رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در شورای گفت‌وگوی فارس مطرح شد

باید برای حمایت بنگاه‌های اقتصادی در دوران پساکرونا برنامه‌ریزی شود

جمال رازقی، رئیس اتاق شیراز در نشست اخیر شورای گفت‌وگوی استان فارس با اشاره به تبعات اقتصادی کرونا در فضای کسب‌وکار گفت: در جریان شیوه این بیماری، بنگاه‌های اقتصادی و کسب‌وکارها آسیب‌های زیادی دیده‌اند که باید برای حمایت از آنها و عادی‌سازی شرایطشان در دوره پساکرونا برنامه‌ریزی شود.

31 اردیبهشت 1399
کد خبر : 33292
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: در موضوع شیوع بیماری کرونا، بنگاه‌های اقتصادی و فضای کسب‌وکار استان فارس نیز آسیب‌های اساسی دیده و باید به فکر کمک به آنها و جبران خسارت‌ها در دوره پساکرونا آماده باشیم.

جمال رازقی در سی و هشتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس بیان کرد: بیماری کرونا بخش اقتصاد کل جهان را گرفتار کرده است و افراد و کسب‌وکار زیادی از این بیماری آسیب‌دیده‌اند که فعالیت‌های حمایتی از بنگاه‌ها و کسب‌وکارها برای ادامه فعالیت آنها باید در اولویت قرار گیرد.

او افزود: دولت در شرایط سختی قرار دارد و به‌تنهایی قادر به حمایت بخش‌های مختلف آسیب‌دیده از بیماری کرونا نیست ازاین‌رو همه افراد و بخش‌ها در این زمینه مسئولیت دارند و حمایت‌های بخش دولتی و بخش خصوصی ازجمله تأمین اجتماعی، مالیات، بانک‌ها و غیره از اقتصاد استان باید مدیریت شده و با دقت لحاظ شود.

رازقی اظهار کرد: فضای کسب‌وکار استان از مهم‌ترین مسائل در دوران پساکرونا است که با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در این زمینه، باید حرکت جدی و تصمیم‌های اساسی برای رونق و تحرک در این زمینه در استان اتخاذ و عملیاتی شود.

رئیس اتاق شیراز با بیان اینکه فضای کسب‌وکار استان دستخوش تغییر شده و تصمیم‌ها نیز بر اساس نیاز شرایط باید تغییر کند اضافه کرد: بر اساس آخرین پایش انجام شده در کشور در حال حاضر فضای کسب‌وکار فارس در رتبه 9 در کشور قرار دارد که این رتبه شایسته استانی مانند فارس نیست.

او ادامه داد: در سال گذشته در برخی فصول رتبه فضای کسب‌وکار استان در بین سه استان برتر کشور قرار گرفت که با توجه به منابع استان فارس بازگشت به این جایگاه امکان‌پذیر است اما نیاز به همکاری، همدلی و هماهنگی همه دارد.

رازقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دستور جلسه چگونگی جرم انگاری قاچاق حمل‌ونقل ادویه‌ها در سطح کشور عنوان داشت: عمده واردات کالاهایی از قبیل ادویه‌جات به‌صورت غیر فرآوری شده است و این اقلام به‌صورت رسمی و با اسناد و مدارک وارد کشور می‌گردند و به محل موردنظر جهت فرآوری انتقال می‌یابد، ازاین‌رو پس از اعمال فرآوری بر روی این محصولات با توجه به اینکه کالا تغییر شکل و ظاهر و وزن داده است در مسیر دوم انتقال کالا به دلیل عدم هم‌خوانی کالای مدنظر و اسناد ارائه شده توسط پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضبط می‌شود.

رئیس اتاق شیراز تصریح کرد: مهم‌ترین مشکل ما در این زمینه ضبط و مشمول قانون قاچاق دانستن ادویه‌جات و محصولات قابل فرآوری پس از ترخیص از گمرک به دلیل تغییر در شکل و نوع بسته‌بندی کالا است که بخش خصوصی را با مشکلاتی روبرو کرده است.

