رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

مجید محمدنژاد در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

ترکمنستان مقصد ایده‌آل صادرات دانش مهندسان ایرانی است

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان ضمن تشریح فرصت‌های همکاری پیش روی ایران و ترکمنستان، خواستار مشارکت فعالان اقتصادی در انتخابات هیات مدیره این اتاق مشترک شد. به عقیده مجید محمدنژاد، ترکمنستان که قبلا مقصد ایده‌آلی برای صادراتی محصولات معدنی محسوب می‌شد، امروز می‌تواند مقصد صادرات دانش مهندسان ایرانی باشد.

26 بهمن 1398
کد خبر : 32219
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان در آستانه دومین انتخابات دوره‌ای این اتاق گفت: با توجه به کاهش روابط اقتصادی دو کشور دوست و همسایه ایران و ترکمنستان طی سال‌های اخیر، امروزه روابط اقتصادی این دو کشور نیازمند توجه شایسته است؛ سابقه روابط اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و ... این دو کشور نشان‌دهنده ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی است که متأسفانه اکنون بخشی از این ظرفیت‌ها توسط کشورهای دیگر منطقه بالفعل شده و سهم ایران در مراودات تجاری طی سال‌های اخیر بسیار کاهش پیدا کرده است.

مجید محمدنژاد در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران»، فرصت‌های پیش روی همکاری ایران و ترکمنستان را تشریح کرد و افزود: اگر در گذشته ترکمنستان مقصد ایده آلی برای صادراتی محصولات معدنی و ... بود، امروز می‌تواند مقصد صادرات دانش مهندسان ایرانی باشد؛ چراکه اقداماتی خوبی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان شکل گرفته است.

او تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی در عرصه نفت، گاز و تولید قطعات نیروگاهی در ایران شروع به فعالیت کرده‌اند و با همت جوانان ایرانی توانسته‌اند به بازارهای خارجی ورود پیدا کنند؛ حال با توجه به اینکه یکی از صنایع پررونق در ترکمنستان، صنعت نفت و گاز این کشور است لذا وقت آن است که با تسهیلگری دولت بتوانیم در این عرصه به‌صورت جدی وارد شویم.

او با تأکید بر مشارکت بخش خصوصی و دولت برای حل مشکلات موجود و بهره‌مندی از راهکارهای جدید، افزود: با توجه به شرایط حساس منطقه‌ای دیگر نمی‌توان مانند گذشته عمل کرد.

او با اشاره به برگزاری انتخابات اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان افزود: برای رسیدن به اتاقی فعال و پویا که بتواند خرد جمعی را بکار گیرد باید همه اعضای اتاق مشترک در انتخابات مشارکت داشته باشند.

محمدنژاد با اشاره به رسالت اتاق‌های مشترک بازرگانی در سراسر دنیا تصریح کرد: اتاق‌های بازرگانی برای این منظور راه‌اندازی شده‌اند که بتوانند در تحکیم روابط اقتصادی برای دولت‌ها تصمیم‌سازی و تسهیلگری کنند که قطعاً اتاق ناکارآمد نمی‌تواند این مهم را تحقق بخشید.

محمدنژاد تأکید کرد: در روابط اقتصادی دو کشور نباید صرفاً موفقیت‌های گذشته در روابط اقتصادی این دو کشور را الگو قرار داد و باید ظرفیت‌های جدیدی همچون بهره‌مندی از اقتصاد دانش‌بنیان، گردشگری سلامت و ایده‌های جدید در توسعه روابط دو کشور را بکار گرفت.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان خواستار مشارکت فعالان اقتصادی در انتخابات اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان شد و خاطرنشان کرد: تجربه بازرگانان موفق می‌تواند راهگشای مسیر اتاق‌های مشترک باشد اما صرفاً این تجربه نمی‌تواند موتور محرک اتاق‌های مشترک و تحول‌آفرین باشد. اکنون ما برای پرواز به دو بال نیاز داریم، جوان‌گرایی و تجربه دو بال حرکت اتاق‌های مشترک هستند در واقع ما در کنار افراد صاحب‌نام به افرادی نیازمندیم که بتوانند بزرگ‌ترین سرمایه زندگی خود که همان وقت و زمان است را جهت منافع ملی کشورشان هزینه کنند و با روحیه تحول وارد عرصه مدیریت اتاق شوند.

مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده (نوبت اول) اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان امروز، 26 بهمن ساعت 15 در طبقه اول ساختمان جدید اتاق ایران برگزار می‌شود.

در همین رابطه