رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق اهواز در شورای گفت‌وگوی خوزستان مطرح کرد

ضرورت تجدیدنظر سازمان توسعه تجارت در وضع عوارض صادرات خرما

شهلا عموری، رئیس اتاق اهواز در نشست شورای گفت‌وگوی خوزستان با اشاره به بخشنامه اخیر سازمان توسعه تجارت مبنی بر اخذ عوارض صادراتی از خرما از نیمه دوم فروردین تا پایان اردیبهشت سال ۱۳۹۹ خواستار تجدیدنظر در این مسئله شد.

04 اسفند 1398
کد خبر : 32320
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق اهواز با بیان اینکه صادرات خرما یکی از ظرفیت‌های اقتصادی استان خوزستان به حساب می‌آید، گفت: اخیراً سازمان توسعه تجارت بخشنامه‌ای را صادر کرده تا صادرات این محصول از نیمه دوم فروردین تا پایان اردیبهشت سال ۱۳۹۹ مشمول عوارض گمرکی شود.

شهلا عموری در چهل و ششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان، افزود: این بخشنامه سازمان توسعه تجارت برای فعالان اقتصادی و تجار نگرانی‌هایی را به وجود آورده که بر همین اساس خواستار تجدیدنظر در خصوص وضع عوارض صادرات خرما هستیم.

دبیر شورای گفت‌وگوی استان خوزستان یادآور شد: حداقل انتظاری که وجود دارد این است که صادرات خرمای استعمرات که مصرف آن کاملاً صنعتی است از عوارض گمرکی مستثنا شود.

جهاد کشاورزی متولی ایجاد زیرساخت توسعه نخیلات است

معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان نیز در این نشست با بیان اینکه یکی از نقاط ضعف برداشت خرما از نخلستان‌های استان برداشت سنتی این محصول است، گفت: از وزارت جهاد کشاورزی توقع داریم تا در ایجاد زیربنا و زیرساخت‌های مربوط به توسعه این بخش اقدام کند.

سید نوراله حسن‌زاده تصریح کرد: همان‌طور که این وزارتخانه برای محصولات گندم و ذرت برنامه‌های محوری تعریف کرده، لازم است برای خرما نیز چنین اقدامی را در دستور کار خود قرار دهد.

او همچنین آموزش به کشاورزان و نخل داران در مراحل کاشت، داشت و برداشت از سوی وزارت جهاد کشاورزی را ضروری عنوان کرد و گفت: برای توسعه و رونق این بخش کشاورزی نیز باید آموزش‌های کاربردی به کشاورزان همواره موردتوجه قرار بگیرد.

توسعه نخیلات خوزستان در گرو تخصیص اعتبار است

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این جلسه، به‌عنوان متولی زیرساخت‌های مربوط به محصولات کشاورزی، در حالی از وجود طرح‌های توسعه‌ای نخیلات استان خبر داد که عملاً می‌توان گفت برای انجام آن اعتباری ندارد.

جواد سلطانی کاظمی با اشاره به اینکه طرح توسعه نخیلات در آذرماه سال گذشته به تأیید این شورا رسیده است، گفت: بر اساس این طرح، جهاد کشاورزی خوزستان قصد دارد سالانه ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از به مجموع کشت خرمای استان بیفزاید.

او ادامه داد: این طرح به چهار هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد اما عملاً اعتبار در نظر گرفته شده برای آن ۳۰ میلیارد ریال بوده که تخصیص این مقدار از منابع مربوط به اجرای این طرح با مشکلاتی همراه است.

سلطانی کاظمی با اشاره به اینکه در شرایط موجود پیشنهاد می‌شود تا بخش خصوصی در این زمینه پیش‌قدم شود و در تأمین منابع موردنیاز آن در قالب سرمایه‌گذاری همکاری کند، گفت: این طرح برای توسعه نخیلات تهیه شده و در صورت تمایل با اجرایی شدن آن با فعالان اقتصادی جهت ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز، همکاری خواهیم کرد.

 گفتنی است رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اوایل بهمن‌ماه امسال در نامه‌ای به انجمن ملی خرما و سایر نهادهای بخش خصوصی نوشت: صادرات خرما از تاریخ ۱۵ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت سال ۹۹ مشمول عوارض صادراتی است و نرخ عوارض آن نیز در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

بر اساس آمارهای رسمی، صادرات خرما سالانه حدود ۴۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری دارد و ۵۰ درصد از سهم صادرات این محصول در کشور متعلق به خرمای خوزستان است که به کشورهای مختلف از جمله امارات، قزاقستان، روسیه، استرالیا، ترکیه، تاجیکستان، چک، لهستان، سنگاپور، رومانی و کانادا صادر می‌شود.

موضوعات :
در همین رابطه