رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

غلامحسین حسنتاش در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران مطرح کرد

ترامپ؛ برنده بازی‌های نفتی

غلامحسین حسنتاش، کارشناس ارشد مسائل نفتی در تحلیل نتایج حاصل از نشست اخیر «اوپک پلاس» و عدم موافقت روسیه با کاهش تولید نفت گفت: ممکن است عربستان با هماهنگ‌تر شدن با آمریکا دیگر حاضر به همکاری با روسیه نباشد و به این سمت بروند که هم با کاهش قیمت جهانی نفت شانس انتخاباتی ترامپ را بالا ببرند و فشار اقتصادی را بر روسیه بیشتر کنند.

شفق ضرغامی

خبرنگار
21 اسفند 1398
کد خبر : 32530
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
غلامحسین حسنتاش، کارشناس ارشد مسائل نفتی در تحلیل نتایج حاصل از نشست اخیر «اوپک پلاس» و عدم موافقت روسیه با کاهش تولید نفت گفت: ممکن است عربستان با هماهنگ‌تر شدن با آمریکا دیگر حاضر به همکاری با روسیه نباشد و به این سمت بروند که هم با کاهش قیمت جهانی نفت شانس انتخاباتی ترامپ را بالا ببرند و فشار اقتصادی را بر روسیه بیشتر کنند.

غلامحسین حسنتاش؛ کارشناس ارشد انرژی

هفته گذشته در حالی صد و هفتاد و هشتمین نشست اوپک و هشتمین نشست وزارتی مشترک اوپک و غیراوپک موسوم به «اوپک پلاس» به پایان رسید که برخلاف پیش‌بینی اغلب کارشناسان، نفتی توافقی بین کشورهای صادر‌کننده نفت در اوپک و صادر‌کنندگان غیر اوپک حاصل نشد؛ چراکه از میان حدود 10 صادرکننده نفت غیراوپک فقط روسیه با پیشنهاد کاهش تولید اوپک موافقت نکرد.

اکنون سؤالات اصلی در حوزه نفت این است که اوپک در واکنش به این اقدام روسیه چه خواهد کرد، قیمت نفت تا چه اندازه کاهش خواهد داشت و روسیه با چه انگیزه‌ای پیشنهاد اوپک برای کاهش تولید را رد کرده است؟

غلامحسین حسنتاش کارشناس ارشد نفتی در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» با اشاره به مصاحبه پیشین خودبا اتاق ایران افزود: قبلا هم گفته بودم در سال 2020 میلادی اضافه عرضه نفت از اضافه تقاضای آن بیشتر است ولذا قیمت ها متزلزل و در مسیر نزولی خواهد بود و همانجا اشاره کردم که حتی میزان کاهش مورد توافق اوپک پلاس (در اجلاس قبلی) برای جلوگیری از سقوط قیمت کافی نیست.حال مسئله‌ای که اضافه شده پدیده ویروس کرونا است که رکود اقتصادی را در جهان قویاً تشدید کرده است و تقاضا برای نفت خام را بسیار کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی رقم زده است که خب همین بحران طبعاً سیر نزولی قیمت را تشدید کرده است.

او ادامه داد: در چنین شرایطی اوپک پلاس هم شکست خورده و توافق به هم خورده است؛ یعنی درحالی‌که تقاضا کاهش بیشتری یافته عرضه از کنترل خارج شده و طبیعی است که قیمت سقوط می‌کند. اما تا کجایش معلوم نیست و به نظر من بستگی بسیار زیادی به هزینه‌های تولید دارد؛ بسیاری از میادین نفتی جهان اعم از متعارف و غیرمتعارف (منابع شیل) هزینه تولیدشان بالا است و در قیمت‌های خیلی پائین زیان‌ده و تولیدشان متوقف می‌شود و این به بالانس عرضه و تقاضا کمک می‌کند.من فکر می کنم این حاشیه هزینه تولید حدود 30 دلار است یعنی فکر می کنم قیمت از محدوده 30  دلار در بشکه خیلی پائین تر نمی رود و تعدیل می شود و در یکی دو روز اخیر هم شاهد همین مساله هستیم.

این کارشناس ارشد نفتی در پاسخ به این سؤال که چرا در این مقطع روسیه حاضر به ادامه همکاری نشد، گفت: تحلیل‌های متفاوتی وجود دارد. یک احتمال این است که این به چرخش بیشتر عربستان به سمت ایالات‌متحده مربوط باشد؛ یعنی ریشه در عدم توافق بین عربستان و روسیه باشد.

او افزود: باید توجه داشت که در چند سال اخیر قبل از هر جلسه اوپک پلاس، توافقی بین عربستان و روسیه شکل می‌گرفت و در اجلاس جمع‌بندی می‌شد و این توافق عمدتاً در جهت کنترل تولید نفت شیل امریکا بود. حالا ممکن است عربستان با هماهنگ‌تر شدن با امریکا دیگر حاضر به همکاری با روسیه نباشد و دولت‌های امریکا و عربستان دنبال این باشند که فشارهای تحریمی بیشتری را به روسیه بیاورند و با کاهش قیمت جهانی نفت از یک‌سو شانس انتخاباتی ترامپ را بیشتر کنند و از سویی فشار اقتصادی را بر روسیه بیشتر کنند و در این شرایط روسیه هم حاضر به از دست دادن سهم بیشتری از نفتش در بازار جهانی نیست.

حسنتاش اظهار کرد: احتمال دیگر این است که خود روسیه هم در این بازی به‌نوعی مشارکت داشته باشد یعنی از یک‌سو به ارزانی بنزین و سوخت در امریکا کمک کند که در این مقطع به نفع ترامپ است و از سوی دیگر موجب کاهش تولید نفت شیل امریکا شود و سهم بازار خودش را افزایش دهد.

در همین رابطه