او با بیان اینکه ما در اتاق شیراز جلسات کارشناسی برای شناسایی آسیب‌ها و ارائه راهکارها در این زمینه برگزار کرده‌ایم افزود: محموله‌های وارداتی به کشور در حوزه خشکبار و ادویه در اوزان بالا وارد می‌شود که 40 درصد توسط واردکنندگان استان فارس اتفاق می‌افتد.

رازقی گفت: انتظار بخش خصوصی حذف الزامات حفظ بسته‌بندی و مهر موم در شمولیت کالای قاچاق دانستن ادویه‌جات فرآوری شده و پودر شده و ثبت و اعلام تغییر شکل و ظاهر محصولات قابل فرآوری و پودر شده در سامانه‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت و گمرک با هدف جلوگیری از ضبط محصولات به ظن قاچاق بودن آن است. وی در این جلسه گزارش شاخص مدیران خرید (شامخ) اسفندماه 98 را مطرح کرد.

لزوم توجه به کسب‌وکارهای حوزه گردشگری فارس

سهراب شرفی رئیس کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق شیراز نیز در این جلسه گفت: به دنبال شیوع بیماری کرونا حوزه گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته آن با مشکلاتی روبرو شده است که برخی از این مشکلات نیازمند اقدامات با فوریت زمانی و کوتاه‌مدت و برخی نیز نیازمند راهکارهای میان‌مدت هستند.

او افزود: در بحث آسیب کسب‌وکارهای ناشی از شیوع بیماری کرونا فعالیت مراکز گردشگری و صنایع‌دستی استان را بررسی کردیم که توجه به زیرساخت‌ها از اقدامات مهم ماست که در این صورت می‌توانیم مشکلات گردشگری استان برای پذیرایی از گردشگران در بعد از بیماری کرونا عملکرد خوبی داشته باشیم.

شرفی از معضلات صنعت گردشگری در حوزه استان را عدم نصب ایستگاه اتوبوس‌های گردشگری در مقابل هتل‌ها جهت امکان تسهیل در ایاب و ذهاب گردشگران، عدم وجود پلیس توریست جهت راهنمایی و رفع مسائل و مشکلات توریست‌ها، یکپارچه نبودن ساعات کار اماکن تاریخی و باغ‌های گردشگری شهر شیراز،، عدم اختصاص قاضی ویژه مسائل گردشگری و بخش گردشگری در قوه قضاییه جهت حل موضوعات مرتبط با گردشگران خارجی و عدم ساماندهی گیت‌های ورودی حرم مطهر شاه‌چراغ و همچنین پاک‌سازی محوطه بیرون از کانکس‌های فروش عنوان کرد.

رئیس کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق شیراز همچنین از دیگر مشکلات شناسایی شده حوزه گردشگری از شیوع بیماری کرونا را عدم ساماندهی محله سنگ سیاه از جهت ترافیک شهری - معتادان متجاهر- طرح فاضلاب شهری و سیستم برق‌رسانی و ستون‌های برق، عدم پرداخت تسهیلات کم‌بهره به مهمان‌پذیران جهت احیا و بازسازی و تبدیل مهمان‌پذیران به هتل‌های دوستاره، پیاده‌سازی المان‌های شهری در مکان‌های تاریخی ازجمله دروازه‌های ورودی شهر، دریافت عوارض توسط شهرداری از مجموعه خدمات ارائه شده توسط هتل‌ها در قالب هتلداری و مشکل اعمال تغییر کاربری اماکن گردشگری از تجاری به گردشگری در دستورالعمل ابلاغی سازمان میراث فرهنگی و عدم وجود شرکت‌های تسهیلگر شناسنامه‌دار و ورود فردی در حیطه واسطه‌گری گردشگری سلامت برشمرد.

او اظهار کرد: صنعت گردشگری در سطح کشور با مشکلات دیگری نیز روبرو است که عمده آن آسیب جدی به بخش نیروی متخصص و فعال در صنعت گردشگری و توریست در زمان شیوع ویروس کرونا و ریزش شدید بخش متخصص این صنعت و عدم لحاظ بیمه بیکاری و تأمین اجتماعی جهت نیروهای فعال در حوزه گردشگری است که با توجه به اشتغال نیروی کار فراوان در بحث خدمات مرتبط با حوزه گردشگری در استان فارس در این حوزه نیز آسیب‌هایی در استان ایجاد شده است.

