رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

قطع خوراک پتروشیمی ها، تنها سلاح وزارت نفت برای رعایت HSE است

تنها ابزاری که وزارت نفت برای کاهش آتش سوزی ها و نظارت بیشتر روی پتروشیمی ها دارد، همین قطع خوراک پتروشیمی هاست.

25 مرداد 1395
کد خبر : 3229
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
تنها ابزاری که وزارت نفت برای کاهش آتش سوزی ها و نظارت بیشتر روی پتروشیمی ها دارد، همین قطع خوراک پتروشیمی هاست.

مهدی شریفی نیک‌نفس، عضو کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق ایران

سال 95 را احتمالا برای صنعت پتروشیمی کشور، سال سیاهی باید در نظر گرفت که در آن در عرض همین چند ماه از ابتدای سال 11 حادثه رخ داده است. به هرحال، بررسی این حوادث نشان می دهد که از ابتدای سال جاری تا امروز به طور متوسط در هر 13 روز یک حادثه در صنعت پتروشیمی کشور رخ داده است. حوادثی که هرکدام به تنهایی می توانسته هم خسارت جانی و مالی چشمگیری به همراه داشته باشد.

شاید همین حوادث هم داد بیژن زنگنه وزیر نفت را درآورده و او را به اخطار و هشدار و اولتیماتوم وادار کرده است. به این ترتیب کار به جایی رسید که مرد نفتی کشور گفت: اگر یک مجتمع پتروشمیمی و یا پالایشگاه ها عمدا دستورات HSE ابلاغ شده را در زمان های معقول رعایت نکند و خطر امنیت ملی همانند آتش سوزی جبران ناپذیر ایجاد کند، حاکمیتی برخورد کرده و دستور قطع خوراک را صادر می کنیم.

به این ترتیب تنها زوری که وزارت نفت می توانست برای جلوگیری از آتش سوزی های پی در پی پتروشیمی ها به کار ببرد هم انجام شد. مهدی شریفی نیک‌نفس، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درباره اولتیماتوم وزیر نفت به سایت خبری اتاق تهران گفت: بالاخره این هشدار، حاکمیتی است.

به گفته او، به هرحال، تنها ابزاری که وزارت نفت برای کاهش آتش سوزی ها و نظارت بیشتر روی پتروشیمی ها دارد، همین قطع خوراک پتروشیمی هاست. شریفی نیک نفس همچنین ادامه داد: به این ترتیب اگر پتروشیمی ها این استانداردها را رعایت نکنند، وزارت نفت مجبور است خوراک آنها را قطع کند.

به عقیده او، این ابزار تهدید کارساز است. این فعال حوزه صنعت پتروشیمی همچنین تاکید کرد: مسئولان باید نظارت های دوره ای هم بگذارند. اگر این موارد رعایت نشده باشد، با حکم دادگاه می توانند کار را متوقف کنند. البته در مواردی هم آتش سوزی ها به نظارت ها ربطی ندارد ممکن است به دلیل سهل انگاری رخ داده باشد، باید به این موضوع هم توجه کرد. به هرحال پتروشیمی ها دستور العمل های بالایی دارند. اخیرا وزیر نفت یک دستورالعمل ابلاغ کرده است که در تعطیلات تعمیرات انجام نشود و مدیران فنی در زمان اورهال حق مرخصی رفتن ندارند. این دستور العمل ها باید اجرایی شود.

او همچنین درباره اقدام وزارت نفت برای جلوگیری از این قبیل مشکلات گفت: تنها راه موجود و کنترل در حال حاضر همین قطع خوراک است. چرا که وزارت نفت که نمی تواند مدیریت و یا سهام دار را تعیین کند، بنابراین قدرتی هم در عزل و برکناری مدیریت پتروشیمی ها ندارد، برای همین هم قطع خوراک بهترین تهدید به شمار می آید.

در همین رابطه