر این کانال را راه‌اندازی کند.

مستوفی تاکید کرده بود: البته این کانال سوای ساز وکار اینستکس است و توسط دولت سوئیس راه‌اندازی می‌شود.

او همچنین درباره حجم کالاهایی که می‌توان از طریق این کانال خرید نیز گفت: ایران در سال بین ۳.۵ تا ۴ میلیارد دلار دارو و تجهیزات پزشکی وارد می‌کند، ولی آماری از اینکه چه میزان از این رقم از سوئیس تهیه می‌شود، ندارم.

کانال مالی ویژه سوئیس برای ارتباط با ایران از زبان شریف نظام مافی

موضوعات :
در همین رابطه