شرفی اضافه کرد: عودت درآمد اختصاصی اماکن تحت پوشش استان‌ها به ادارات میراث فرهنگی استان‌ها، استفاده از ظرفیت و پتانسیل وزارت امور خارجه در تسهیل امور گردشگری و جذب توریست، ایجاد شرکت‌های تسهیلگر شناسنامه‌دار و درخواست در جهت عدم ورود فردی در حیطه واسطه‌گری گردشگری سلامت، هماهنگی با نیروی انتظامی و سازمان نظام‌وظیفه در جهت استفاده از نیروهای متخصص صنعت گردشگری به‌صورت امریه به‌عنوان پلیس گردشگری و اختصاص قاضی ویژه مسائل گردشگری و بخش گردشگری در قوه قضاییه جهت حل موضوعات مرتبط با گردشگران خارجی از انتظار بخش خصوصی حوزه گردشگری فارس برای رفع مشکلات این بخش است.

او ادامه داد: با هدف ایجاد یکپارچه‌سازی اقدامات و فعالیت‌ها در حوزه گردشگری استان و جلوگیری از تصمیم‌های جزیره‌ای؛ تشکیل شورای گردشگری استان فارس ضروری است و برای تحقق این مهم نیازمند به حمایت همه‌جانبه در استان داریم.

شرفی گفت: همچنین ایجاد اتحادیه صنف صنایع‌دستی در استان از انتظارات بخش خصوصی فعال در این زمینه در فارس است که این اقدام می‌تواند راهگشای فعالیت‌ها و کاهش مشکلات در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری فارس شود.

او تصریح کرد: در وضعیت فعلی که به‌واسطه شیوع بیماری کرونا اقتصاد جهان در شرایط نامناسبی قرار گرفته توجه به صنعت گردشگری می‌تواند اقتصاد استان و معیشت مردم را بهبود بخشد و جایگزین درآمد نفتی برای کشور شود.

موافقت با پیشنهاد اتاق شیراز در خصوص تشکیل شورای گردشگری استان فارس

عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس هم در این جلسه گفت: با پیشنهاد اتاق شیراز در خصوص تشکیل شورای گردشگری استان با حضور نخبگان و بزرگان این بخش در فارس موافق هستیم.

 او افزود: از همکاری اصناف مختلف استان به‌ویژه فعالان بخش گردشگری که همکاری مناسب و مسئولانه‌ای با ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا داشتند تشکر می‌کنم.

رحیمی با بیان اینکه فعالان گردشگری فارس با احساس مسئولیت اجتماعی و رسالتی که بر عهده داشتند مبتنی بر فهم و دانایی در زمینه مبارزه با کرونا پیش‌قدم شدند، اظهار کرد: عملکرد بخش گردشگری استان در مبارزه با کرونا در سطح کشور زبانزد و موجب افتخار مدیریت استان است زیرا برای حفاظت از جان خود و سایر هم‌وطنان متعهدانه اقدام کردند.

او ادامه داد: برای پاسخگویی به نیازهای بخش گردشگری تأمین زیرساخت‌هایی برای فعالیت پلیس گردشگری در دستور کار قرار خواهد گرفت.

رحیمی با اشاره به اینکه ایرلاین سلامت و فلای پرشیا در استان فارس راه‌اندازی شده است، عنوان داشت: تیمی از استان فارس به عراق، عمان و قطر برای زمینه‌یابی حضور گردشگران سلامت اعزام کردیم و هماهنگی لازم با پزشکان معتمد آن کشورها برای معرفی بیماران صورت گرفته است و تلاش می‌کنیم بازار توریسم سلامت خود را حفظ و گسترش دهیم.

استاندار فارس ادامه داد: پیشنهاد تعطیلی روز پنج‌شنبه را ارائه کرده و هماهنگی مثلث طلایی با حضور استانداران فارس، اصفهان و یزد را پیگیری کرده‌ایم.

موضوعات :
در همین رابطه