رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

در جلسه شورای گفت‌وگوی استان اصفهان مطرح شد

بنگاه‌های اقتصادی باید خود را با تغییرات کرونا تطبیق دهند

مسعود گلشیرازی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان با اشاره به اینکه اثرات کرونا بر صنعت احتمالاً تا 15 ماه دیگر نیز ادامه خواهد داشت، بر لزوم اینکه بنگاه‌های اقتصادی خود را با تغییرات کرونا تطبیق دهند تأکید کرد.

22 اردیبهشت 1399
کد خبر : 33174
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در هشتاد و هفتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان بر ضرورت تشکیل جلسه‌ای با حضور وزیر اقتصاد و معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی برای رسیدگی به مشکلات خودروسازان، قطعه سازان، صنایع نساجی و لوازم‌خانگی استان تأکید شد.

عباس رضایی، استاندار اصفهان در این جلسه با بیان اینکه باید به تمهیدات زندگی با کرونا عادت کنیم، گفت: باوجوداینکه کرونا تهدیدات زیادی ایجاد کرده اما در این شرایط تبدیل تهدید به فرصت از اهمیت بالایی برخوردار است.

او تحقق جهش تولید را وظیفه شرعی، عقلی و انسانی دانست و افزود: تأثیرات این ویروس مهلک بر اقتصاد ایران به دلیل درگیر بودن کشور با تحریم‌های یک‌جانبه از سال‌های پیش به‌اندازه اقتصاد دیگر کشورهای جهان نخواهد بود.

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان در ادامه با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری به مناسبت هفته کار و کارگر، بر ضرورت تمرکز بر شیمی پارک‌ها و پتروشیمی‌ها همچنین بخش کشاورزی، خدمات، معادن و رسیدگی به مشکلات قطعه سازان تأکید کرد و خواستار ایجاد کمیته‌های خاص برای تحقق فرمایشات معظم له به‌منظور تحقق جهش تولید و سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها و ارائه پروژه‌های اجرایی و عملی در این خصوص شد.

رضایی در ادامه ضمن تشکر از اتاق اصفهان به‌عنوان پیشگام یاری‌رسانی به دانشگاه علوم پزشکی در بحران کرونا همچنین تأمین بسته‌های کمک معیشتی برای خانواده‌های نیازمند، از کمک‌های جهادی سپاه، بسیج، اصناف، خیران و کلیه ارگان‌های یاری‌رسان تقدیر کرد. وی همچنین بر ضرورت ایجاد شغل و درآمدهای پایدار برای مردم در شرایط کنونی تأکید کرد.

مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق اصفهان نیز در این نشست گفت: دوران کرونا 4 بحران اساسی شامل بحران نیروی انسانی، فروش و بازاریابی، زنجیره تأمین و بحران مالی در بخش اقتصاد کشور ایجاد کرد.

او ادامه داد: در این دوران تغییر فرهنگ کار، التهاباتی برای کارفرمایان ایجاد کرد و این در حالی است که بر اساس برآوردهای صورت گرفته در خرداد و تیرماه بحران فروش و بازاریابی نیز گریبان گیر بنگاه‌های اقتصادی خواهد شد.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان با تأکید بر اینکه تبعات کرونا بر صنعت 9 تا 15 ماه ادامه خواهد داشت و در این دوران اقتصاد جهان راه 10 ساله را یک‌ساله طی خواهد کرد، افزود: اگر بنگاه‌های اقتصادی خود را با تغییرات ایجاد شده تطبیق ندهند با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند.

گلشیرازی در ادامه بر لزوم آمادگی بنگاه‌ها برای مواجهه با بحران زنجیره تأمین در اوایل مهرماه و تبعات بحران‌های مذکور به‌صورت حادث شدن بحران مالی در دی‌ماه، گفت: بااین‌وجود علاوه بر ضرورت توانمندسازی بنگاه‌ها از سوی فعالان اقتصادی و تغییر سازوکارهای سنتی، لازم است بدنه دولت و دستگاه‌های حاکم با درک موضوع، به نحو مطلوب بحران‌ها را مدیریت کنند.

