رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

گفتگوی پایگاه خبری اتاق ایران با محسن پور‌سینا

اجرای طرح ساماندهی تعطیلات، به نفع فعالان اقتصادی است

محسن پورسینا، عضو کمیسون گردشگری اتاق ایران معتقد است که تعطیلی جمعه و شنبه، مزیتی برای فعالان اقتصادی است چرا که زمان تعامل آنها را با دنیا بیشتر می‌کند.

27 مرداد 1395
کد خبر : 3315
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
محسن پورسینا، عضو کمیسون گردشگری اتاق ایران معتقد است که تعطیلی جمعه و شنبه، مزیتی برای فعالان اقتصادی است چرا که زمان تعامل آنها را با دنیا بیشتر می‌کند.

محسن پورسینا، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران

اواسط خرداد ماه، طرح ساماندهی تعطیلات پایان هفته که از سوی کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران پیشنهاد شده بود، به مجلس ارائه شد. البته این طرح موافقان و مخالفانی داشت که مانع از تصویب هرچه سریع‌تر آن در مجلس شد .

محسن پور‌سینا، عضو کمیسیون گردشگری اتاق ایران، اجرایی شدن این طرح را مزیتی برای بخش خصوصی دانسته و به «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید: طبق طرح ساماندهی تعطیلات، قرار است به‌جای دو روز پنجشنبه و جمعه به‌عنوان تعطیلات پایان هفته، روزهای جمعه و شنبه تعطیل شوند تا ارتباط فعالان اقتصادی ایران با جهان، از سه روز فعلی به چهار روز افزایش یابد. چرا که مراودات جهانی در کار شرکت‌ها تاثیرگذار است و امروزه شرکت‌ها در مرزهای جغرافیایی نمی گنجند و ارتباطات آنها محدود به مرز جغرافیای خودمان نیست.

او ادامه داد: متاسفانه ما طی اعتقاداتمان جمعه را تعطیلی تغییر ناپذیر می‌دانیم. در ایران پنج‌شنبه و جمعه تعطیل است و فعالیت‌های اقتصادی در این روزها سکون دارند. از طرفی سایر کشورهای اروپایی شنبه و یکشنبه تعطیل هستند. با این اوصاف مراودات به سه روز کاری محدود می‌شود که اگر جمعه و شنبه تعطیل باشد، ارتباطمان با دنیا یک روز بیشتر می‌شود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ضمن مزیت دانستن تعطیلی جمعه و شنبه برای فعالان اقتصادی، گفت: اگر ارتباطات بخواهد ارتباط زنده به وقت کاری باشد، یک روز اضافه شدن به ما کمک می‌کند. از این جهت، این طرح تصمیمی است که خیلی از صاحبان صنعت و کارخانجات از آن استقبال می‌کنند.

البته پورسینا نسبت به رای آوردن این طرح در مجلس خیلی خوش‌بین نیست؛ چرا که به گفته خودش، تفکراتی نسبتا سنتی وجود دارد که باعث می‌شود با جوامع مدرن مقداری فاصله داشته باشیم. تفکراتی مانند اینکه پنج‌شنبه مقدمه تعطیلی جمعه است. علاقه‌مندی عامه مردم نیز موافق با تعطیلی پنج‌شنبه و جمعه است که همه اینها باعث می‌شود احتمال رای آورن طرح ساماندهی تعطیلات در مجلس ضعیف باشد.

 همواره ترافیک‌های جاده‌ای در ایام تعطیلات رسمی، موضوعی بوده که خانواده‌ها را از سفر کردن و مسئولان را از آسیب‌ها و خطراتی که این ترافیک‌ها می‌تواند داشته باشد ترسانده است. تعداد زیادی در پی آسیب‌شناسی این مشکل برآمده‌اند. پورسینا ترافیک را معلول دانسته که باید علت‌یابی و ریشه آن اصلاح شود.

او در این زمینه، مشکل اصلی را از تراکم بیش از حد تهران دانسته و به پایگاه خبری اتاق ایران توضیح می‌دهد: معمولا تهران، محور ایجاد ترافیک است. اگر آسیب‌شناسی کنیم تراکم جمعیتی بالای 10 میلیون نفر مشکلاتی به همراه دارد و باید مقداری تراکم‌زدایی ایجاد شده تا مشکلات شهرهای خیلی بزرگ هم محدود شود.

این عضو کمیسیون گردشگری معتقد است سطح توزیع امکانات رفاهی در تهران تفاوت محسوسی نسبت به سایر نقاط کشور دارد و همین امر باعث مهاجرت مردم به این شهر می‌شود.

این اظهارات در حالی است که تعدادی دیگر از کارشناسان، راه حل ترافیک را اصلاح ساختارهای عمرانی و عده‌ای دیگر، متمرکز شدن تعطیلات در ایامی خاص می‌دانند.

در همین رابطه