رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق شهرکرد در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

راهبرد توسعه صادرات با کشورهای منطقه، لازمه تحقق جهش تولید است

رئیس اتاق شهرکرد بر این باور است در حال حاضر که کشور در شرایط رکود تورمی قرار دارد، مهم‌ترین راهکار برون‌رفت از این شرایط، جهش تولید است. او در همین زمینه پیشنهاد می‌دهد راهبرد توسعه صادرات مبتنی بر یک جغرافیای تعامل اقتصادی با کشور‌های جهان، به‌ویژه کشور‌های منطقه مدنظر قرار گیرد.

02 اردیبهشت 1399
کد خبر : 32957
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق شهرکرد در گفت‌وگو با « پایگاه خبری اتاق ایران» اقدامات این اتاق بازرگانی را در راستای مقابله با ویروس کرونا و حمایت از فعالان اقتصادی استان تشریح کرد.

آیت‌الله احمدی اظهار داشت: از همان روزهای آغازین اعلام رسمی ورود ویروس کرونا، اتاق شهرکرد تلاش خود را برای کمک به کنترل شیوع این ویروس خطرناک آغاز کرد و موفق شده‌ تاکنون علاوه بر سیاست‌گذاری‌های داخلی در راستای کاهش تردد و مراجعه فعالان اقتصادی و دورکاری کارکنان، برای کنترل و درمان کرونا، اقدامات مؤثر دیگری مانند تأمین و توزیع اقلام موردنیاز کادر درمان در بیمارستان‌ها انجام دهد.

به گفته احمدی تاکنون بیش از 1 میلیارد و  300 میلیون تومان کمک‌های بهداشتی درمانی جهت مبارزه با ویروس کوید 19 در سه مرحله به بیمارستان‌های استان ارسال‌شده است که این محموله‌ها شامل مانیتور پیشرفته علائم پزشکی، وینتیلاتور ثابت و پرتابل (دستگاه تنفس مصنوعی)، پالس اکسی متر انگشتی، الکترو شوک، دستکش جراحی، سرپوش کامل پرستاری، شیلد، عینک محافظ، ماسک n95، دستکش لاتکس بوده است.

رئیس اتاق شهرکرد با تأکید بر رفع بروکراسی‌های اداری در خصوص پرداخت حق بیمه بیکاری افراد مشمول اعلام کرد: تاکنون در استان چهارمحال و بختیاری 11 هزار و 400 نفر برای دریافت بیمه بیکاری ثبت‌نام کرده‌اند.

او در ادامه پیشنهادهایی را باهدف حمایت از بنگاه‌های اقتصادی و فعالان اقتصادی در دوره شیوع بیماری کرونا ارائه داد.

معافیت پرداخت یا تخفیف اجاره‌بها املاک و مستقلات دولتی برای فعالین اقتصادی، تقسیط یا تخفیف هزینه‌های حامل‌های ‌انرژی، استمهال و تقسیط بدهی تسهیلات پرداختی و مساعدت در اعطای سرمایه در گردش موردنیاز، تنفس یک‌ساله و تخفیف در وصولی‌های دولت از بنگاه‌های اقتصادی نظیر مالیات عملکرد، مالیات ارزش‌افزوده، مالیات تکلیفی، بیمه تأمین اجتماعی و ... از خردادماه سال 1399 و دریافت آن‌ها در سال 1400، تعامل بانک‌ها و صندوق‌های قرض‌الحسنه جهت پرداخت تسهیلات جدید با استمهال تسهیلات معوقه و لحاظ کردن یارانه در خصوص افزایش اقلام پرمصرف بهداشتی و تسهیل گری در خصوص تحویل اقلام به کسبه و واحدهای صنعتی از پیشنهادهای رئیس اتاق شهرکرد باهدف حمایت از کسب‌وکارهای استان چهارمحال و بختیاری برای تداوم فعالیت خود در شرایط فعلی است.

الزامات تحقق جهش تولید در سال 99

رئیس اتاق شهرکرد در ادامه الزامات تحقق جهش تولید در سال 99 را تشریح کرد و افزود: در حال حاضر که کشور در شرایط رکود تورمی قرار دارد، مهم‌ترین راهکار برون‌رفت از این شرایط، جهش تولید است ؛ با این حال علی‌رغم همه تلاش‌های انجام‌شده در سال‌های گذشته در تصویب قوانین مهم حمایت از تولید در مجلس، برخی اقدامات اجرایی دولت و همچنین تلاش فعالان اقتصادی، هنوز بسیاری از ظرفیت‌های تولیدی کشور تا رسیدن به نرخ رشد اقتصادی و رشد پایدار اقتصادی در بخش‌های تولیدی ناتمام مانده است.

به باور احمدی جهش تولید می‌تواند خسارت‌های اقتصادی و ضررهای توقف برخی کسب‌وکارها در اثر شیوع کرونا را جبران کند.

او در همین زمینه پیشنهاد داد: راهبرد توسعه صادرات مبتنی بر یک جغرافیای تعامل اقتصادی با کشور‌های جهان، به‌ویژه کشور‌های منطقه مدنظر قرار گیرد تا کالا‌هایی باارزش افزوده بالا داشته باشیم. در این شرایط هم می‌توانیم از تحریم‌ها عبور کنیم و هم دچار رکود تورمی نشویم. لازمه تحقق این امر سرعت در اصلاح ساختار بانک‌ها، بیمه و مالیات است.

احمدی تأکید کرد: جهش تولید باید با استفاده هر یک از زنجیره‌های مرتبط به هم محقق شود که یکی از آن‌ها اصلاح قانون بانکداری اسلامی است. بانک‌ها به‌عنوان پیشانی اقتصاد هر کشور اگر عملکرد درستی داشته باشند می‌تواند همه بنگاه‌های ریزودرشت را به سمت عملکرد صحیح هدایت کنند.

استفاده از تجربیات کشورهای، حمایت از سرمایه‌گذاری، صیانت از تولید داخل و حمایت همه‌جانبه شبکه بانکی از آن از مؤلفه‌های اصلی در حوزه جهش تولید است که رئیس اتاق شهرکرد به آن‌ها اشاره کرد.

در همین رابطه