رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در نشست معارفه کمیته مشترک بازرگانی ایران و نروژ مطرح شد

«جوانان»، «زنان» و «اقتصاد فرهنگ»، مهم‌ترین حوزه‌های همکاری ایران و نروژ

نشست معارفه کمیته مشترک بازرگانی ایران و نروژ با حضور نمایندگانی از وزارت امور خارجه، سازمان توسعه تجارت و فعالان اقتصادی برگزار شد.

21 بهمن 1398
کد خبر : 32180
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

فعالیت کمیته مشترک بازرگانی ایران و نروژ که از سال گذشته آغاز شده بود، با تصمیم هیات رئیسه اتاق ایران برای یک سال دیگر تمدید و نشست معارفه این کمیته با حضور نمایندگانی از وزارت امور خارجه، سازمان توسعه تجارت و فعالان اقتصادی برگزار شد.

 محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در این نشست ضمن تأکید بر مشترکات اقتصادی ایران و نروژ، مهم‌ترین مزیت‌های اقتصادی این کشور را برای تجارت با ایران تشریح کرد.

کرباسی خاطرنشان کرد: نروژ نگاه ویژه‌ای به همکاری با جمهوری اسلامی ایران دارد که باید از این فرصت به نفع توسعه همکاری‌های اقتصادی بهره برد.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران ادامه داد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اقتصادی کشور نروژ، ترکیبی از مالکیت دولتی و بازار آزاد است و جز دخالت دولت در حوزه‌های نفت و انرژی، مالکیت SME ها و مجموعه تولیدات بخش کشاورزی از آن بخش خصوصی است.

او با اشاره به منابع عظیم نفت و گاز کشور نروژ گفت: این کشور نهمین صادرکننده نفت و هشتمین صادرکننده گاز است و با توجه به منابع آبی در اختیار این کشور، در بخش آبزی‌پروری، از کشورهای پیشرو در میان کشورهای اسکاندیناوی محسوب می‌شود.

کرباسی درآمد سرانه بالای نروژ را از دیگر مهم‌ترین برتری‌های اقتصاد این کشور در میان کشورهای حوزه اسکاندیناوی دانست و به حجم تجارت ایران و نروژ طی سال‌های اخیر اشاره کرد: متاسفانه بررسی آمار و ارقام تجارت ایران و نروژ کمی ناامیدکننده است. این در حالی است که تأکید اساسی کشور نروژ در حوزه اقتصاد، بر همکاری با کشورهای درحال‌توسعه قرار دارد؛ از طرفی این کشور 19 هزار ایرانی مقیم دارد که عمده آن‌ها هم فعالان اقتصادی هستند و نقش حائز اهمیتی در ورود شرکت‌های ایرانی در بازار اسکاندیناوی دارند.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در ادامه به تشریح مهم‌ترین حوزه‌های همکاری مشترک فعالان اقتصادی ایران و نروژ پرداخت. بر این اساس، کشتیرانی، انرژی‌های تجدید پذیر، انتقال فناوری نوین در حوزه‌های مختلف و کشتی‌سازی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که به باور او، فعالان اقتصادی ایرانی برای ورود در بازارهای نروژ می‌توانند موردتوجه قرار دهند.

کرباسی ابراز امیدواری کرد که با احیای مجدد این کمیته، گام مهمی در راستای توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و نروژ برداشته شود.

ضرورت توجه به بین‌المللی سازی بنگاه‌های اقتصادی

مهرداد جلال پور، نماینده سازمان توسعه تجارت در این نشست به بیان نکاتی در راستای بهبود روابط اقتصادی ایران و نروژ پرداخت.

او با تأکید بر اینکه در شرایط تحریم این بخش خصوصی است که باید ابتکار عمل را به دست گیرد، خاطرنشان کرد: حجم تجارت ایران و نروژ همان‌طور هم که اشاره شد، ناچیز است؛ اما اگر می‌خواهیم تجارت را متحول کنیم باید به رویکرد بین‌المللی سازی بنگاه‌ها در کنار ظرفیت بخش خصوصی توجه داشته باشیم.

جلال پور، علاوه بر همکاری‌های مشترک نامبرده میان ایران و نروژ، «بانوان»، «جوانان» و «اقتصاد فرهنگ» را به‌عنوان مهم‌ترین حوزه‌هایی معرفی کرد که نروژی‌ها تمایل بسیار زیادی برای همکاری با ایران دارند و فعالان اقتصادی ایرانی هم می‌توانند در این بخش‌ها ابتکار عمل را به دست گیرند.

معصومه زمانیان، نماینده وزارت امور خارجه هم که در این نشست حضور داشت، واردات تکنولوژی از کشور نروژ را در کنار واردات کالا حائز اهمیت دانست و تأکید کرد باید بین ایران و نروژ پروژه‌های موضوعاتی و عملیاتی تعریف کنیم.

او همچنین تقویت انجمن دوستی ایران و نروژ را به‌منظور تقویت همکاری‌های هدفمند موردتوجه قرار داد و ابراز امیدواری کرد تا فعالیت کمیته مشترک بازرگانی ایران و نروژ در کنار این انجمن منجر به توسعه روابط شود.

در ادامه این نشست، فعالان اقتصادی حاضر به بیان مهم‌ترین موانع و چالش‌های توسعه همکاری با نروژ پرداختند. همچنین داود حیدری زند که در دوره قبل، ریاست کمیته مشترک بازرگانی ایران و نروژ را بر عهده داشت، گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه کرد. بر مبنای این گزارش، بانک اطلاعاتی فعالان اقتصادی دو کشور در همه حوزه‌ها تهیه شده که نقش راهبردی در پیشبرد همکاری‌های ایران و نروژ ایفا می‌کند.

موضوعات :
در همین رابطه