او در ادامه با اشاره به رکورد بی‌سابقه شاخص بورس درحالی‌که این شاخص در شرایط بحران کرونا با افت مواجه بوده است، بر ضرورت مدیریت درست این مسئله برای اینکه تبعات اقتصادی و اجتماعی نامناسبی به دنبال نداشته باشد، تأکید کرد.

رئیس اتاق اصفهان همچنین خواستار استمهال کمک‌های مالی بلا واسطه دولت در حوزه تأمین اجتماعی و مالیاتی به بنگاه‌های اقتصادی شد و تأکید کرد: این امر در کوتاه‌ترین زمان می‌تواند مشکلات تأمین مالی واحدهای اقتصادی مولد را رفع کند.

گلشیرازی گفت: در شرایطی که صادرات کشور در حوزه‌های میعانات و فولاد مورد هدف قرار گرفته است، باید صادرات خرد رشد یابد و این مهم تنها در صورت تأمین مالی امکان‌پذیر خواهد بود.

او دلار 16 هزارتومانی را در صورت تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌ها، عامل تقویت صادرات دانست و خواستار برنامه‌ریزی دقیق و سریع دولت در این حوزه شد.

حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز در جلسه شورای گفت‌وگوی استان گفت: در بودجه سال 99 نفت به کمترین میزان در بودجه عمومی رسیده است و در جلسه شورای سه قوه نیز اصلاحات خردی در بودجه صورت گرفته است.

فولادگر در ادامه از ارائه پیشنهادات راهبردی به‌منظور تحقق جهش تولید در حوزه‌های مختلف خبر داد. وی لزوم ایجاد راهبرد در صنعت کشورمان به‌عنوان یک سند ملی، کم کردن جاذبه بازارهای نامولد با هدف حمایت از تولید، لزوم توجه به شفافیت، رقابت و بهبود محیط کسب‌وکار و امنیت سرمایه‌گذاری، کمک به تأمین مالی بخش تولید به روش‌های مختلف، کنترل قاچاق و مدیریت واردات و... را ازجمله این پیشنهادات عنوان کرد.

فولادگر همچنین از تمدید بخشودگی جرائم مالیاتی افرادی که بدهی خود را تعیین تکلیف کرده‌اند و تصویب آیین‌نامه اصلاحی تسویه بدهی بدهکاران حساب ذخیره ارزی با نرخ گشایش اعتبار خبر داد.

همچنین محمود تولایی، رئیس اتاق کاشان خواستار تشکیل کمیته‌ای برای ارزیابی دقیق مشکلات واحدهای صنعتی به‌منظور کمک‌رسانی هر چه بهتر به واحدهای آسیب‌دیده از کرونا شد و افزود: کمک به حفظ اشتغال و تولید این واحدها و ارزیابی دقیق مشکلات بنگاه‌های اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار است.

بهروز مهدلو، مدیرکل امور مالیاتی استان نیز با اشاره به اثرات مثبت بسته حمایتی این اداره از بنگاه‌های اقتصادی در سال گذشته، و ایجاد اعتماد بین فعالان اقتصادی و امور مالیاتی گفت: بسته حمایتی سال 99 اداره کل امور مالیاتی مربوط به کلیه واحدهای تولیدی و غیر تولیدی و بنگاه‌های آسیب‌دیده از ویروس کرونا است.

رسول جهانگیری، رئیس اتاق اصناف استان نیز با بیان کاهش تاب‌آوری و آستانه تحمل مردم در شرایط کرونا، افزایش اختیارات مدیرکل امور مالیاتی استان‌ها برای تعامل بیشتر با اصناف و کاهش فشار مالیات ستانی در بحران کنونی را ضروری دانست.

شایان‌ذکر است در این جلسه بسته حمایتی اداره کل امور مالیاتی از فعالان اقتصادی در 17 بند و همچنین پیشنهادات در سطح ملی در 11 بند تصویب شد. همچنین مقرر گردید مشکلات اقتصادی استان ناشی از بحران کرونا و پیشنهادات بخش خصوصی ارائه شده در جلسه، در کمیته‌ای با حضور معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری، رئیس اتاق بازرگانی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی جمع‌بندی و به وزیر امور اقتصادی و دارایی و معاون اول رئیس‌جمهور ارائه شود.

موضوعات :
در همین رابطه