رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران عنوان کرد

نیمی از ظرفیت کارخانه‌های تولید خوراک دام غیرفعال است

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در نشست هم‌اندیشی با اعضا، ضمن انتقاد از تأمین 50 درصد خوراک دام مورد نیاز در واحدهای پرورش از منسوخ شدن این روش در دنیا طی 60 سال گذشته خبر داد و گفت: امروز حدود 10 میلیون تن نیاز کشور به خوراک دام در واحدهای پرورش و غیرمجاز تهیه می‌شود.

14 بهمن 1398
کد خبر : 32111
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در  بیست و هشتمین نشست هم‌اندیشی انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران که با حضور مدیرعامل شرکت پشتیبانی اموردام، سرپرست معاونت توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی، سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی کشور برگزار شد، ممنوعیت تولید خوراک دام در واحدهای پرورش، ایجاد صندوق حمایت از سرمایه گذاری صنایع خوراک دام و تخصیص نهاده‌های دامی با قیمت واقعی به این واحدها نکاتی بود که از سوی فعالان صنعت مورد تأکید قرار گرفت.

مجید موافق قدیرلی، رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران با بیان این مطلب که در سال 1397 بالغ بر 18 هزار میلیارد تومان میزان فروش کل محصولات کارخانه‌های خوراک دام کشور بوده است، ارزش واردات مواد اولیه این صنعت را حدود 14 هزار میلیاردتومان برآورد کرد.

وی همچنین ظرفیت اسمی کارخانه‌های این حوزه را 23 میلیون تن اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 50 درصد ظرفیت کارخانه‌های تولید خوراک دام فعال هستند.

بر اساس اظهارات او یکی از نقاط ضعف اصلی این صنعت، تولید نیمی از خوراک مورد نیاز صنایع دام و طیور و آبزیان در واحدهای پرورش و غیرمجاز است که حدود 60 سال است در دنیا منسوخ شده اما در ایران همچنان دنبال می‌شود.

این فعال اقتصادی با نگاهی به وضعیت ترکیه در تولید خوراک دام صنعتی به عنوان یکی از رقبای اصلی ایران در منطقه، تصریح کرد: در ترکیه 95 درصد خوراک دام در کارخانه‌های خوراک دام صنعتی تولید می‌شود و فقط 5 درصد آن همچنان در مزارع و واحدهای پرورش تهیه می‌شود.

قدیرلی از صرفه‌جویی 500 هزار تنی در تولید خوراک دام به کمک بهره‌وری در کارخانه‌های موجود طی سال 97 خبر داد و افزود: از آنجاکه همچنان نیمی از نیاز کشور به خوراک دام در مزارع، تولید می‌شود، می‌توان گفت این روش 7 هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور زیان می‌زند.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در ادامه ایجاد صندوق حمایت از کارخانه‌های خوراک دام را که سال‌هاست ازسوی بخش خصوصی پیگیری می‌شود اما همچنان راه‌اندازی نشده است را مورد تأکید قرار داد و گفت: اولین بار این خواسته در دوران اصلاحات مطرح شد و همان زمان دستور تأسیس آن داده شد اما متأسفانه همچنان این صندوق تشکیل نشده است.

وی تخصیص نهاده‌های دامی به واحدهای تولیدکننده خوراک دام به قیمت واقعی را نیز خواستار شد و ادامه داد: این کارخانه‌ها، نهاده‌های دامی را با قیمت واقعی دریافت نمی‌کنند اما مجبورند با قیمت تعیین شده، تولیدات خود را بفروشند. از طرفی این قیمت‌گذاری برای خوراک دام بر اساس اطلاعات سال گذشته بوده در حالی که امروز تولیدکننده مواد اولیه خود را باید با قیمت‌های جدید خریداری کند.

مهدی کاظم نژاد، سرپرست معاونت توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی،  از لزوم تغییر گفتمان بین دولت و بخش خصوصی برای رسیدن به تعامل سازنده بین این دو بخش سخن گفت و تصریح کرد: برای پیشبرد اهداف باید این گفتمان شکل بگیرد. دولت خود را در چارچوب وظایفش، نسبت به بخش خصوصی پاسخگو می‌بیند.

وی فراهم کردن بستر رونق تولید و تأمین نیازهای باقی مانده از طریق واردات را به عنوان سیاست اصلی دولت برشمرد و ادامه داد: تمام سیاست‌های صادراتی و وارداتی تعیین شده در چارچوب همین هدف اصلی بوده و در حال حاضر بر اساس قانون هر کالایی که بخشی از مواد اولیه آن با ارز 4200 تهیه شده باید با عوارض، صادر شود. حال اگر سیاستی اتخاذ شده که درست و منطقی نیست می‌توان به کمک گفت‌وگو آن را اصلاح کرد.

