رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در نشست فوق العاده اتاق بازرگانی و صنعت اکو مطرح شد

ضرورت بهره‌گیری از تجربیات کشورهای عضو اکو برای مقابله با اثرات اقتصادی کرونا

نشست فوق العاده اتاق بازرگانی و صنعت اکو به منظور بررسی تبعات شیوع بیماری کووید 19 در منطقه اکو، به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.

22 اردیبهشت 1399
کد خبر : 33182
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست فوق العاده  اتاق بازرگانی و صنعت اکو به منظور بررسی تبعات شیوع بیماری کووید 19 در منطقه اکو، به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد و محمدرضا کرباسی و سید حسین سلیمی که به نمایندگی از اتاق ایران در این نشست حضور داشتند پیشنهاد دادند تا کشورهای عضو اکو از تجربیات یکدیگر برای مقابله با اثرات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا استفاده کنند.

روسا و معاونان اتاق‌های بازرگانی کشورهای ایران، پاکستان، ترکیه، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان،  همچنین نماینده بانک توسعه و تجارت اکو و دبیرکل سازمان همکاریهای اقتصادی  (اکو ) از جمله حاضران در این نشست مجازی بودند.

در این جلسه که نمایندگان کمیته ایرانی اتاق اکو نیز حضور داشت دبیرکل اتاق اکو آقای آدم کولا ضمن خوشامدگویی به مقامات حاضر از آقای آذرخش حافظی رییس دوره ای اتاق اکو درخواست نمود به ایراد سخنرانی بپردازد.

هادی سلیمان‌پور، دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای با برشمردن اثرات مخرب شیوع این بیماری بر 200 کشور جهان و کاهش شدید رشد اقتصادی کشورهای مختلف از جمله کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی (اکو) اعلام کرد که رشد اقتصادی این کشورها در سه ماهه اول 2020، 3.3 درصد کاهش داشته است.

او خواستار ایجاد نظم در روند جابه‌جایی کالاها و خدمات  و همچنین اجرای کنوانسیون TIR-EPD ( که هم اکنون تنها در مرز کاپی کوله بین ترکیه و بلغارستان اجرا می‌شود) در سراسر کشورهای عضو اکو برای جابجایی بدون تشریفات و سریع دارو، تجهیزات پزشکی  و مواد غذایی شد.

در ادامه روسا و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو اکو به بیان اقدامات خود در راستای مقابله با کرونا پرداختند.

سید حسین سلیمی عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران که در این نشست به نمایندگی از اتاق ایران حضور داشتند، ضمن تشریح اقدامات دولت در اعلام تعطیلات طولانی مدت برای حفظ شهروندان از شیوع این ویروس  و بخش خصوصی در فاصله گذاری هوشمند اجتماعی، تدابیر اتاق ایران را برای مقابله با ویروس کرونا تشریح و خواستار ایجاد یک ساختار مشخص برای تبادل تجربیات فی‌مابین کشورهای عضو در راستای مواجه با بحران و پیامدهای بهداشتی و اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا از جمله حمل و نقل کالا شدند.

همچنین نماینده بانک توسعه و تجارت اکو حمایت از بخش‌های آموزشی و تامین مواد و تجهیزات بهداشتی ، تامین امنیت غذایی و همچنین تامین سرمایه در گردش برای کسب و کارهای منطقه را از اولویت‌های کاری بانک متبوع خود در مواجهه با همه گیری کووید-19 برشمرد.

در انتهای این نشست مقرر شد با توجه به شرایط وجود ویروس کرونا در جهان، پس از برطرف شدن مشکل تصمیم‌گیری در خصوص زمان برگزارش نشست‌های سالانه اکو انجام گیرد. با این حال، مکان برگزاری رویدادهای سالانه آتی اکو استانبول تعیین شد.

 

در همین رابطه