رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

روایت رئیس‌کل گمرک ایران از کارنامه تجارت خارجی سال 98

موفقیت ایران در صادرات به 128 کشور در دوره تحریم

مهدی میراشرفی، رئیس‌کل گمرک ایران می‌گوید: ایران در سال 98 باوجود تحریم‌ها توانسته است به 128 کشور جهان صادرات کالا انجام دهد و از 112 کشور نیز کالاهای مورد نیاز خود را وارد کند. به گفته او 70 درصد تجارت خارجی ایران با کشورهای آسیایی انجام شده و اروپا در جایگاه دومین شریک تجاری قرار گرفته است.

05 اردیبهشت 1399
کد خبر : 32985
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس‌کل گمرک ایران گفت: کارنامه تجارت خارجی کشور در سال ۹۸ نشان داد باوجود تحریم‌های ظالمانه نظام سلطه، کشورمان توانسته به ۱۲۸ کشور جهان کالا صادر کند و از ۱۱۲ کشور نیز کالا وارد کند. نزدیک به ۷۰ درصد تجارت خارجی ما با کشورهای آسیایی است و اروپا دومین شریک ما به شمار می‌آید.

مهدی میراشرفی اظهار کرد: ارزش تجارت خارجی کشور در سال ۱۳۹۸ بالغ‌بر ۸۵ میلیارد و ۱۰۷ میلیون دلار و به وزن ۱۶۹ میلیون و ۳۰۲ هزار تن بوده است.

او افزود: از این میزان بیش از ۴۱ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار سهم صادراتی ایران و ۴۳ میلیارد و ۷۳۷ میلیون دلار نیز سهم واردات کشور بوده است.

میراشرفی اضافه کرد: در طی سال ۹۸ ایران درمجموع به بیش از ۱۲۸ کشور جهان صادرات و از ۱۱۲ کشور واردات کالا داشته است. به‌طوری‌که به ۴۰ کشور اروپایی، ۲۱ کشور آسیایی، ۲۸ کشور آفریقایی و ۱۲ کشور آمریکایی صادرات و همچنین از ۴۱ کشور اروپایی، ۳۱ کشور آسیایی ۱۲ کشور آمریکایی و ۱۱ کشور در آفریقا واردات کالا داشته‌ایم.

او گفت: بزرگ‌ترین شرکای تجاری کشور به ترتیب قاره آسیا و سپس اروپا و آفریقا هستند به شکلی که حجم تجارت خارجی ایران با آسیا بیش از ۵۷ میلیارد دلار یعنی بیش از ۶۸ درصد تجارت خارجی کشور است.

میر اشرفی در ادامه افزود: میزان صادرات ایران به آسیا بیش از ۳۰ میلیارد دلار و میزان واردات ایران نیز از آسیا بیش از ۲۷ میلیارد و ۷۳۶ میلیون و ۴ هزار و ۳۰۰ دلار است.

به گزارش گمرک، میزان صادرات کشور به اروپا نیز بیش از ۹ میلیارد دلار و میزان واردات از این قاره نیز ۱۵ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که علی‌رغم تعدد شرکای آفریقایی میزان صادرات کشور به افریقا حدود ۴۰۰ میلیون دلار و میزان واردات از افریقا نیز ۲۲ میلیون دلار است.

رئیس‌کل گمرک ایران خاطرنشان کرد: درنهایت میزان صادرات کشور به قاره امریکا ۱۳۰ میلیون و ۷۵۶ هزار و ۵۸۶ دلار و میزان واردات از قاره امریکا نیز ۸۶۰ میلیون و ۸۵ هزار و ۲۱۴ دلار است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: در بین شرکای آسیایی چین با ۹ میلیارد و ۴۶ میلیون و ۴۹ هزار و ۵۷۳ دلار و عراق با ۸ میلیارد و ۹۹۱ میلیون و ۵۸۵ هزار و ۹۱۰ دلار و همچنین امارات متحد عربی با ۴ میلیارد و ۵۰۱ میلیون و ۴۴۹ هزار ۸۴۱ دلار به ترتیب بزرگ‌ترین مقاصد صادرات کالاهای تجاری ایران هستند.

میراشرفی افزود: سه شریک اول ایران در قاره آسیا در حوزه واردات نیز کشورهای چین با بیش از ۱۱ میلیارد و ۲۰۶ میلیون دلار، پس‌ازآن امارات با ۸ میلیارد و ۹۱۲ میلیون و ۶۴۸ هزار و ۶۸۲ دلار و هندوستان با بیش از سه میلیارد و ۴۶۴ میلیون و ۱۱۲ هزار و ۵۲۹ دلار بودند.

او ادامه داد: در میان کشورهای اروپایی نیز، ترکیه با ۵ میلیارد و ۴۶ میلیون و ۴۹ هزار و ۵۷۳ دلار و روسیه با ۴۵۷ میلیون و ۶۳۴ هزار و ۱۲۴ دلار و کشور آذربایجان با ۴۲۹ میلیون ۷۸۴ هزار و ۳۱۷ دلار اصلی‌ترین مقاصد صادراتی ایران هستند. ضمن آن‌که کشورمان بیشترین میزان واردات خود از قاره اروپا را به ترتیب از ترکیه با چهار میلیارد و ۹۹۵ میلیون و ۶۳۱ هزار و ۹۶۳ دلار، آلمان با دو میلیارد و ۱۰۳ میلیون و ۱۹ هزار و ۹۳۷ دلار و روسیه با یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۶۲ دلار داشته است.

رئیس‌کل گمرک ایران گفت: در قاره آمریکا بیشترین صادرات کشور به برزیل با ۱۰۵ میلیون و ۷۲۳ هزار و ۱۳۵ دلار و پس‌ازآن به کانادا با حدود ۱۹ میلیون دلار و ونزوئلا با بیش از یک‌میلیون و ۱۸۴ هزار و ۸۳۲ دلار است.

به گفته او، بیشترین واردات از میان کشورهای قاره آمریکا از برزیل با ۵۵۵ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۶۹۶ دلار و بعدازآن آرژانتین با ۵۵۵ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۶۹۶ دلار و درنهایت کانادا با بیش از ۵۲ میلیون و ۱۰۲ هزار و ۴۲۳ دلار بوده است.

میراشرفی با اشاره به شرکای اقتصادی ایران در قاره آفریقا افزود: کشورمان در سال ۹۸ به میزان ۷۲ میلیون و ۵۹ هزار و ۹۵۸ دلار به موزامبیک، ۶۲ میلیون ۹۱۷ هزار و ۶۸۵ دلار به سودان و ۵۲ میلیون و ۲۵۶ هزار و ۱۶۳ دلار به کنیا کالای تجاری غیرنفتی صادر کرده و همچنین به میزان ۶ میلیون ۳۶۹ هزار و ۷۸۷ دلار از کشور کنیا، پنج میلیون و ۴۱۲ هزار و ۴۹ دلار از اتیوپی و بیش از چهار میلیون و ۶۶۸ هزار و ۹۷۴ دلار کالا نیز از تونس واردات داشته است.

در همین رابطه