رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

معاون بین‌الملل اتاق ایران در نشست اتاق مشترک ایران و برزیل

تعادل بخشیدن به تراز تجاری ایران و برزیل را دنبال می‌کنیم

بر اساس اظهارات محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران، بخش خصوصی با وجود همه تنگناهای موجود در اقتصاد کشور، ارزش دادن به تولید و تلاش برای رشد صادرات غیرنفتی را مثبت ارزیابی می‌کند. وی در نشست اتاق مشترک ایران و برزیل تلاش برای تعادل بخشیدن به تراز تجاری ایران و برزیل را خواستار شد.

04 اسفند 1398
کد خبر : 32335
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست اتاق مشترک ایران و برزیل، با حضور سفیر جدید ایران در برزیل برگزار شد. در این نشست ضمن تشریح مکانیسم‌های بانکی پیش بینی شده برای ارتباط مستمر با برزیل، طراحی سازوکار تهاتر با این کشور نیز مورد تأکید قرار گرفت. معاون بین‌الملل اتاق ایران نیز از موافقت بانک مرکزی با موضوع تهاتر و تلاش برای ایجاد این سازوکار خبر داد.

محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران با اعلام این خبر که در نشست اتاق‌های مشترک با رئیس‌کل بانک مرکزی و موافقت ایشان با بحث تهاتر، از مصوبات مهمی که حاصل از این نشست بود سخن گفت و ادامه داد: تا به امروز 4 مورد از این مصوبات، عملیاتی شده است.

وی همچنین از توافق وزارت امور خارجه و دیگر نهادهای مربوط با تعیین سازوکاری برای همکاری سازمان توسعه تجارت و اتاق ایران در ایجاد دفاتر تجاری و بازاریابی در کشورهای همسایه، چین و هند در قدم اول و تعیین رایزنان بازرگانی از سوی این دو نهاد خبر داد.

او در ادامه ارزش پیدا کردن تولید در ایران و تلاش برای تقویت توسعه صادرات غیرنفتی کشور را برای بخش خصوصی واقعی ارزشمند خواند و افزود: در حال حاضر به همت عالی بخش خصوصی برای توسعه صادرات نیازمندیم.

کرباسی، برزیل را بازاری مهم و قابل توجه برای ایران دانست و سهم نیم درصدی ایران از کل تجارت بین‌المللی این کشور را بسیار ناچیز برشمرد و تصریح کرد: در حال حاضر 90 درصد از کل حجم تجارت بین دو کشور مربوط به واردات ایران از برزیل است. نبود تعادل در تراز تجاری بین ایران و برزیل، موضوعی است که باید در اسرع وقت حل‌وفصل شود و این مهم تنها با همت بخش خصوصی و حمایت‌های دولت در فراهم کردن بسترهای لازم برای صادرات، اتفاق می‌افتد.

معاون بین‌الملل اتاق ایران تهاتر را سازوکار دیگری عنوان کرد که می‌تواند به بهبود شرایط صادراتی کشور کمک کند.

در این نشست علیرضا رفیعی‌پور، رئیس سازمان دامپزشکی نیز حضور داشت و از لزوم تنوع دادن به محصولات صادراتی به برزیل سخن گفت.

حسین قریبی، سفیر جدید ایران در برزیل نیز با بیان این مطلب که رشد تجارت باید به کمک بخش خصوصی انجام شود، اظهار داشت: تجارت خارجی ایران در شرایط سخت تحریم های یکجانبه و غیرقانونی ادامه دارد و بخش مهمی از این فرایند را مدیون بخش خصوصی و تجار حرفه ای هستیم.

او در ادامه موضوع مهم برای بهبود سطح مناسبات دو کشور را در گام اول حفظ شرایط مناسب جاری در سال ۹۹ و تامین کالاهای اساسی کشور و در گام دوم تلاش برای توسعه سطح روابط دانست. تنوع بخشی به تجارت دو کشور و استفاده از ظرفیت های بیشمار در روابط دوجانبه اولویت ما در گام دوم خواهد بود که با پشتیبانی وزارت امور خارجه و تلاش و همت بخش خصوصی و هم افزایی بخش های ذیربط دولتی میسر خواهد شد. بر اساس اظهارات وی انتقال تحولات و اطلاعات مربوط به بازار برزیل از سوی سفارتخانه به طور مداوم انجام می‌شود. در این باره باید ارتباط مستمری بین اتاق ایران، اتاق مشترک ایران و برزیل و سفارتخانه برقرار باشد و وزارت امور خارجه در این زمینه تسهیل گری خواهد نمود.

قریبی همچنین معرفی توانمندی‌های اقتصادی و تجاری ایران در برزیل از جمله از طریق نمایشگاه‌های بازرگانی را به عنوان یک راهکار مورد تاکید قرار داد و گفت: به محض مستقر شدن در دفتر نمایندگانی ایران در برزیل، این موضوع دنبال خواهد شد. قبل از هر چیز باید بازار و نیازهای آن بررسی شده و متناسب با آن شرکت‌های فعال ایرانی در قالب فعالیت نمایشگاهی یا هر شکل دیگر اقدام به معرفی محصولات و خدمات خود کنند و از ظرفیت های تجاری دوجانبه بهره ببرند. هماهنگی بیشتر همه بخش های ذیربط پتانسیل مضاعفی برای رسیدن به اهداف مورد نظر ایجاد خواهد کرد.

موضوعات :
در همین رابطه