رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

منوچهر توسطی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

ظرفیت خالی بنگاه‌ها را به خط تولید برگردانیم

توسطی، رئیس اتاق اراک می‌گوید: اقتصاد ایران ظرفیت شکوفایی و جهش دارد، اما در این شرایط باید سه قوه در کنار هم از بخش خصوصی حمایت کنند؛ با قوانین و مقررات شرایط عادی نمی‌توان در شرایط سخت و استثنایی به جهش دست‌یافت. باید ظرفیت خالی تولید را شناسایی کرده و آن‌ها را در خط تولید بیاوریم وگرنه این هدف بزرگ در حد یک شعار باقی می‌ماند.

07 اردیبهشت 1399
کد خبر : 33009
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

شیوع کرونا و پیامدهای اقتصادی ناشی از آن، سه کانال اصلی اقتصاد جهان یعنی عرضه، تقاضا، و تأمین مالی را مختل کرده است. بخش تولید در کشور چین و بسیاری از اقتصادهای پیشرفته ازجمله استرالیا، کانادا، آلمان، نیوزیلند و آمریکا متحمل خسارات سنگینی شده است. همچنین شوک عرضه، در زنجیره تأمین جهان اختلال ایجاد کرده است و به تقاضای کل هم رسیده است. زنجیره‌های ارزش جهانی به‌شدت تحت تأثیر قرار گرفته و با افزایش نااطمینانی در فضای اقتصادی جهان، فرار سرمایه، کاهش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و خطر بحران و رشد بدهی در افق پیش روی اقتصاد جهان قرار گرفته است؛ اقتصاد ایران هم در چنین فضایی با مشکلات زیادی دست‌به‌گریبان است.

منوچهر توسطی، رئیس اتاق اراک در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید: در شرایط شیوع ویروس کرونا اولویت اول و مهم همه سیاست‌گذاران، دولت، مردم و بخش خصوصی مقابله با ویروس کرونا و شیوع بیشتر آن است؛ برای همین فعالان بخش خصوصی استان مرکزی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک سعی کرده باتکیه بر اهمیت مسئولیت اجتماعی برای مقابله با ویروس کرونا به کمک مردم و اقشار آسیب‌دیده و بیمارستان‌های استان برود.

توسطی ادامه می‌دهد: اتاق اراک در دو مرحله برای مقابله با ویروس کرونا برنامه‌ریزی کرده است؛ ما سعی کردیم در مرحله اول در مناطق محروم شهرهای متعدد استان الکل و ماسک تهیه و توزیع کنیم؛ همچنین این اقدام کوتاه‌مدت را در بیمارستان‌هایی که مرکز پذیرش بیماران مبتلا به کرونا بودند را پیگیری کردیم.

توسطی می‌گوید: ما در بیمارستان‌های ولیعصر، آیت‌الله خوانساری و بیمارستان امیرالمؤمنین اقلام پزشکی موردنیاز مثل ماسک N95، روپوش استریلیزه و گان توزیع کردیم.

رئیس اتاق اراک ادامه می‌دهد: همچنین وضعیت دو شهر دلیجان و ساوه به دلیل نزدیکی به شهرستان قم خیلی مناسب نبود؛ بخش خصوصی سعی کرده در این مدت به بیمارستان‌های این شهرها کمک کند.

به‌گفته توسطی گام بعدی ما در اتاق اراک شناسایی واحدهایی بود که می‌توانستند ماسک N95، گان و روپوش استریلیزه تولید کنند؛ این واحدها مشکل نقدینگی و مواد اولیه داشتند. اتاق اراک 100 میلیون تومان پول در اختیار این واحدها قرار داد و الان با ظرفیت خوبی این اقلام بهداشتی در استان تولید می‌شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: ما سعی کردیم در مرحله بعدی با کمک مسئولان استان در جلسات شورای گفت‌وگو درباره مسائل و مشکلات کسب‌وکارها بحث کارشناسی داشته باشیم؛ بیشترین مشکل کسب‌وکارها و تولید در حوزه مالیات و تأمین اجتماعی است؛ برای همین پیشنهادشده که تا آخرین شهریورماه از کسب‌وکارهای متعدد حمایت شود.

او تأکید می‌کند: دولت و همه ارکان حاکمیت باید در این مدت تلاش کنند از تولید، صنعت و کل اقتصاد حمایت کنند؛ برخی از واحدهای تولیدی امکان پرداخت مالیات را در کوتاه‌مدت ندارند، اینها به زمان بیشتری برای تنفس نیاز دارند. همچنین برخی از واحدها به حمایت دولت در حوزه تأمین نقدینگی بنگاه‌ها نیاز دارند.

توسطی تأکید می‌کند: امسال سال جهش تولید است و باید همه ارکان نظام از تولید و اقتصاد کشور حمایت جدی و همه‌جانبه داشته باشند. اقتصاد ایران ظرفیت شکوفایی و جهش دارد، اما در این شرایط باید سه قوه در کنار هم از بخش خصوصی حمایت کنند؛ با قوانین و مقررات شرایط عادی نمی‌توان در شرایط سخت و استثنایی به جهش دست‌یافت.

رئیس اتاق اراک معتقد است: در این شرایط باید ظرفیت خالی تولید و بنگاه‌های تولیدی را شناسایی کنیم و آن‌ها را در خط تولید برگردانیم، در این صورت با جهش صددرصدی تولید مواجه خواهیم بود؛ وگرنه این هدف بزرگ در حد یک شعار باقی می‌ماند.

در همین رابطه