این مقام مسئول همچنین برقراری ارتباط دو سویه بین انجمن‌ها و سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده را راه‌حلی برای مشکلات امروز صنعت خوراک دام دانست و تأکید کرد: اگر هنوز چنین ارتباطی بین انجمن و این سازمان برقرار نشده، بدانید که به کمک آن می‌توانید بخش زیادی از مشکلات امروز خود را حل کنید.

مهدی صادقی نیارکی، سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، میزان صادرات خوراک دام کشور را بین 80 تا 100 میلیون دلار در سال برآورد کرد و با احتساب این میزان از صادرات، پیشنهاد داد که برای حل مشکل قیمت‌گذاری خوراک تولید شده، نامه مشترکی از طرف این معاونت و معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی تهیه و در اختیار ستاد قیمت‌گذاری و سازمان حمایت قرار بگیرد.

وی همچنین به لزوم حذف ارز 4200 تومان اشاره و تصریح کرد: در بیشتر بخش‌هایی که ارز 4200 تومان اختصاص پیدا می‌کرد باحذف آن شاهد بهبود شرایط بازار بوده‌ایم. بنابراین باید به تدریج به این سمت برویم و ارز 4200 تومان را حذف کنیم. البته دولت با شیب ملایمی این سیاست را پی گرفته تا بتواند شرایط و مسائل اجتماعی را نیز مدیریت کند.

مرتضی رضایی، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی نیز با اشاره بر لزوم تأسیس صندوق حمایت از کارخانه‌های خوراک دام، نسبت به آزادسازی قیمت‌ها البته به صورت تدریجی تأکید کرد و گفت: این اتفاق باید رخ دهد و برای رهایی از مشکلاتی که پیش رو داریم، همراهی دولت و بخش خصوصی ضرورت دارد.

وی میزان تولید مرغ در کشور را 2 میلیون و 500 هزار تن اعلام کرد که البته پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به رقمی بیش از این برسد. او افزود: شاید در برخی ماه‌ها، بازار انواع گوشت با نوسانات قیمتی مواجه شد اما در میانگین کل ماه‌های سپری شده باید اذعان داشت که وضعیت کسب‌وکار این بخش خوب بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از انجمن صنایع خوراک دام ایران خواست برای حل مشکل خود در حوزه تولید خوراک در مزارع، مطالعات کارشناسی و دقیقی انجام دهد. این مسئله احتیاج به آسیب‌شناسی دارد تا متوجه شویم که چرا کارخانه‌های تولید مرغ و گوشت و غیره ترجیح می‌دهند خوراک موردنیاز را خودشان تهیه کنند؟ اگر مشکلی وجود دارد باید به همت انجمن شناسایی و برطرف شود.

علیرضا رفیعی پور، رئیس سازمان دامپزشکی کشور بخش قابل توجهی از مشکلات امروز این بخش را مربوط به محدودیت‌های ناشی ازتحریم دانست و تصریح کرد: سازمان برای حمایت از تولید داخل وارد عمل شده و سعی دارد با جدیت این مسئله را دنبال کند. البته دربیان شاید آسان باشد اما در عمل این‌گونه نیست. در این رابطه تصمیم گرفتیم به تدریج تخصیص ارز 4200 تومان را برای واردات کالاهایی که مشابه آنها در کشور تولید می‌شود را لغو کنیم.

او به گرفتاری‌های مربوط به تأمین ریزمغذی‌ها اشاره و از تولید این نوع محصولات در داخل طی چند ماه گذشته خبر داد و گفت: خوشبختانه امروز واحدی را داریم که توان تولید ریزمغذی‌ها را پیدا کرده و امیدواریم که مشکل این بخش نیز به زودی برطرف شود.

رئیس سازمان دامپزشکی نظارت این سازمان و استاندارد را در مورد واردات انواع نهاده‌های دامی از جمله ذرت و غیره را در سطح مطلوب توصیف کرد و گفت: از این منظر نباید هیچ‌گونه نگرانی داشته باشیم. همه گونه آزمایش و بررسی انجام می‌شود تا گرمی محصول غیراستاندارد وارد کشور نشود. اگر این نظارت‌ها نبود امروز نمی‌توانستیم رتبه 18 را در تولید خوراک دام بین کشورهای دنیا پیدا کنیم.

 

موضوعات :
در همین رابطه