رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

15 نکته سخنرانی آخوندی در آذربایجان غربی

نیاز به 30 هزار میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی ناوگان ریلی کشور

به گفته عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی واگن های قطار با حدود 64 سال عمر در کشور فعالیت می کنند و برای نوسازی آنها30 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

28 مرداد 1395
کد خبر : 3333
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
به گفته عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی واگن های قطار با حدود 64 سال عمر در کشور فعالیت می کنند و برای نوسازی آنها30 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی

 

عباس آخوندی چهارشنبه شب در جلسه شورای حمل و نقل و مسکن آذربایجان غربی سخنرانی کرد که 15 نکته اقتصادی صحبت های او به شرح زیر است:

1. 19 میلیون جمعیت در کشور بدمسکن هستند و با توجه به همین امر، زمان اجرای طرح های مسکن مهر چند صد و هزار واحدی گذشته است.

2. ما باید سعی کنیم طرح هایی را به اجرا درآوریم که قدرت خرید مردم افزایش یابد که در این خصوص وام های مسکن قابل توجهی با سودهای بسیار کم در کشور عرضه می شود.

3. ما در کشور با یک خشکسالی منابع مالی مواجه هستیم و یکی از مهمترین مقدمات بهبود شرایط اقتصادی در کشور، پیوند دادن اقتصاد ایران با اقتصاد بین الملل است.

4. وضعیت فرسودگی ناوگان حمل و نقل در کشور نامناسب است و بهبود آن، اعتبارهای هزار میلیاردی می طلبد.

5. در حال حاضر تنها در بخش باری، 135 هزار کامیون بالای 35 سال در کشور داریم.

6. برای نوسازی این ناوگان، دست کم 13 میلیارد دلار اعتبار نیاز است که اعتبار قابل توجهی است.

7. واگن های قطار با حدود 64 سال عمر در کشور فعالیت می کنند و این در حالی است که در 15 سال گذشته کمتر از 10 درصد ناوگان ریلی کشور نوسازی شده است.

8. 30 هزار میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی ناوگان ریلی کشور نیاز داریم.

9. تمام هواپیماهای فعال کشور، پیش از سال 2000 ساخته شده اند که در بهترین حالت، 16 سال عمر دارند.

10. همه این موارد در حالی است که با محدودیت شدید منابع اعتباری مواجه هستیم و در سال گذشته تنها 32 درصد اعتبارهای پیش بینی شده وزارت راه و شهرسازی معادل 22 هزار میلیارد ریال تخصیص یافته است.

11. باید از منابع مالی بین المللی در راستای اجرای طرح های وزارت راه و شهرسازی استفاده شود. نخستین گام در این خصوص، اجرای راه آهن سریع السیر تهران – قم – اصفهان بوده است که با 2.2 میلیارد دلار فاینانس خارجی اجرایی می شود.

12. زیرساخت های طرح راه آهن ارومیه نیز به اجرا درآمده و در صدد اجرای کامل آن هستیم.

13. کریدور بازرگان - خلیج فارس در امتداد زاگرس و مرزهای شمال غرب، غرب و جنوب کشور بوده و از پرجمعیت ترین کریدورهای ایران است که نگاه ویژه ای به آن داریم.

14. وزارت راه و شهرسازی برای احداث آزادراه و تبدیل بزرگراه به آزادراه در موارد دارای زیرساخت، تمایل دارد.در سیستم آزادراهی امکان دریافت هزینه های انجام شده وجود دارد که این مزیت قابل توجهی است.

15. ارومیه در 30 سال گذشته از نظر کمی بزرگ شده ولی کیفیت زندگی شهری در ارومیه تغییری نکرده است که باید در راستای بهبود این وضعیت، برنامه ریزی شود.

موضوعات :
در همین رابطه